שתף קטע נבחר

רכיבת בכורה: הוסקוורנה סווארטפילן 701

אופנוע הכביש החדש של הוסקוורנה פונה לצעירים עם המון עיצוב, גישה מקורית ותג-מחיר שלא יעשה לו חיים קלים. גיא בן ברק דהר, ניתח וקבע

"תגיד, ראית איזה צעיר במקרה"? עמדה ותשאל תעשיית האופנועים, קרועת לב אך נושמת. בקושי. שנים רבות חלפו מאז שנות הזהות בין "צעיר" ו"אופנוע". מילא בני 16 ואופנועי 50 סמ"ק שנעלמו יחד עם המסכות של סדאם חוסיין. היום הגיל הממוצע של אופנוען עולה על 30, כשהשבר גדול במיוחד בתחום אופנועי הכביש, והיצרניות יוצאות מגדרן כדי להחזיר את הצעירים לאוכפים. והוסקוורנה, שיודעת משהו על אופנועים לאחר 116 שנות פעילות, חושבת שיש לה את הפתרון. אולי בגלל הניסיון וההצלחה האדירים שיש לה בתחום השטח, שדווקא שרד את נטישת הצעירים של השנים האחרונות.

 

 

מאז 2016, האסקי מפתחת קו מקורי בתחום הכביש עם אופנועי וויטפילן ("חץ לבן", עיצוב קפה רייסר) וסווארטפילן (חץ שחור, בעיצוב פלאט-טראק), עם מנוע קטן (401 סמ"ק) או גדול (701). שני הלבנים והשחור הקטן משווקים גם בישראל מאז 2018, כאשר הפנייה לציבור הצעיר נעשית אליבא-דה האסקי, עם אופנועים "שונים". אנטי-שטאנץ, קלילים, חשופים, בעיצוב רטרו אך מתוחכמים טכנולוגית. כזה הוא סווארטפילן 701, השליח הטרי בארגז הכלים של הוסקוורנה למשימת החזרת הצעירים לאופנועים. ואותו אני פוגש לראשונה בליסבון.

 

הוסקוורנה סווארטפילן  ()

שחורה אני ונאווה

הסווארטפילן 701 שומר על הקו של היצרנית, עם עיצוב רזה, נקי ופשוט, אופי תזזיתי, התנהגות שובבה ותפעול קליל. כדי להיראות שונה ומיוחד ולשבות את לב דור ה-Y, יש בו סוג של רטרו, כול הדרך לשנת 1924 והולדתם בארה"ב של אופנועי פלאט-טראק, מופת למינימליזם המרחפים על-פני מסלול עפר אובאלי במחול נצחי שמאלה - שבמקרה זה לא הייתה מילה גסה. נקי ומינימאלי אגב היה גם עיצובו של החץ המקורי מתוצרת הוסקוורנה השבדית אז, "סילברפילן" של שנת 1955. כן, קשה לנצח את הוסקוורנה במורשת.

 

הוסקוורנה סווארטפילן  ()

הוסקוורנה סווארטפילן  ()
 

במקביל לעיצוב הייחודי וצביעת כול-שחור, חמוש הסווארטפילן באופי "תיק-תק" המתאים לתיפוף העצבני של אצבעות המילניאלס על מסך הסלולארי. את זה אני קולט בנתיב הרכיבה שמכינים לנו מליסבון על פקקי התנועה האיומים שבה ועד כבישי ההרים הצפופים באסטוריל. עצבן-הכביש החדש הזה של האסקי פשוט נולד לשתי המשימות. מתקתק כול מצב צפוף שתביא.

 

המפתח הוא המנוע. שאל מעצב או מהנדס אופנועים והוא יאשר שהכול מתחיל במנוע. כאן מדובר בסינגל, תצורה נפוצה בעבר וכיום מוצאת מקום בעיקר בהוסקוורנה וק.ט.מ, השולטת בה מאז 2013. מנוע בעל צילינדר אחד הוא הפשוט ביותר, הקטן והקל ביותר, מאפשר למקם אותו איפה שרוצים בשלדת צינורות פלדה קטנה ופשוטה ובעיקר קלה וצרה מאוד.

 

הוסקוורנה סווארטפילן  ()

הוסקוורנה סווארטפילן  ()
 

אופניים עם מנוע עזר, זו התחושה על הסווארטפילן 701, כלי אידאלי בתנועה ובסיבובים בלתי נגמרים בטיפוס לטיז אל רוקה, סלע המתנשא מעל האוקינוס האטלנטי ומהווה את הנקודה המערבית ביותר ביבשת אירופה. כי מנוע סינגל הוא מהיר תגובה, כאן בנפח 693 סמ"ק עם הזרקת דלק של קייהין שעובדת נפלא. יחידת הכוח יורה את השחרחר בתנע יעיל ובזריזות. מצערת רייד-ביי-ווייר שיודעת לפתוח את הפרפר בדיוק לפי יכולת המנוע לעכל את התערובת, מחוברת לגלגל האחורי ללא כול עכבות.

 

הוסקוורנה סווארטפילן  ()
 

מסל"ד אפסי של פחות מ-2,000, האופנוע מנתר כנשוך נחש, גם בהילוך אחד או שניים גבוהים מהמתבקש, מושך ומגרגר כת'אמפר קלאסי בעקומה שטוחה ובשרנית לשיא מומנט של המון בשר - 7.2 קג"מ ב-6,750 סל"ד. ויש לך עוד דרך של תאוצה חביבה עד 8,000 סל"ד, שם מגיע שיא הספק מכובד של 75 כ"ס. המנוע החד-צילינדר החזק בהיסטוריה, שסוחב עליו 166 ק"ג כולל כול הנוזלים.

 

התוצאה היא שאין צורך לדייק בבחירת ההילוך או סחיטת המצערת. רק לשגר אחורה כוח ולעוף בקצב שבכבישים אלה היה מחסל כול רב-צילינדרי, להתרכז באיך אתה לא הופך לחלק מהעצים בחלק החיצוני של הפניות. לכך תורמת אחיזה מעולה ומספקת ביטחון. בזכות מכת כוח כול 720 מעלות של גל ארכובה ממנוע הסינגל הארבע-פעימתי. כזו שמאפשרת לפתוח גז לרווחה מסיבוב לסיבוב בלי לחשוש שהצמיג האחורי יפרפר. כתוספת ביטוח לשימור האחיזה מותקנת בקרת אחיזה אך אל חשש, היא ניתנת לניתוק למי שרוצה להחליק צמיג אחורי כדרך חיים. אם תשאלו אותי, מה שדי מתבקש עם האופנוע הזה.

 

הוסקוורנה סווארטפילן  ()
 

כול זה מתחבר הדוק לתפעול תיק-תק בזכות קןויק-שיפטר מעלה-מטה, לגמרי לא טריוויאלי. גם כי זה לא אופנוע מסלול, גם כי בניגוד לדגמים אחרים ויקרים בהרבה, זה סטנדרט כלול במחיר הבסיס. מגניב ממש החיבור - תרתי-משמע - של המנוע חד התגובות לתקתוק ההילוכים גם למטה ללא חשש, גם בזכות קלאץ' מחליק למניעת נעילת גלגל.

 

פחות מגניבות הן הרעידות הבלתי-נמנעות שמייצר המנוע הזה, למרות שני גלי-איזון ותושבות הגומי. התוצאה היא שאת מה שקורה מאחורי האופנוע תצטרכו לחוש אינטואיטיבית כי מהמראות לא תבינו הרבה. ויש מצב דווקא שיבואו אליכם מאחור, כי מעל 150 קמ"ש לא נעים לרכוב עם הנייקדון הזה.

 

תגובות תיק-תק, תפעול תיק-תק ושלא במפתיע התנהגות חדה וזריזה. הישיבה גבוהה עם מושב ב-835 מ"מ, הגלגל הקדמי על-פי תפריט הפלאט-טרקרז בקוטר "18 ומהלך מתלים ארוך יחסית לאופנוע כביש - 150 מ"מ. התוצאה לפקודת היגוי היא נפילה מהירה מאוד על הצד, ובזכות מספיק משקל הממוקם נמוך מגיע גם מעקב נאמן אחר רדיוס פניה. האופנוע הזה כל-כך צר וקטן וזריז, שאת החלפות הכיוון אתה יכול לעשות הקרסוליים.

 

הוסקוורנה סווארטפילן  ()
 

מתלי WP עם מזלג 43 מ"מ הפוך מלפנים, בולם אחורי יחיד מעוגן לזרוע אלומיניום עם מחבר פרוגרסיבי. שניהם קשיחים ומעבירים נאמנה פידבקים ותחושות, גם אם הם לעיתים קופצניים על מהמורות. הבלמים של ברמבו ממקמים את הקליפר רדיאלית, ממש כמו סופרבייק, ולמרות שיש מלפנים דיסק יחיד הם עוצמתיים ורגישים מספיק. וכמובן, מצוידים ב-ABS.

 

המחיר לכול המינימליזם הצעיר והזריז הזה מגיע בדמות יכולת בין עירונית נמוכה, שלא לומר היעדרה. לא נעים לשייט במהירות של מעל 130 קמ"ש שכן העיצוב הזריז הגבוה והקליל מביא לחוסר יציבות במהירות גבוהה. בנוסף, מיגון רוח לא קיים וקיבולת מיכל הדלק היא 12 ליטר בלבד. כלומר טווח של 150 ק"מ אם אתה חזק על הגז. על רכיבות תיור של כמה מאות ק"מ בסוף השבוע אין מה לדבר. וגם המושב קשיח, ולא יעודד לבלות בו יותר מחצי שעה ברצף.

 

שחור ומשגע

הוסקוורנה רצו ליצור אופנוע שונה ומיוחד והצליח להם, לטוב ולפחות טוב. הוסקוורנה סווארטפילן 701 לא דומה לשום אופנוע אחר. גם עיצוב רטרו, גם מתקדם טכנולוגית, מושך אינדיווידואליסטים וסטייליסטים, כוכב בין לאומי במצבים צפופים, בתוך העיר כולל בקיפוץ מדרכות וגגות מכוניות, ובכבישי הרים.

 

היבואן לישראל, עופר אבניר, מוסר כי הוא יגיע לארץ בחודשים הקרובים ומחירו ינוע בין 65 ל-75 אלף שקלים. וזו בעיה. כי במחיר כזה הוא הופך לפתע לממוקד מדי, ומול מתחרים רב-שימושיים ומעוצבים בראשם ימאהה M707 שזול בכ-20%, יש בעיה - בוודאי לאותם צעירים שהוסקוורנה מחפשת. אלה, במיוחד בישראל, דורשים יכולת מגוונת יותר מהאופנועים שלהם. וההוסקוורנה יכול אמנם לתפקד מעולה כאופנוע שני באורווה, אבל יתקשה להוות בחירה יחידה ובלעדית.

 

מאידך, אם הפרוטה מצויה ויש חלופה לנסיעות ארוכות טווח, אולי כבר לא בגיל הנעורים אבל מתים לחזור אליו, תקנו את בן התשחורת הזה בשביל הכיף. באחריות, תתקשו למחוק את החיוך מהפנים.

 

הכתב היה אורח חברת הוסקוורנה 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים