שתף קטע נבחר

90% מההורים: יפריע לנו אם ילדנו ישתתף בפעילות עם ילדים עם מוגבלות

9 מתוך 10 הורים מעדיפים שלא ישולבו ילדים עם מוגבלות כלשהי בפעילות עם ילדיהם, כך עולה מסקר מייצג שבוצע עבור החברה למתנ"סים הארצית הפועלת בתחום שילוב ילדים, נוער ובוגרים עם מוגבלות בקהילה ומקדמת שינוי עמדות. הסקר אף עימת את המשיבים עם השאלה, כיצד היו מרגישים כהורים לילדים עם מוגבלות נוכח הסקר

בשיתוף החברה למתנ"סים

 

מה הייתם עושים אם הייתם מגלים שלגן או לכיתה של ילדכם הצטרף ילד עם מוגבלות, האם תרגישו בנוח עם המצב, האם תבקשו לשנותו - או שאולי אין כאן שום שאלה, ילד עם מוגבלות הוא ילד ככל ילד. ובכן, התמונה לא פשוטה כמו שייתכן ואתם חושבים. סקר מייצג שבוצע עבור החברה למתנ"סים הארצית הפועלת בתחום שילוב ילדים, נוער ובוגרים עם מוגבלות בקהילה ומקדמת שינוי עמדות חושף תמונה קשה – 9 מתוך 10 מהנשאלים ענו שיפריע להם אם ילדם ישתתף בפעילות עם ילדים עם מוגבלות.

 

לא בבית ספרנו? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לא בבית ספרנו?(צילום: shutterstock)

תוצאות הסקר מלמדות לא רק על חוסר קבלה אלא גם על בורות בכל הנוגע ליתרונות בשילוב ילדים עם מוגבלות דווקא ובעיקר עבור הילדים ללא המגבלה. עם זאת, בתוצאות הסקר ניכרת גם הזדמנות בכל הנושא להסברה ושינוי עמדות בנושא השילוב – כיוון שבשאלה השנייה שהוצגה רוב הנשאלים אמרו שהיה מפריע להם לו הורים היו מונעים שילוב לו היה זה ילדם שלהם המתמודד עם מוגבלות כלשהי.

 

מהנתונים עולה של-27% מהנשאלים יפריע לו ילדם היה משתתף בפעילות עם ילד עם מגבלה שכלית התפתחותית, ל-28% מהנשאלים היה מפריע לו ילדם היה משתתף בפעילות עם ילד עם מוגבלות פיזית או חושית ול-34% נוספים היה מפריע שילוב עם ילד עם מגבלה כלשהי. רק 11% מהנשאלים ענו שכלל לא יפריע להם השתלבות ילדם בפעילות עם ילד עם מוגבלות, ללא קשר למהי אותה מוגבלות.

 

פעילות מעגלים (צילום: ליאת גולבר)
פעילות מעגלים(צילום: ליאת גולבר)

בשלב השני של הסקר אולצו הנשאלים להתעמת למעשה עם תשובותיהם, בשאלה לו היה זה ילדם המתמודד עם מוגבלות כלשהי, האם היה מפריע להם אם הורים אחרים לא היו מוכנים שילדיהם ללא המוגבלות ישתתפו בפעילות משולבת עם הילד של הנשאל. 55% מהנשאלים ענו שהתנהגות זו מצד ההורים האחרים כלפי ילדם הייתה מפריעה להם ורק 6% ענו שהתנהגות זו לא הייתה מפריעה להם כלל. נציין שאת הסקר ערכה חברת המחקר ZETA-TOOLS אשתקד וענו עליו 600 נשים וגברים ממדגם המייצג את כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל, עם טעות דגימה של 4.6%.

 

יש לנו הזדמנות ליצור שינוי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
יש לנו הזדמנות ליצור שינוי(צילום: shutterstock)
 

 

"הנתונים מראים שיש צורך לשים דגש על תחום שינוי עמדות, אבל גם מצביעים על הזדמנות בכל הנוגע ליכולת של הורים לשים את עצמם בנעלי הורה לילד עם מוגבלות", אמר לדברי יו"ר החברה למתנ"סים בישראל ומנכ"ל עלה נגב-נחלת ערן, אבי וורצמן. "מלבד האמפתיה הבסיסית, חשוב שציבור ההורים יכיר גם ביתרונות של השילוב לילדיהם ללא המוגבלות – הבנה עמוקה של סיטואציות חברתיות ויכולת התמודדות עמן, פיתוח הכישורים חברתיים, הכנה טובה יותר למציאות שהילד חווה כבוגר ועוד".

 

פעילות שאקל לנוער (צילום: באדיבות החברה למתנ"סים)
פעילות שאקל לנוער(צילום: באדיבות החברה למתנ"סים)
 

 

עוד הוסיף וורצמן: "אנחנו נמשיך לקדם שילוב אוכלוסייה עם מוגבלות החל בגיל לידה, במאות מעונות היום של החברה למתנ"סים, דרך פעילויות, חוגים תוכניות נוער ותוכניות לאומיות משלבות, ועד אחרי גיל פרישה" עם זאת הוא שם דגש על חשיבות השילוב כבר בגיל צעיר. "פעוטות אינם חושבים במונחים של מוגבלות או 'הם' לעומת 'אנחנו' כיוון שכולם הם חלק מהסביבה הטבעית של הילד. החולי הזה מגיע רק יותר מאוחר, כשמתבגרים מבלי להבין שבקהילה ובחברה ישנם סוגים רבים של אנשים, עם התמודדויות שונות. כל זה בגלל שאנחנו כהורים מנענו את ההיכרות הזאת בגיל צעיר, ולכן זה התפקיד שלנו כהורים לתקן זאת – לטובת ילדינו."

 

בשיתוף החברה למתנ"סים

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ילדים עם מוגבלות? לא עם ילדינו
צילום: shutterstock
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים