שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    הנגשה רגשית
    על חשיבות התמיכה הרגשית לאנשים עם מוגבלויות

    בשנים האחרונות אנחנו עדים לפעילות מבורכת מאוד של ארגונים שונים ולחקיקה לגבי זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות, כאשר הדגש הוא בהנגשה הפיזית למקומות ולמבנים ציבוריים, ובחובתה של המדינה לדאוג לכך. אולם ראוי לתת את הדעת גם להיבט ההנגשה הרגשית. הליווי הרגשי המתאים לאנשים עם מוגבלות מהווה עבורם מעין רמפה נפשית שתאפשר לממש את יכולותיהם, כל אחד לפי כישוריו.

     

    במשך השנים נרכש בבית איזי שפירא ניסיון רב בטיפול באנשים עם מוגבלויות המתמודדים עם קשיים גופניים, קשיים בתקשורת, קשיים בוויסות, קשיים בלמידה ובהתנהגות.

     

      (צילום: דן לב)
    (צילום: דן לב)

     

    המוגבלות היא מציאות מתמשכת המלווה את האדם כל חייו. אדם עם מוגבלות צריך להתמודד גם עם משימות חיים שכל אחד מאיתנו מתמודד איתם: לימודים, קשרים חברתיים, התבגרות, מיניות, קשרי אהבה וזוגיות ובהמשך שאיפות לחיים עצמאיים, הקמת משפחה והשתלבות בעבודה.

     

    הוא מקבל במהלך חייו טיפולים רבים: רפואיים, פרא רפואיים, לימודיים ועוד, אך אנשים עם מוגבלויות לא נעזרים מספיק בטיפול רגשי, וככל שהגיל עולה כך הם פחות ופחות מגיעים ונעזרים בטיפול רגשי. תופעה זו קיימת גם באוכלוסייה הכללית אך לא בצורה חריפה כל־כך. ישנן סיבות רבות לכך, אחת מהן היא הסביבה והממסד שלא מכירים מספיק בצורך הזה. האדם עם המוגבלות קושר טיפול רגשי עם פגם נוסף ולא רצוי, מעין מחסום נוסף בדרך שלו להשתלבות בחברה הכללית. החשש הגדול הוא שהאדם יוגדר על ידי המוגבלות שלו כאשר באמת האדם הוא הרבה יותר מכך.

     

    ההשתלבות והשילוב, הם נושא שרווח מאוד בשיח הציבורי והחינוכי. כשעולה השאלה האם על ילד עם מוגבלות להשתלב בחינוך הרגיל, צריכה לעלות השאלה האם יש לו מספיק כוחות נפש לעמוד במשימה זו, מה הן התמיכות שיידרשו לו ולמשפחתו כדי לעמוד בכך, ומה צריכה לעשות המסגרת הלימודית בה הוא ישתלב. ההתייחסות לכך אינה פחותה בחשיבותה מהשאלות הטכניות כמו נגישות פיזית מתאימה, שירותים מותאמים וכו'. ההנגשה הפיזית הכרחית - אך אין בה די. שילוב והשתלבות אין פירושם מחיקת ההבדלים אלא קבלתם, קבלת השונה כמות שהוא. קבלתו של האדם עם המוגבלות כפי שהוא, תאפשר לו רגיעה שתיצור את הקרקע המתאימה ואת הנכונות להתקרבות ולהשתלבות טובה יותר.

     

    החלק הנפשי בתהליך נשען על שני מוקדים: עמדתה של הסביבה הקרובה שהילד תלוי בה והתהליך האישי שהילד צריך לעבור ועוסק בתפיסת העצמי, אלה עולים ונבחנים שוב ושוב מול אירועי חיים יומיומיים. התהליך האישי יכול להיעשות בכל גיל, בעזרת טיפול ותמיכה רגשית מתאימה. זהו חלק נוסף בהנגשה הרגשית שמאפשר לאנשים עם מוגבלות את הגישה לעצמם ולרגשותיהם ואת בחינת היכולת שלהם.

     

    חשוב להכיר בכך שיחד עם ההנגשה הפיזית, הזכות לתעסוקה ולמגורים מתאימים צריכים לבוא גם טיפול ותמיכה רגשית מתאימה כדי להביא את האנשים עם המוגבלות למצות את היכולת שלהם, דבר שכאמור מתרחש בכל שלב ולאורך כל החיים. על הסביבה להכיר בחשיבות הנגשה זו.

     

    הכותב הוא יצחק הירשברג, מנהל המרכז לטיפול רגשי בילד, במבוגר ובמשפחה, בבית איזי שפירא, רעננה.

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים