yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: אביעד אברהמי פול גז
    כללי • 13.04.2019
    בין שתי ערים
    קטנועי 300 סמ"ק הפכו לפופולריים למרות התשלום הנוסף בביטוח החובה ובזכות היכולת שלהם לצאת גם לכביש מהיר • לקחנו את הארבעה שנמכרים בישראל למבחן השוואתי
    אביעד אברהמי ואורי ארגמן, fullgaz.co.il

    300 סמ"ק הוא נפח המנוע השכיח לקטנועים בנפח בינוני באירופה, כאלה שנועדו לנסוע גם בכבישים פרבריים ובינעירוניים. המדרגה הבאה אחרי כלי ה־125 סמ"ק. אבל לישראל עדיין מגיעות גרסאות 250 סמ"ק, בגלל מדרגות ביטוח חובה ארכאיות שלא עודכנו בהתאם לדרגות הרישוי, ושוק ה־300 סבל ממכירות נמוכות.

     

    אבל המצב השתנה. בארץ התחילו להפנים שלא מדובר רק בעוד כמה סמ"ק. הקטנועים כיום מתוכננים בנפח זה, ודגמי ה־250 הם גרסאות מוקטנות או דגמים ישנים. בין עשרת הקטנועים הנמכרים בארץ ב־2018 היו ארבעה בנפח 350־300 ושניים בנפח 250־200. אז יצאנו לבדוק: מי קטנוע ה־300 הטוב ביותר?

     

    בחרנו בקטנועים הפונים לקהל הרחב ביותר: קימקו דאונטאון 350i הוותיק והמוכר, ימאהה איקסמקס 300 המוכר והנמכר, הונדה פורצה 300 בדגם חדש מ־2018 וסאן־יאנג ג'וימקס Z ־ דגם חדש לגמרי לשושלת ותיקה ומאוד פופולרית בשוק הישראלי.

     

    על קו הזינוק

    קימקו דאונטאון 350i הוא קטנוע מנהלים הנמכר פה בהצלחה מ־2015. בשנה שעברה הוא היה הקטנוע הנמכר ביותר מעל ל־125 סמ"ק. מאות קטנועים כאלו נעים על הכביש, והוא הוותיק מבין הארבעה. הוא גם בעל נפח המנוע הגדול ביותר (320 סמ"ק בלבד ־ למרות השם), וההספק הגבוה ביותר ־ 30 כ"ס, אך הוא גם הכי כבד וגדול. הוא מרווח וחזק, וברשימת האבזור תמצאו ABS, תא מטען ענק, שקע USB, ידיות אחיזה למורכב ולוח שעונים עשיר הכולל מחשב דרך. העיצוב עדיין נאה, אך מתחיל להתיישן.

     

    ימאהה איקסמקס 300 נמכר פה כבר כשנתיים, בהצלחה כמעט כמו של הדאונטאון. נתון מרשים בהתחשב בזה שמחירו גבוה בכ־20%. הוא החליף את האיקסמקס 250, אבל הוא חדש לחלוטין. לאיקסמקס שלדה מודרנית עם צמד משולשי היגוי ־ כמו באופנוע, ובנוסף לאבזור הקיים בדאונטאון הוא מוסיף לרשימה גם לוח שעונים עשיר עם תצוגת LCD הפוכה, מחשב דרך ושליטה בתצוגה מהכידון, וגם בקרת אחיזה שאפשר לבטל בלחיצת כפתור. המשקף ניתן לכיוון בעזרת ארבעה ברגים, הפנס הקדמי והאחורי הם פנסי LED, ויש לו מפתח קרבה המאפשר הנעה ללא נעיצת המפתח במתג ההצתה. אפשר להגיע לקטנוע עם המפתח בכיס, הכפפות כבר על הידיים — ולהניע. האיקסמקס מעוצב עם המון השראה מהטימקס 530 הגדול, והוא בהחלט נראה טוב, מודרני וספורטיבי.

     

    הונדה פורצה 300, קטנוע המנהלים הוותיק, קיבל ב־2018 שדרוג משמעותי, ואף כי אינו דגם חדש לחלוטין ־ הוא קרוב מאוד לכך. הוא הקטנוע הקצר והצר ביותר מבין הארבעה, אך זה לא נראה ולא מרגיש ככה. הוא גם החלש ביותר עם 25 כ"ס בלבד על הנייר — ואת זה דווקא מרגישים. הפורצה הוא הקטנוע המאובזר ביותר בחבורה, והוא מוסיף לרשימת האבזור המכובדת של האיקסמקס גם פנסי LED בארבעת המאותתים, משקף מתכוונן חשמלית בשליטה מהכידון, ויש אפשרות להוסיף לו גם ארגז מטען מקורי בנפח 45 ליטר שנפתח גם הוא עם מפתח הקרבה ־ אך התענוג הזה יגרום לקטנוע לעבור את רף הארבעים אלף שקל. אגב, לפורצה יש גם גרסה מוקטנת בנפח 250 סמ"ק.

     

    היינו יכולים לצרף למבחן גם את הסאן־יאנג קרוזים 300, אבל רצינו לבדוק את הג'וימקס Z החדש שהגיע ארצה ממש לאחרונה. ה־Z הוא קטנוע מנהלים ספורטיבי, הנצר האחרון לשושלת הג'וימקס הוותיקה והמוכרת. הוא הקטנוע הקל והנמוך מבין הארבעה, אבל בעיקר הזול מביניהם ־ זול ביותר מעשרת אלפי שקלים מצמד היפנים. לא היינו מצפים ממנו לאבזור עשיר כמוהם, אך בכל זאת יש לו משקף הניתן לכיוון ידני כמו באיקסמקס, תא מטען ענק ותא כפפות עם מטען 12V, ומערכת ABS. העיצוב החדש זוויתי ומודרני ובהחלט נעים לעין.

     

    מאחורי המסיכה

    כל אופנוען יודע שאין תחליף לנפח, והדאונטאון i350 מוכיח את זה. הוא בעל המהירות הסופית הגבוהה במבחן והראשון לעבור את קו מאתיים המטרים בבדיקות התאוצה ־ למרות גודלו. המנוע נותן תחושה גסה ומחוספסת, אבל בכל מצב יש לו כוח, וביציאה מרמזורים קרה לא פעם שהרגשנו בחסרונה של בקרת האחיזה כשהגלגל האחורי פרפר על האספלט.

     

    האיקסמקס, סגנו מבחינת נפח והספק, פיגר אחריו רק במעט במהירות הסופית ובתאוצה ל־200 מ', אך בזכות יתרון המשקל מנצח את הקימקו במיאוץ ל־100 מטרים. המנוע שלו חלק, נעים וגמיש. הפורצה והג'וימקס הם החלשים בחבורה — גם בתאוצות וגם במהירות הסופית, עם יתרון קל להונדה.

     

    לצמד היפנים יש את המתלים הטובים ביותר. האיקסמקס מעט יותר קשיח וספורטיבי והפורצה יותר רך ומפנק, אבל שניהם עושים עבודה מעולה. הג'וימקס הקשיח והדאונטאון הרך לא מפגרים בהרבה אחריהם, אבל מהמורות קשות או רצופות יורגשו ויוציא את הכלי משלוותו ־ בעיקר בג'וימקס.

     

    למרות גודלם, לא מצאנו שום בעיה להשתחל עם אף אחד מהם בתנועה העירונית הצפופה. הדאונטאון רחב מכולם, אך לא בהרבה. ההונדה הצטיין בזכות מושב נמוך ופעולת מנוע חלקה, ולעומתו האיקסמקס מצריך רגל ארוכה כדי להגיע לקרקע ויקשה על רוכבים ורוכבות מתחת ל־170 ס"מ.

     

    גם עם נסיעה בינעירונית ארוכה הארבעה התמודדו היטב. כשהמהירות עלתה הג'וימקס נשאר מאחור, כי למרות שהמהירותו הסופית גבוהה במעט משל הפורצה, פחות נוח לו שם. למרות שאלו לא קטנועי תיור או גדלנועים אפשר לגמוע איתם מרחקים.

     

    בנסיעה טכנית בכבישים מפותלים ־ לא סביבת המחייה הטבעית של קטנוע ־ התבלט לטובה האיקסמקס בזכות הכוח והשלדה הטובה מבין הארבעה. הפורצה פחות ספורטיבי, אבל בזכות היגוי ניטרלי ומשקל קל תופס את המקום השני. הדאונטאון תפקד בצורה מספקת ובהחלט אפשר ליהנות איתו בכביש המפותל, אך הג'וימקס לא עמד ביומרות הספורטיביות ונתן תחושה לא ברורה ואף איבודי אחיזה קלים תחת עומסים.

     

    כל הארבעה בולמים היטב, אך לא באופן זהה. הבלם של הג'וימקס מתחמם לאחר סדרת בלימות חזקות. לאיקסמקס בלימה נהדרת אך תחושה מעט קשה בידית, הדאונטאון בולם היטב אך מערכת ה־ABS משתלבת בצורה מעט אגרסיבית, והפורצה ־ בזכות המשקל ומערכת ABS כמעט ולא מורגשת ־ הוא המצטיין בתחום.

     

    איך זה מרגיש?

    תנוחת הרכיבה מחלקת את הקטנועים לשתי קבוצות: הפורצה והדאונטאון הם קטנועי מנהלים גדולים ומרווחים, עם המון מקום לרגליים ומושב רחב. אם היו להם עוד 100 סמ"ק הם כבר היו נחשבים לקטנועי תיור גדולים. מאידך, האיקסמקס והג'וימקס הספורטיביים יותר צפופים ועם מושבים יותר קצרים ונוקשים.

     

    מבין הארבעה דווקא הפורצה הקצר מכולם הוא המרווח ביותר, ונותן הכי הרבה אפשרויות תמרון לרגליים. קל גם להגיע עם הרגל לקרקע. הדאונטאון מרווח גם הוא, אך עם פחות מקום להניח את הרגליים מתחת לרוכב. המושב שלו רך מדי ומקבע את הרוכב למקומו, ולאחר נסיעה ארוכה הישבן משווע להחליף תנוחה. לג'וימקס מושב קשה וצר, אך קל להגיע עם הרגליים לקרקע. יש בו מרווח מספק לשליחת הרגליים קדימה. המושב של האיקסמקס קשה מאוד, אבל נוח באופן מפתיע. הוא מרגיש הכי צפוף מבין הארבעה, עם הכי מעט מרווח תמרון לרגליים.

     

    המשקפים של כולם עושים עבודה טובה בפינוי הרוח אל הקסדה. רשמנו יתרון קל לטובת הג'וימקס והאיקסמקס על פני הדאונטאון, בזכות המשקף המתכונן ידנית. כך יכול כל רוכב לפרק ולהתאים את המשקף לגובה שלו והעדפותיו. ניצחון מוחץ על פני כולם לפורצה בזכות המשקף החשמלי המאפשר להוריד ולהעלות אותו בלחיצת כפתור ולקבל רוח מרעננת בנסיעה איטית ומיגון רוח טוב בנסיעה מהירה. תענוג.

     

    לארבעתם יש לוח שעונים במבנה דומה: שני שעונים אנלוגיים גדולים ־ מד מהירות ומד סיבובי מנוע, וביניהם צג LCD. לוח השעונים של הג'וימקס נראה יפה וקריא בכל מצב, אך חסרים מעט פרטים לעומת השאר. יש בו כל מה שצריך וזהו ־ שעון, קילומטראז', מד דלק ומד חום־מנוע. לדאונטאון מתווסף מחשב דרך עם נתונים כמו תצרוכת דלק, אך מראהו מיושן. לזוג היפנים יש לוח שעונים ברמה אחרת עם תצוגה הפוכה, שליטה מהכידון בעזרת צמד מתגים ושפע של נתונים כמו טמפרטורת האוויר, זמן רכיבה ועוד.

     

    תא המטען של ארבעתם ענק ויכיל שתי קסדות מלאות, אך ביפנים גם יישאר מקום לתיק קטן. לפורצה ולג'וימקס יש רק תא כפפות אחד מלפנים לעומת השניים של הדאונטאון והאיקסמקס, אך זה של הפורצה עמוק במיוחד ויכיל גם בקבוק של ליטר בלי בעיה.

     

    איכות הגימור הכללית בפורצה היא הטובה ביותר. הצביעה, המתגים, המראות האינטגרליות ־ הכול נודף איכות. האיקסמקס לא מפגר בהרבה, אבל אפשר לראות את ההבדלים במספר נקודות, כמו המראות למשל. הקימקו מפתיע לטובה ואיכות הגימור שלו מצוינת. גם לג'וימקס איכות גימור טובה, אבל לא באותה הרמה, ואפשר לראות את ההפרש במחיר גם במתגים.

