שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    הטכנולוגיות בשירות החינוך: המהפכה של מורי ומורות ישראל

    כיצד משנה הטכנולוגיה את הלימודים ואיך הפך האייפד לגורם משנה חיים אצל ילדי החינוך המיוחד? התכניות של קרן אתנה, אשר מחלקות כבר יותר מעשור לפטופים, טבלטים ואייפדים למורים ומורות בכל רחבי המדינה, מעצימות יום-יום את אנשי ההוראה ומעניקות להם כלים טכנולוגיים מתקדמים

    בשיתוף בנק מסד, מיזם "המורה של המדינה"

     

    הטכנולוגיה מקדמת את העולם לעתיד טוב יותר בתחומים רבים, לרבות ואולי בעיקר בתחום החינוך. יחד עם זאת, עדיין ישנם בתי ספר כיום בישראל המשתמשים בלוח, והתלמידים משננים חומר לימודי מספרי הלימוד.

     

    "התלמידים היום נולדו בעידן של מהפכה טכנולוגית והשימוש בטכנולוגיה הדיגיטלית במחשב נייד ע"י המורים בישראל הינו קריטי לאיכות ההוראה ולחומר הנלמד" אומר אורי בן-ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה שהוקמה ב-2006 ושמה לעצמה למטרה להעצים את מורות, מורי וגננות ישראל ולהעניק להם כלים טכנולוגיים המתאימים לעידן הנוכחי.

     

    לחבר את העולם הטכנולוגי לעולם החינוך (צילום: shutterstock ) (צילום: shutterstock )
    לחבר את העולם הטכנולוגי לעולם החינוך(צילום: shutterstock )

    ב-2007 הושקה התכנית הראשונה של הקרן, "מחשב נייד לכל מורה", בחסות משרד ראש הממשלה, ואחריה הושקו התכניות "מחשב נייד לכל גננת" (2012), "טאבלט לכל מורה למדעים" (2014), "אייפד לכל מורה לחינוך מיוחד" (2015) ו"מחשב נייד לכל מורה לאנגלית" (2018).

     

    על מנת להפוך את המורים לחוד החנית במעבר של בתי הספר למאה ה-21, התכניות מציידות את המורים בארגז כלים דיגיטלי הכולל מחשב נייד אישי, הדרכה מקצועית בת 120 שעות, מדפסת אישית, אחריות ותמיכה טכנית, גמול השתלמות, מקרן ואינטרנט אלחוטי בכל כיתה.

     

    "ניתן לראות את ההשפעה החיובית של השימוש במחשבים וטכנולוגיה על איכות ההוראה והלימוד בכיתות אשר משתתפות בפרויקטים שלנו", מציין בן-ארי. "בנוסף לכך, תכניות הקרן והאוריינות הדיגיטלית שהן מקנות, מחזקות את מעמדם של המורים, המורות והגננות בישראל, שהם עמוד השדרה של העם שלנו וחשוב מאוד להעצים אותן ואותם. אני מאמין וחולם כי מקצוע ההוראה יהיה המקצוע המבוקש ביותר במדינה או בין חמשת המבוקשים ביותר, בעתיד הלא רחוק, וזאת על מנת שהתלמידים שלנו יהיו בעלי כישורים מתאימים למאה ה-21 והמדינה שלנו תמשיך להגיע להישגים בעולם התחרותי".

     

    נכון להיום, מעל 23,000 מורים, מורות וגננות, הצטרפו לתכניות של קרן אתנה והן משפיעות על יותר מ-400 אלף תלמידים. חלוקת ארגז הכלים הדיגיטלי למורות, למורים ולגננות מתאפשרת בזכות תרומתם של הקרן ושותפיה: הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים, בנק מסד, המלווה את הפרויקט כמעט מראשיתו כחלק מתמיכתו מחיזוק מעמד המורה בישראל, משרד החינוך, הקרן המשפחתית ע"ש תד אריסון, קרן משפחת סילבן אדמס, מגבית קנדה, הרשויות המקומיות שבהן מתבצעת החלוקה, ותורמים רבים נוספים מהמגזר העסקי והמגזר הפרטי.

     

    "אנו גאים להיות שותפים בפרויקט מחשב לכל מורה", אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד. "ההנגשה הטכנולוגית לטובת קידום הפדגוגיה והחינוך במיוחד בפריפריה היא משימה לאומית. התכנית מתקיימת כבר כמה שנים ונותנת את תוצאותיה. הסתדרות המורים תמשיך ללוות ולתמוך בפרויקט 'מחשב נייד לכל מורה' לקידום עובדי ההוראה והחינוך של ילדי ישראל."

