הוכחה לקיום חיים? "מצאנו פטריות על מאדים"

מחקר חדש מעורר מחלוקת עזה: ב"דיילי מייל" נכתב כי מדענים הודים פרסמו תמונות "פטריות ואצות" שצילם רכב חלל של נאס"א. הוכחה סופית עדיין אין

הוכחה לכאורה לפטריות על מאדים פטריות (צילום: NASA)
האם אלו פטריות? אחת התמונות שהוצגו במחקר(צילום: NASA)

התמונות שמראות כי יש חיים על מאדים? מחקר חדש טוען בדיוק כך. מדענים הודים טוענים במחקר, שכבר עורר מחלוקת עזה, כי תמונות מפני הקרקע של מאדים חשפו את הימצאותן לכאורה של פטריות.

לפי הפרסום ב"דיילי מייל", המדענים טענו כי תמונות שצילם הרובר של נאס"א קיוריוסיטי מראות פטריות גדלות על כוכב הלכת שנחשב לשומם. הטענות עדיין לא אושרו - או הוכחשו - על ידי סוכנות החלל האמריקנית.

במחקר שהציגו פרסמו המדענים ההודים 15 תמונות כהוכחות לכאורה לקיום אצות, חזזיות ו"פטריות מאדים". אם התגלית תאושר, מדובר במהפכה לגבי הבנתנו את מאדים והחיים מחוץ לכדור הארץ.

הוכחה לכאורה לפטריות על מאדים פטריות (צילום: NASA)
אחת מ-15 התמונות שפורסמו(צילום: NASA)

הטענות פורסמו במגזין המדעי Journal of Astrobiology and Space Science Reviews. ב"דיילי מייל" נכתב כי עורכי המגזין ציינו כי 11 חוקרים עצמאיים ועורכים בכירים אישרו את המסקנות, ואילו שלושה אחרים דחו את התוצאות.

אלו הציגו הסבר אלטרנטיבי ואמרו כי יותר הגיוני שמדובר בהמטיט - מינרל מאוד נפוץ, בצבע ובצורות משתנות, שמהווה את המחצב העיקרי של ברזל. "העדות לא הוכחה ואין הוכחה שיש חיים על מאדים", נכתב במגזין. "אי אפשר לשלול הסברים אביוגניים".

הוכחה לכאורה לפטריות על מאדים פטריות (צילום: NASA)
הוכחה עדיין אין(צילום: NASA)

למאדים יש לכאורה פוטנציאל רב לאפשר קיומם של חיים, כמו שאנו מכירים אותם. יש לו אטמוספרה, גם אם דלילה מאוד בהשוואה לשלנו, והוא קרוב יחסית אל השמש, כך שהטמפרטורות ולחץ האוויר על פניו מאפשרים לעתים קיומם של מים נוזלים.

ממדידות של לוויינים ורכבי שטח על מאדים אכן מצאו קרח-מים (H2O) בכמויות גדולות. גם תבניות גיאולוגיות כמו עמקים וערוצי נהרות יבשים מצביעות על זרימה משמעותית של מים בעבר הרחוק של כוכב הלכת. ייתכן אפילו שמפולות חוזרות ונשנות במכתשי מאדים הן עדויות לזרימת מים גם בימינו, אך יש ממצאים סותרים בעניין זה.

בשנה שעברה נחשף כי מדידות של קיוריוסיטי גילו שינויים עונתיים בריכוזי גז המתאן על כוכב הלכת, שינויים שעשויים להגיע ממקור ביולוגי. אך גם במקרה זה לא סופקו ראיות מספקות כי השינוי מעיד על מחזור חיים.

למחקר:

צילום: NASA