     

    על קו הגמר

    הג'וימקס פרקטי, ועל אף מחירו הנמוך משמעותית יש לו אבזור מספק, רמת גימור טובה והוא יתאים למגוון של שימושים — כולבויניק אמיתי. מעט לא הוגן להשוות אותו לקטנועים היקרים ממנו משמעותית, אך בסך הכול הוא עמד בכבוד במשימה ולא רחוק מאחורי השאר. הוא יקרוץ לכול מי שלא רוצה או לא יכול לשלם יותר מ־25 אלף שקל על קטנוע חדש.

     

    הדאונטאון הוא קטנוע מנהלים מרווח וחזק. הוא נותן קרב צמוד ליפנים בכל פרט לאבזור, והתמורה למחיר שהוא נותן היא גבוהה מאוד. הוא קטנוע מצוין ובחירה צרכנית נבונה, אבל לא טוב כמו המסיימים בשני המקומות הראשונים.

     

    את המנצח צריך לבחור מבין היפנים. שני קטנועי פרימיום מעולים, בגישה וקהל יעד מעט שונים.

     

    האיקסמקס הוא הקטנוע הספורטיבי ביותר בחבורה. יש לו מנוע חזק, שלדה מעולה ועיצוב יפהפה. הוא יתאים למי שרוצה קטנוע עם יכולות ספורטיביות טובות מבלי להתפשר על נוחות ואבזור.

     

    הפורצה הוא קטנוע המנהלים הנוח והמפנק בחבורה. רמת אבזור וגימור ללא תחרות, קל לרכיבה, נוח וחלק. הבעיה הגדולה ביותר שלו היא הפורצה 250 שעומד לידו בסוכנות ומציע חבילה כמעט זהה, עם הבדל מינימלי בכוח, ועם הנחה משמעותית בביטוח החובה.

     

    האיקסמקס והפורצה הם הטופ של קטנועי ה־300 סמ"ק. האחד יותר ספורטיבי והשני יותר… ובכן... יותר קטנוע. אנחנו חושבים שרוב האנשים שקונים קטנוע מחפשים את הנוחות והפינוק יותר מאשר את היכולות לגהץ עיקולים בכבישים טכניים, ולכן הונדה פורצה 300 מנצח את המבחן ההשוואתי שלנו.

     

    קימקו דאונטאון 350i

    מנוע: צילינדר אחד, 321 סמ"ק, 30 כ"ס, 3.06 קג"מ.

    ממדים: בסיס גלגלים 1,555 מ"מ, גובה מושב 810 מ"מ, משקל 189 ק"ג, מכל דלק 12.5 ל'.
    אחריות: שנתיים.

    מחיר 'על הכביש': 32,177 שקל.

    ציון: 4

     

    סאן-יאנג ג'וימקס 300

    מנוע: צילינדר אחד, 278.3 סמ"ק, 27.3 כ"ס, 2.78 קג"מ.

    ממדים: בסיס גלגלים 1,550 מ"מ, גובה מושב 760 מ"מ, משקל 182 ק"ג, מכל דלק 12 ל'.

    אחריות: שנתיים.

    מחיר 'על הכביש': 25,985 שקל.

    ציון: 3.5

     

    ימאהה איקסמקס 300

    מנוע: צילינדר אחד, 292 סמ"ק, 28 כ"ס, 2.96 קג"מ, בקרת אחיזה.

    ממדים: בסיס גלגלים 1,540 מ"מ, גובה מושב 795 מ"מ, משקל 179 ק"ג, מכל דלק 13 ל'.

    אחריות: שנתיים.

    מחיר 'על הכביש': 36,985 שקל.

    ציון: 4.5

     

    הונדה פורצה 300

    מנוע: צילינדר אחד, 279 סמ"ק, 25 כ"ס, 2.77 קג"מ, בקרת אחיזה.

    ממדים: בסיס גלגלים 1,510 מ"מ, גובה מושב 780 מ"מ, משקל 172 ק"ג, מכל דלק 11.5 ל'.

    אחריות: שנתיים.

    מחיר 'על הכביש': 37,221 שקל.

    ציון: 5

     


    פרסום ראשון: 13.04.19 , 17:33
    yed660100