שתף קטע נבחר

הולכי הרגל עם אוזניות, הנהגים בטלפון: סכנה במעבר החציה

עשרות הולכי רגל נהרגים כל שנה, רבים מהם במעברי החציה בתוך העיר. הנהגים לא תמיד מקפידים על מתן זכות קדימה, אך גם הולכי הרגל לא זהירים מספיק. הרלב"ד והמשטרה פתחו במבצע כדי לשנות את המצב

 

 

בעשור האחרון הולכי רגל מהווים באופן עקבי כשליש מההרוגים בתאונות דרכים - וכשליש מהתאונות שבהן נהרגו או נפצעו קשה הולכי רגל אירעו במעברי חציה בדרכים עירוניות. אלו הנתונים הקשים שעליהם מצביעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), שמציינת כי בשנה שעברה נהרגו 317 בני אדם בתאונות ברחבי ארץ, מתוכם 97 הולכי רגל, ובשנה שלפניה 112 מתוך 364 ההרוגים היו הולכי רגל. כעת, הרלב"ד והמשטרה איחדו כוחות כדי לצמצם את התאונות במעברי החציה בערים.

 

היוזמה החלה בעקבות סקר שערכו בחודש יוני אשתקד ברלב"ד, ואשר הראה כי חלק גדול מהתאונות מתרחש במעברי חציה ובשל התנהגות הולכי הרגל. ברלב"ד ציינו כי אי-ציות לחוקי התנועה, התעלמות מתנועת כלי הרכב בזמן החציה ושימוש בטלפון הנייד בשעת החציה, נחשבים לגורמי סיכון משמעותיים להיפגעות ההולכים.

מבצע משטרתי לאכיפת משמעת נהגים והולכי רגל במעברי חצייה בירושלים  (צילום:  אלכס גמבורג)
מנסים להעלות את המודעות, אך מבצעים גם אכיפה. שוטרים בירושלים(צילום: אלכס גמבורג)

מבצע משטרתי לאכיפת משמעת נהגים והולכי רגל במעברי חצייה בירושלים  (צילום:  אלכס גמבורג)
(צילום: אלכס גמבורג)

על פי הסקר, שבחן 4,766 הולכי רגל ב-57 מעברי חציה בדרכים עירוניות, 30% חצו ברמזור אדום, 18% חצו כשדעתם מוסחת מהמתרחש בכביש בשל שיחת טלפון, שמיעת מוזיקה עם אוזניות או מבט למקום אחר מלבד הכביש ו-12% חצו מעברי חציה לא מרומזרים מבלי לבדוק מה מצב התנועה בכביש לפני שירדו אליו.

 

ברלב"ד זיהו כאמור כי נקודת הקושי הינה במעברי חציה עירוניים - והחלו לממן, בעלות של כ-1.5 מיליון שקלים, תפעול ניידות משטרה שמיועדות לאכיפה במעברים הללו. 23 ניידות כאלו פועלות באזורים העירוניים הגדולים בארץ מאז חודש ינואר. השוטרים בניידות, שפועלות עשר שעות ביממה, נותנים קנסות הן לנהגים שלא נותנים זכות קדימה והן להולכי רגל שמתפרצים לכביש או חוצים באופן מסוכן.

 

"מעבר החציה נתפס כבטוח - זה מטעה"

השבוע, צוות ynet הצטרף ליחידה כזו בצומת הבנקים בירושלים, וראה במו עיניו כיצד בתוך 45 דקות נתפסו שלושה הולכי רגל שחצו את מעבר החציה ברמזור אדום.