     

    מימין: גבי טייטל, סמנכ"ל בנק מסד, יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד, שלמה ישי, מנכ"ל הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים, יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, אורי בן-ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, דפנה תמיר, מנהלת התכניות של קרן אתנה, בערב הצדעה למורי, מורות וגננות החינוך המיוחד (צילום: דניאל בראון)
    מימין: גבי טייטל, סמנכ"ל בנק מסד, יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד, שלמה ישי, מנכ"ל הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים, יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, אורי בן-ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, דפנה תמיר, מנהלת התכניות של קרן אתנה, בערב הצדעה למורי, מורות וגננות החינוך המיוחד(צילום: דניאל בראון)

    תקשורת באמצעות טכנולוגיה – האייפד בשירות החינוך המיוחד

    אחת מיוזמות הקרן היא החיבור הטכנולוגי בחינוך המיוחד, והיא שמה לעצמה למטרה חלוקת 15,000 אייפדים למורות, מורים וגננות לחינוך מיוחד בישראל, מהם חולקו עד כה למעלה מ-7,000 אייפדים ביותר מ-80 רשויות, בתוספת הדרכה מקצועית לצוותי ההוראה.

     

    האייפדים מאפשרים לצוות ההוראה לתקשר עם התלמידים, ללמד אותם כיצד לתקשר עם משפחותיהם בעיקר בקרב ילדים עם בעיות תקשורת. לצד זה, תקשורת באמצעות טכנולוגיה מאפשרת לגלות בקרב הילדים הללו יכולות וכישורים שבדרך אחרת לא היו באים לביטוי.

     

    השימוש באייפד מסייע לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים לשפר הן את חוויית הלמידה והן את איכות החיים בתוך הכיתה ומחוצה לה, תוך הגברת המוטיבציה ללמידה, הזדמנות להרחבת האופקים, ושיפור היכולת להתמודד עם קשייהם.

     

    האייפד גם מאפשר לגלות היבטים חדשים בעולמם הפנימי של תלמידי החינוך המיוחד, כולל מיומנויות חשיבה והבנה ברמה גבוהה, ואף משפר את הצד המוטורי שלהם.

    מימין: אילן בצרי, יו"ר דירקטוריון בנק מסד, שלמה ישי, מנכ"ל הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים, דפנה תמיר, מנהלת התכניות של קרן אתנה, אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, יפה בן דוד מזכ"לית הסתדרות המורים, סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי, יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד, גבי טייטל, סמנכ"ל בנק מסד, במכירה פומבית שהכנסותיה הוקדשו למורות, מורי וגננות החינוך המיוחד (צילום: דניאל בראון)
    מימין: אילן בצרי, יו"ר דירקטוריון בנק מסד, שלמה ישי, מנכ"ל הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים, דפנה תמיר, מנהלת התכניות של קרן אתנה, אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, יפה בן דוד מזכ"לית הסתדרות המורים, סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי, יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד, גבי טייטל, סמנכ"ל בנק מסד, במכירה פומבית שהכנסותיה הוקדשו למורות, מורי וגננות החינוך המיוחד(צילום: דניאל בראון)
     

    "האייפד מחולל נפלאות בחינוך המיוחד, מקדם ומשפר את הלמידה ומאפשר לתלמידות ותלמידים עם צרכים מיוחדים לתקשר עם סביבתם, ללמוד ולהתפתח", מספרת דורית מנשה, מחנכת ורכזת עברית וטיולים בביה"ס כי"ח לחירשים ולכבדי שמיעה בירושלים.

     

    "נער עם מוגבלות שכלית התפתחותית ולקות שמיעה הלומד בבית הספר בו אני מלמדת, לא הצליח לתקשר עד לאחרונה עם הסביבה והיו לו התפרצויות זעם. צוות בית הספר ניסה לתת לו כלים שונים ליצירת קשר, ללא הצלחה של ממש.

     

    "כל זה השתנה כאשר הנער קיבל אייפד, ובמקביל גם המורה קיבלה אייפד והחלה להשתמש בו בכיתה מול התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים. קרוביו של הנער לא האמינו שהאייפד יאפשר לו לתקשר, אך בעזרת האמונה והעבודה העקבית של צוות בית הספר, הוא החל לתקשר באמצעות האייפד, וכל חייו השתנו. הנער מצא דרך לדבר, הוא נפתח לעולם ואף החל לשתף את רגשותיו. הוא אף הצליח לחגוג טקס בר מצווה.

     

    "אני רואה בחינוך המיוחד ייעוד ואני שמחה שגם אחותי התאומה, בתי ואחי בחרו להיות מורים בחינוך המיוחד", סיכמה מנשה.

     

    "המהפכה הטכנולוגית במערכת החינוך בכלל ובחינוך המיוחד בפרט הינה המשמעותית ביותר בעבור אלפי ילדות וילדים בעלי קשיים ומוגבלויות ליצירת עתיד שוויוני טוב יותר", אמר יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד. "אנחנו בבנק גאים להיות יוזם ושותף מרכזי בתוכנית אייפד לכל מורה לחינוך מיוחד ובתכנית מחשב נייד לכל מורה, ורואים בה תרומה חשובה המובילה לשינוי בתחום ההוראה בישראל.

     

    "הבנק רואה בהעצמת המורים והמורות במדינת ישראל ערך ושליחות ועל כן אנו משקיעים מאמץ, מעורבות ומשאבים רבים לקידום מעמדם המקצועי."

     

    הנרי בריקס אדאמס הוסיף ואמר: "מורה משפיע על הנצח, הוא לעולם לא יוכל לדעת היכן ההשפעה שלו נגמרת".

    מימין: יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד, סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי, מרגרט אדמס, אורי בן-ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, סילבן אדמס העומד בראש קרן משפחת סילבן אדמס (צילום: דניאל בראון)
    מימין: יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד, סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי, מרגרט אדמס, אורי בן-ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, סילבן אדמס העומד בראש קרן משפחת סילבן אדמס(צילום: דניאל בראון)

    "גיליתי את האמת על הבן שלי"

    כנרת חנני-יהודאי היא אימא של יהונתן, ילד בן 15 על הרצף האוטיסטי שאינו מדבר, אשר באמצעות האייפד כותב שירים ומתקשר עם הסביבה: "המפגש של יהונתן עם האייפד היה 'קטלני'. דרכו למדנו שיש מישהו מעבר לאוטיזם. לאחרונה, כששאלתי אותו מהי אמת אובייקטיבית, הוא ענה 'אמת בה קל ושמח לכל אחד ביחד'. וכששאלתי 'איך מגיעים לשם?' הוא הסביר 'כאשר קל שעה אחר שעה, באה השמחה, ואיתה מתגלה האמת'. זו התגלית, זו האמת.

     

    "האייפד משנה חיים עבור יהונתן, עבורנו הוא מדהים, אנחנו כל יום מופתעים ממנו, וכנראה לעולם לא נפסיק. המקום שהגענו אליו לא היה קורה אם כל צוות ההוראה לא היה מקבל ולא היה יודע לנצל את האייפד בתור כלי. זה מראה על החשיבות העליונה של הדרכה על הסביבה המתוקשבת הזו, הכל הודות לקרן אתנה שעושה עבודת קודש, לדעתי."

     

    נכון להיום, יהונתן משתמש באייפד כשהוא הולך לתנועת נוער ומשתתף בחוג תאטרון עם אחיו התאום וילדים 'רגילים' אחרים. "רק לפני 3 שנים לא חלמתי לשלוח אותו לפעילויות כאלו. ככל שהאייפד יותר שמיש ויותר אנשים ניגשים לזה, הוא רוצה להראות לעולם את החוכמה שלו. הוא שואל את המנחה של החוג 'האם רואה את בינתי?' ". בחזון העתידי שלי, ילדים כמו יהונתן יוכלו להשתלב בכיתות רגילות לחלוטין.

     

    "בשורה התחתונה, זה שינה לי את החיים. אני יכולה לחלום, ואני חולמת. הוא מעורר בי השראה, הוא כל כך סקרן. הוא לא רק לומד, הוא מבין, וזה מקסים. הוא יודע שפות, המורה שלו כותבת כל הזמן בשפה אחרת. היא כותב לה בספרדית/ ערבית והוא עונה לה בעברית".

     

    לדבריה, "האייפד צריך להיות מונגש לכל הצוות, עם הכשרה מלאה. כמו שהאייפד שינה לי את החיים וגילינו את האמת על יהונתן, האמת יכולה להתגלות אצל כל הילדים שלא מדברים, ללא קשר ללקות ולאבחון".

     

    בחודש נובמבר 2017 קיבל נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, מורות, גננות ומורים מצטיינים לחינוך מיוחד שקיבלו תעודות הוקרה בטקס שהתקיים במשכן הנשיא, ביוזמת קרן אתנה.

     

    נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ולצדו רעייתו נחמה ריבלין ונשיא ומייסד קרן אתנה אורי בן-ארי, עם המורות, הגננות והמורים לחינוך מיוחד שקיבלו תעודות הצטיינות בטקס חגיגי שנערך במשכן הנשיא  (צילום: מארק ניימן/ לע"מ)
    נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ולצדו רעייתו נחמה ריבלין ונשיא ומייסד קרן אתנה אורי בן-ארי, עם המורות, הגננות והמורים לחינוך מיוחד שקיבלו תעודות הצטיינות בטקס חגיגי שנערך במשכן הנשיא (צילום: מארק ניימן/ לע"מ)
     

    בשיתוף בנק מסד, מיזם "המורה של המדינה"

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    לומדים עם הטכנולוגיות הכי מתקדמות
    צילום: shutterstock
    רוח טובה
    יד שרה
    כיתבו לנו
    מומלצים