שתף קטע נבחר

לקראת "לכידת הירח": "אין הזדמנות שנייה"

בכיר ב-spaceIL הסביר בריאיון לאולפן ynet על השלב הקריטי שאותו תעבור החללית הישראלית מחר: "התמרון הזה כל כך קריטי שהוא חייב להצליח. אם לא, או שנתרסק על הירח או שנעוף לחלל ולא נוכל לתקשר עם החללית"

מחר אחר הצהריים (יום ה') אמורה החללית הישראלית "בראשית" של spaceIL והתעשייה האווירית להגיע לאזור הירח ו"להילכד" בכוח המשיכה שלו. על פי התכנון, החללית תקיף את הירח במשך שבוע וביום חמישי הבא - 11 באפריל בשעות הערב - אמורה ישראל להפוך למדינה הרביעית שמנחיתה חללית על הירח.

 

 

לקראת השלב החשוב בדרך להיסטוריה הישראלית בחלל, הסביר יגאל הראל, ראש תוכנית פיתוח החללית הישראלית הראשונה, בריאיון לאולפן ynet מה כולל תהליך לכידת הירח. הראל: "לכידת ירח זה תמרון, שבו אנחנו מקטינים את מהירות החללית על מנת להילכד על ידי הירח. אם לא נעשה כלום, אנחנו נגיע במהירות גבוהה יותר ממהירות ההימלטות של גוף מהירח, לכן אנחנו צריכים להאט אותה, 'לתת ברקס', על מנת שהמהירות שלה תהיה נמוכה יותר ממהירות ההימלטות ועל ידי כך היא תילכד על ידי שדה הכבידה של הירח ותתחיל לחוג סביבו".

 

הראל מדגיש כי אין הזדמנות שנייה: "התמרון הזה כל כך קריטי שהוא חייב להצליח. אם לא, או שנתרסק על הירח או שנעוף לחלל ולא נוכל לתקשר עם החללית". לגבי סיכויי ההצלחה, הוא אמר: "אנחנו עושים את המיטב ומאמינים שנצליח. חלל זה עסק מורכב ומסוכן. כמו שהחללית מתפקדת עד עכשיו וצוות הבקרים והעובדים אצלנו מרגישים, ההרגשה היא טובה וההתרגשות עצומה".

 

תמונה נדירה של כדור הארץ ממרחק של כ-16,000 ק
תמונה נדירה של כדור הארץ ממרחק של כ-16,000 ק"מ בלבד, שצילמה החללית

החללית, דגל ישראל וכדור הארץ (צילום: spaceIL והתעשייה האווירית)
החללית, דגל ישראל וכדור הארץ לפני כחודש(צילום: spaceIL והתעשייה האווירית)

 

לדבריו, למרות שהחללית נמצאת כבר יותר מחודש בחלל - יש עדיין דלק במיכלים שלה. "רוב זמנה היא לא מפעילה את המנועים, היא נעה על פי חוקי הפיזיקה והגרביטציה", הסביר הראל. "אנחנו מבצעים רישום על כל הפעלה של מנועים, יודעים כמה דלק אנחנו צורכים ואנחנו במצב טוב מבחינת הדלק".

 

לגבי ההתרגשות, לקראת השלב הקריטי, אמר הראל: "יש פה צוות מאוד מאוד מיומן, מאוד מאוד מקצועי ומאוד מאוד מתרגש. הלב פועם ואנשים דרוכים, נערכים, מבצעים את כל ההכנות לפני, סימולציות, חישובים ומאמינים שהכול יהיה בסדר ומקווים לכך".

 

השלב החשוב במשימה

עד כה החללית הקיפה במסלולים אליפטיים את כדור הארץ, במהלכם בוצעו מספר תמרונים - שבהם הופעלו המנועים - על מנת להגביה את מסלולה ולהרחיק אותה מכדור הארץ.

 

 

בתחילת השבוע הגיעה החללית בפעם האחרונה לנקודה הקרובה ביותר לכדור בארץ בהקפה האחרונה סביבו - 1,700 ק"מ בלבד ומשם המשיכה בדרכה לנקודת המפגש עם הירח בטווח 400 אלף ק"מ. בשונה מתמרונים שבוצעו עד כה, שבהם הופעלו מנועים על מנת להאיץ את מהירותה של החללית, כעת הפעלת המנועים תתבצע בכדי להאט את מהירותה של בראשית ולאפשר לירח ללכוד אותה.

 

האטת החללית תיעשה ממהירות של 8,500 קמ"ש למהירות של 7,500 קמ"ש ביחס לירח. אם ההאטה לא תתבצע כראוי, החללית עלולה לברוח מכוח הכבידה של כדור הארץ והירח ולהיכנס אל מסלול אחר לא רצוי מסביב לשמש, ובכך המשימה תבוא אל סופה.

 

ב-spaceIL ובתעשייה האווירית אמרו כי תמרון מוצלח יכניס את החללית למסלול אליפטי סביב הירח, שבה הנקודה הקרובה (פרילונה) כ- 500 ק"מ מהירח והרחוקה (אפולונה) כ- 10,000 ק"מ. בשבוע שלאחר הלכידה יבוצעו מספר תמרונים בכדי להקטין את ההקפות סביב הירח ממסלול אליפטי אל מסלול מעגלי בגובה 200 ק"מ מעל הירח. בשונה מההקפות הארוכות סביב כדור הארץ, ההקפות הראשונות סביב הירח ימשכו כ-14 שעות ולקראת הנחיתה כל הקפה סביב הירח תימשך כשעתיים בלבד. מטרת התמרונים לאחר לכידת הירח, היא להוריד גובה ולהגיע לנקודה האופטימלית לביצוע הנחיתה האוטונומית של החללית ב"ים הרוגע" ב-11 באפריל בשעות הערב. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: spaceIL והתעשייה האווירית
החללית על רקע כדור הארץ
צילום: spaceIL והתעשייה האווירית
מומלצים