שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הנחיות חדשות לפעוטות: פחות מסכים, יותר משחקים
    ארגון הבריאות העולמי מפרסם מסמך הנחיות, וביניהן המלצה חדשה - להפחית לילדים בגילאי 4-3 את זמן המסכים לפחות משעה. ההנחיות קובעות כמה זמן פעוטות צריכים לישון, מאיזה גיל מותר להם לצפות במסכים, ואיזו פעילות גופנית עליהם לבצע מגיל ינקות

    יותר שינה איכותית, פחות מסכים ופעילות גופנית מגיל ינקות: ארגון הבריאות העולמי מפרסם היום (ד') מסמך הנחיות חדש, הקובע שורה של המלצות שנועדו לאפשר שינה איכותית, פעילות גופנית והפחתה בחשיפה למסכים. זאת כחלק מהמאבק במגפת השמנת הילדים הפוקדת כבר שנים את העולם המערבי, ותוצאותיה: עליה בשיעור חולי סוכרת סוג 2 כבר בילדים, וביתר לחץ דם המופיעה בגילאים צעירים.

     

    חוסר פעילות גופנית הוא אחד הגורמים המרכזיים בעולם לתמותה, ותורם מרכזי לעליה בהשמנת היתר. תקופת הילדות מתאפיינת בהתפתחות גופנית וקוגניטיבית מהירה, שבה הילד רוכש גם הרגלים שילוו אותו לאורך כל חייו.

     

    עדיף ספרים ופעילות גופנית (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    עדיף ספרים ופעילות גופנית(צילום: shutterstock)

    מסמך ההנחיות החדש, אותו כתבו מומחי ארגון הבריאות העולמי, מיועד לא רק לקובעי מדיניות, אלא גם לאנשי חיוך, רווחה, וגם כמובן להורים. בארגון מקווים שההנחיות החדשות יובילו לבניית תוכניות להגברת הפעילות הגופנית של הזאטוטים כבר בגיל ינקות, להפחתת אורח החיים היושבני וחשיפת היתר למסכים ושיפור באיכות השינה.

     

    ההנחיות החדשות מתייחסות לילדים מתחת לגיל חמש. על פי הארגון, פעוטות מתחת לגיל שנה צריכים להיות פעילים מספר פעמים במהלך היום במספר דרכים, כמו משחק על הרצפה. לפעוטות שעדיין אינם זוחלים או מתהלכים, יש לבצע לפחות 30 דקות ביום של שכיבה על הבטן בעת עירות. בזמן שינה, השינה חייבת להיות על הגב כחלק מההמלצות למניעת מוות בעריסה.

     ( )

    יש להימנע מלהשאיר ילד קשור מעל שעה אחת ביום (למשל בכיסא גבוה, בעגלה או במנשא). מתחת לגיל שנה אין לחשוף כלל את הפעוטות למסכים ומומלץ לשלב קריאת סיפורים. פעוטות עד גיל שנה זקוקים ביממה לסך של 14 עד 17 שעות שינה ביום בשלושת החודשים הראשונים לחיים, ו-12 עד 16 שעות שינה מהחודש הרביעי לחיים עד החודש ה-11.

     

    פעוטות בגיל שנה עד שנתיים, צריכים לבלות לפחות 180 דקות (שלוש שעות) ביממה במגוון פעילויות גופניות ובכל עוצמה. המומחים קובעים כי ככל שהפעילות רבה יותר, כך ייטב לפעוט.

     

     ( )

    גם לבני שנה ושנתיים ממליצים המומחים להימנע כליל מחשיפה למסכים כמו טלויזיה, וידאו, טבלטים או סלולרי. לאלה בגיל שנתיים, יש להגביל את זמן המסך ללא יותר משעה ביום. ככל שזמן החשיפה יהיה מצומצם יותר, כך ייטב לילד. גם כאן ממליצים המומחים להרבות בסיפורת ובהקראת סיפורים. אשר לזמן השינה, מומלץ על שנה איכותית של 11 עד 14 שעות ביממה סך הכל.

     

    ילדים בגילאי שלוש עד ארבע שנים, צריכים לבלות לפחות 180 דקות (שלוש שעות) ביממה במגוון פעילויות גופניות בכל עוצמה, מתוכן לפחות 60 דקות של פעילות בינונית עד נמרצת, מפוזרת על פני היממה. ככל שירבה הילד בפעילות גופנית, כך ייטב. גם בגילאים אלו אין להשאיר ילד קשור מעל שעה ביום בכיסא או ברכב.

     ( )
     

    ארגון הבריאות העולמי מנחה להפחית את זמן החשיפה למסכים לפחות משעה ביום גם בגילאים אלו. זאת בניגוד להמלצות קודמות ש"התירו" עד שעתיים ביממה. גם בגילאים אלה יש לשלב הקראת סיפורים לילדים. עליהם לישון ביממה 10 עד 13 שעות של שינה איכותית.

     

    "שיפור הפעילות הגופנית, הפנאי והשינה של הילדים יתרום לבריאותם הגופנית, יפחית את הסיכון להשמנה וישפר גם את איכות חייהם ובריאותם הנפשית", מסכם הארגון את ההמלצות.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים