שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כנסו כנסו! מי חופר מתחת ללובר?
    מתנצלים על ההטרדה, אבל זו לא אשמתנו. הפייק ניוז חוגג לא רק בפוליטיקה, אלא גם בעולם האמנות - עם תערוכה שמוקדשת במיוחד לנושא. וגם: אוצרות הספינה הטרופה של דמיאן הירסט נחתו במוזיאון חיפה, התערוכה שקיבצה את כל הודעות הספאם שאנו מקבלים, והאם ג'ף קונס עוזב את המקצוע?

    באווירת הבחירות הקרבות קשה להתעלם מהמניפולציות והפייק ניוז שמקיפים אותנו מכל עבר. אנחנו חיים בעידן שמכונה "פוסט אמת" - שבו העובדות נדחקות הצידה לטובת "אמיתות אלטרנטיביות" שפונות אל הרגש: אל הפחדים והחרדות שלנו. מה לפייק ניוז ולאמנות? מתברר שהרבה מאוד.

     

    פייק ניוז, פייק ארט

    התערוכה המונומנטלית של דמיאן הירסט, "אוצרות מהספינה הטרופה - Unbelievable", הוצגה בשני חללים מרכזיים בוונציה במקביל לביאנלה ב-2017. היא נפתחה כמה חודשים אחרי בחירתו של טראמפ לנשיא ונושא הפייק ניוז היה חם במיוחד. סיפור הרקע לתערוכה מדבר על אונייה שנטרפה לפני אלפיים שנה ובירכתיה אוצרות אמנות מזהב, כסף, ברונזה ושיש. רק ב-2008 היא נחשפה, ואוצרותיה נמשו מהמים במבצע מורכב. התערוכה בוונציה הציגה אותם לראשונה. אז זהו, שלא. כל הסיפור הזה הומצא על ידי הירסט. ובכל זאת, כשעומדים מול סרטי הווידאו המתעדים, כביכול, את מבצע החילוץ מהמים, הראש רוצה להאמין למה שהעיניים רואות - אבל מדובר בבלוף.


    מתוך התערוכה פייק ניוז (מתוך התערוכה)
    פייק? מתוך יצירתו של דמיאן הירסט(מתוך התערוכה)

     

    התערוכה Fake news, fake truth (אוצרת ראשית: סבטלנה ריינגולד) שנפתחה במוזיאון חיפה לאמנות, עוסקת בהרחבה ביחסי הגומלין בין המידע המשובש

    אליו אנחנו נחשפים במדיה, לבין ביטוייה האמנותיים. טעימות מהתערוכה של הירסט בוונציה מושכים, מן הסתם, את מירב תשומת הלב, וזה באמת לא עניין של מה בכך להציג את הירסט בחיפה - אבל מדובר באשכול של שמונה תערוכות, בהן עוד הרבה עבודות מעניינות בהקשר של אמת ובדייה והטשטוש ביניהן. למשל, הסדרה Poly spam של הצלמת הספרדייה כריסטינה דה מידל, אשר לוקחת כחומר גלם את מכתבי הספאם שכולנו מכירים - עורך הדין הניגרי שמנהל עיזבון של מיליונים, האלמנה מרוסיה שבעלה נספה בצונאמי בתאילנד וכו'. דה מידל מדמיינת איך נראים האנשים הפיקטיביים מאחורי המכתבים הללו, בונה להם תפאורה ומצלמת אותם. הצילומים מוצגים ליד הטקסטים.

     

    לכל טורי האמנות של דבי לוזיה ב-ynet

     

    צילה חסין וכרמל ברנע יצרו מיצב שאוסף בזמן אמיתי ידיעות על fake truth ברשת. מהתקרה תלויה קופסת פרספקס אשר מכילה מדפסת תרמית המחוברת לרשת, הפולטת כל ידיעה שמערכת ההתראות של גוגל משדרת בהקשר זה. סליל הנייר התרמי הולך ומתארך עם כל ידיעה שמתפרסמת ועד סוף התערוכה הוא עלול למלא את החלל כולו.

     

    עוד אציין את העבודה הכי פוטוגנית בתערוכה: "הקירות ידברו" של רונית ברנגה, אשר פיזרה על שני קירות יציקות ריאליסטיות למדי של הפה שלה. אלה יוצרים ריכוז אינטנסיבי של פיות, דיבור מהדהד, שהולך ומתפשט כמו פוסט ויראלי, כמו הודעת טקסט של ספאם. הרווחים בין הפיות הולכים וגדלים ככל שמתרחקים מהריכוז הזה, מהמקור של המסר. הדיבור המועבר מאחד לשני מחפש להיאמר, להפיץ מידע, להתפשט - גם אם המסר מעוות. בניגוד למרחב הציבורי והפוליטי, בהם אנו מצפים למידע אמין, דווקא במרחב היצירתי, האמנות המדומיינת - זו המשתוללת במציאות אלטרנטיבית - מלהיבה יותר מזו הנצמדת למציאות.

     

    מתוך התערוכה פייק ניוז (מתוך התערוכה)
    העבודה "הקירות ידברו". מתוך התערוכה(מתוך התערוכה)

     

    אשלייה בלובר

    מי זוכר איזו המולה רחשה סביב הקמתה של הפירמידה בכניסה ללובר? עברו מאז 30 שנה, וכמו שהתרגלו למגדל אייפל כך התרגלו לפירמידה, שהפכה אחת האטרקציות הפופולריות בפריז. לכבוד חגיגות השלושים יצר האמן JR מיצב אשלייתי שכיסה את חצר הלובר ב-2000 פיסות נייר אשר בנקודה מסויימת יצרו אשליה כאילו בוצעה חפירה מסביב לפירמידה, שחשפה את בסיסה מתחת לפני השטח. עוד סיפור בדייה. הבעיה הייתה שירד גשם, והתיירים הרבים שהילכו על המיצב הרסו אותו. פיסות הנייר התעופפו לכל עבר והגיעו אפילו לנהר הסיין. הפריזאים לא מרוצים.

     

    עבודתו של JR בלובר (צילום: YOAN VALAT  )
    עבודתו של JR בלובר(צילום: YOAN VALAT )

     

    אגב, זו אינה העבודה הראשונה של JR בלובר. לפני שלוש שנים הוא "העלים" את הפירמידה, כשציפה אותה בניירות שעליהם הודפס הבניין שמאחוריה. עוד במסגרת חגיגות ה-30 לפרימידה, זוג אחד יזכה לבלות לילה במוזיאון, בשיתוף פעולה בין הלובר ל-AirBnB. הלובר עושה בשנים האחרונות מאמצים לייצר לעצמו תדמית שיקית יותר וזה כנראה מצליח, שכן נתוני המבקרים במוזיאון שברו שיאים ב-2018.

     

    ג׳ף קונס פורש מהאמנות?

    המגזין המקוון הפופולרי Hyperallergic פרסם השבוע סקופ על כך שג'ף קונס יסיים את הקריירה האמנותית שלו בסוף שנה זו. על פי הכתבה, הוא החליט זאת לאחר התגלות דתית - ממש כמו זו שגרמה לו לשנות כיוון מברוקר בוול סטריט לאמן במשרה מלאה.

     

    פורש בגלל שהוקני עקף אותו? יצירה של ג'ף קונס ()
    פורש בגלל שהוקני עקף אותו? יצירה של ג'ף קונס

     

    מאז 2015 קונס צמצם את צוות הסטודיו שלו ארבע פעמים. יש שיגידו שממילא הקריירה שלו עברה את שיאה לאחר שהפך לאמן החי היקר בהיסטוריה ב-2013 (דיויד הוקני עקף אותו בנובמבר האחרון). הרשת געשה מהחדשות המפתיעות אלא שאז הסתבר שמדובר בסוג של פייק ניוז - או יותר נכון, מתיחה של אחד באפריל. 

     

    כריסטו עוטף את שער הניצחון

    זה אומנם נשמע כמו עוד מתיחה, אבל כנראה מדובר באמת - הפרוייקט הבא של כריסטו, האמן הקונספטואלי שעוטף איים ובניינים, הוא לעטוף את שער הניצחון בפריז, במיצב אמנותי שיוצב באפריל 2020. זאת, במקביל לתערוכה הרטרוספקטיבית שלו ושל אשתו ושותפתו המנוחה ז׳אן קלוד במרכז פופמפידו. תערוכה זו תוצג בין 18.3.20 - 15.6.20.

     

    ולפני סיום, ביום הבחירות יתקיים בתל-אביב אירוע פופ אפ (שיימשך כמה ימים) ובו השתלטו 90 אמנים על בניין המיועד להריסה ברחוב קליי 18. אפשר יהיה לשכוח לרגע את המציאות ולהיכנס לעולם מדומיין מלא אמנות. האירוע יימשך שבוע.

     

     

    הכותבת היא חוקרת תרבות, וכותבת על אמנות מדי שבוע

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מתוך התערוכה
    מתוך תערוכת הפייק ניוז במוזיאון חיפה
    מתוך התערוכה
    לאתר ההטבות
    מומלצים