שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    "גנץ - היעד המרכזי של הפייק ניוז בבחירות"
    ניתוח של חברת "ווקאטיב" מעלה כי כמיליון ישראלים בממוצע נחשפו בכל שבוע לחדשות כוזבות בנוגע לרמטכ"ל לשעבר. נתניהו שני ברשימת קורבנות הפייק ניוז, אך זוכה ליחס חיובי בקרב בוטים וטרולים ברשתות החברתיות. היקף הפייק ניוז הגיע לשיא בשבוע שעבר - 14 אחוזים מהשיח הכללי

    יו"ר רשימת כחול לבן לכנסת בני גנץ הוא היעד המרכזי לפייק ניוז ברשתות החברתיות בבחירות 2019 . כך עולה מניתוח שפרסמה היום (ה') חברת המדיה "ווקאטיב". עוד עולה מהניתוח כי כמיליון ישראלים בממוצע נחשפו בכל שבוע במהלך מערכת הבחירות לידיעות כוזבות על הרמטכ"ל לשעבר.

     

    לקריאת הניתוח המלא - לחצו כאן

    מתוך הניתוח של ווקאטיב (צילום מסך)
    הידיעה השקרית שזכתה לתפוצה הרחבה ביותר(צילום מסך)
     

    מהניתוח עולה עוד כי שיא החשיפה היה כשבערך שני מיליון ישראלים, שהם חמישית מאוכלוסיית המדינה, נחשפו לידיעה שקרית בנוגע לגנץ עם הכותרת: "גנץ לא פוסל לשבת עם המפלגות הערביות ונתמך על ידי הרשות הפלסטינית". מהניתוח עולה כי ידיעה זו חזרה על עצמה 5,559 פעמים במגוון ניסוחים ברחבי הרשת, בין היתר בפוסטים בפייסבוק, תגובות בפייסבוק, ציוצים בטוויטר וטוקבקים באתרי החדשות המובילים.

    מתוך הניתוח של ווקאטיב (צילום מסך)
    כך זה נראה: בוטים, טרולים ומגיבים בתשלום(צילום מסך)

    הידיעה השקרית השנייה בחשיפתה היא "גנץ מעורער בנפשו ומטופל בתרופות פסיכיאטריות". ידיעה זו זכתה לחשיפה של 1-1.3 מיליון משתמשים ישראלים ברשת. במקום השלישי הייתה הידיעה שלפיה "נתניהו הרוויח מעסקת הצוללות כ-16 מיליון שקלים", שזכתה לחשיפה של בין חצי מיליון ל-700 אלף גולשים ישראלים.

     

    על פי "ווקאטיב", מאז ההכרזה על הבחירות בסוף דצמבר ועד אתמול המערכת של החברה ניתחה כ-2.8 מיליון פוסטים, ציוצים, טוקבקים, כותרות, תגובות בפורומים ואזכורים פוליטיים. כ-900 אלף פריטים הגיעו מפייסבוק וכ-1.4 מיליון הגיעו מטוויטר.

     

    על סמך ניתוח כלל הידיעות המזויפות שנאספו, עולה כי הפייק ניוז סביב גנץ במדיה החברתית כלל מגוון חדשות מזויפות: החל בהאשמות כלפי בני משפחתו וניסיונות לשייכם לארגוני שמאל קיצוניים, וכלה בהאשמות ישירות בפדופיליה על סמך "הדלפות" מהמכשיר הסלולרי שלו.

    מתוך הניתוח של ווקאטיב (צילום מסך)
    גלגולה של שמועה(צילום מסך)
     

    מהניתוח עולה כי גם ראש הממשלה בנימין נתניהו נפל קורבן לפייק ניוז במערכת בחירות זו, והותקף לעיתים גם מימין וגם משמאל. עם זאת, הוא זכה גם לאזכורים חיוביים בחדשות כוזבות שפורסמו ברשתות החברתיות.

     

    בניתוח נמצא כי נרשמה עלייה קבועה בנפח הפייק ניוז בשיח הפוליטי הכללי ברשת, שעמד בממוצע על 11% מהשיח הכללי. נפח הפייק ניוז הגיע לשיא בשבוע שעבר, אז הגיע ל-14% מתוך השיח הכללי ברשתות.

    מתוך הניתוח של ווקאטיב (צילום מסך)
    ידיעה שקרית נוספת על גנץ שזכתה לתפוצה נרחבת(צילום מסך)
      

    תפוצת הפייק ניוז גדלה לאורך תקופת האיסוף, בין היתר בעזרת השתתפות והדהוד אקטיבי על-ידי פוליטיקאים, מפלגות ומובילי דעה. כמות הפייק ניוז עלתה ב-89% בין השבוע הראשון של פברואר לשבוע האחרון של מרץ.

     

    בנוסף עלה בניתוח כי נתניהו הוא הדמות המוזכרת ביותר בקרב הבוטים, הטרולים והחשבונות החשודים באופן קבוע, כשרוב האזכורים לגביו הם בהקשר

    חיובי. במקום השני נמצא גנץ, אך בניגוד לנתניהו, רוב האזכורים שלו הם שליליים וכוללים בין היתר ביטויים אלימים. "פרט לנתניהו רוב האזכורים של שאר הדמויות הפוליטיות נעשות בהקשר שלילי", מסרו ב"ווקאטיב".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: רויטרס
    הקורבן הגדול של הפייק ניוז
    צילום: רויטרס
    מומלצים