מבצע משטרתי לאכיפת משמעת נהגים והולכי רגל במעברי חצייה בירושלים  (צילום:  אלכס גמבורג)
(צילום: אלכס גמבורג)

מבצע משטרתי לאכיפת משמעת נהגים והולכי רגל במעברי חצייה בירושלים  (צילום:  אלכס גמבורג)
(צילום: אלכס גמבורג)

הראשון היה נער בן 18, שהעדיף לנוע עם מוזיקה באוזניות ופחות לשמוע או להסתכל על מה שקורה מולו. כשקיבל את הדו"ח מהשוטרת שהמתינה לו, אחרי שחצה את המעבר, אוטובוס דהר מאחוריו ויכל בקלות לצרף אותו לסטטיסטיקה. אחריו נתפסו שני קשישים שעברו את המעבר, וזכו לשיחת נזיפה ודו"ח של 100 שקלים.

 

פעילות האכיפה לא מתמקדת רק בהולכי הרגל, והשוטרים מנסים גם לתפוס נהגים שלא נותנים זכות קדימה להולכי הרגל כמתבקש. בעזרת עמותת "שומרי הדרך", דו"חות נשלחים גם לבתי נהגים שצולמו על ידי עמיתיהם לדרכים, כשהם חוצים מעברי חציה ללא מתן זכות קדימה.

 

"האתגר שלנו הוא להשפיע על המודעות ולהוריד את אחוזי כמות הנפגעים בתחום העירוני", מסביר רפ"ק יגאל יעקובוב, מפקד שלוחת דרום העיר באגף התנועה מחוז ירושלים. "בציר הזה היו לא מעט פגיעות של הולכי רגל בשנתיים האחרונות כתוצאה מהולכי רגל שחצו מעברי חציה באור אדום. ביום עבודה אנחנו רואים פה לפחות בין 30 ל-40 אנשים שעוברים באור אדום ועוד כמה נהגים שלא נותנים זכות קדימה להולכי הרגל".

מבצע משטרתי לאכיפת משמעת נהגים והולכי רגל במעברי חצייה בירושלים  (צילום:  אלכס גמבורג)
(צילום: אלכס גמבורג)

מבצע משטרתי לאכיפת משמעת נהגים והולכי רגל במעברי חצייה בירושלים  (צילום:  אלכס גמבורג)
(צילום: אלכס גמבורג)

לדברי רפ"ק יעקובוב, המטרה היא קודם כל להעביר מידע לכלל הציבור, הולכי רגל ונהגים, ולאתר את העבריינים שחוזרים פעם אחר פעם על המעשה. "לעיתים העבירה לא ברורה להם, בעיקר להולכי הרגל. למשל הבחור שעצרנו מקודם שהלך עם אוזניות ולא שם לב, אחרי שהסברתי לו הוא התחיל להבין מה הבעיה".

 

אבי שמר, מנהל אזור ירושלים ברלב"ד, סיפר כיצד ברשות הבינו שהסוגיה הזו בוערת. לדבריו, בשנים עברו המשקל על אכיפה בינעירונית גדל וכעת הם חשו שהם צריכים להשיב את המשקל לאכיפה עירונית.

 

"רצינו צעד אופרטיבי. יצרנו תהליך עם המשטרה והעברנו ניידות ותקציבים לרכבים שכורים להתמודד עם הולכי הרגל ומצד שני עם הנהגים. זהו גם המשך ישיר של הקמפיין שלנו מהשנה האחרונה של 'תסתכל לי בעיניים', שפנה הן לנהג והן להולך הרגל".

 

כששאלנו את שמר מדוע לפי דעתו כל כך הרבה תאונות מתרחשות במעברי חציה, תשובתו הייתה קצרה ומעניינת. "מעבר החציה נתפס בעיני הולכי הרגל כמקום הבטוח על הכביש, וזה מטעה כי אז תשומת הלב שלו יורדת. הוא משתמש במסיחי דעת ואנחנו רוצים שיהיו עם תשומת לב ולא יסמכו רק על הנהג. הולכי הרגל עסוקים בפלאפון וגם הנהג. הדבר דורש את תשומת הלב של שניהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:  אלכס גמבורג
מבצע האכיפה במעברי החצייה בי-ם
צילום: אלכס גמבורג
מומלצים