שתף קטע נבחר

 

תקרית חמורה: שני מטוסים קלים כמעט התנגשו מעל חדרה

שני מטוסים קלים מסוג ססנה, שפעלו בהתאם להנחיות יחידת הבקרה האווירית של חיל האוויר, חלפו מטרים ספורים אחד מול השני סמוך לתחנת הכוח אורות רבין. ביקורת חמורה על הבקר הצבאי: "לא התריע בקשר"

 

שני המטוסים המעורבים (צילום: מוטי שווימר)
שני המטוסים המעורבים(צילום: מוטי שווימר)

חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה פרסם היום (א') דו"ח חריף על תקרית שבה כמעט התנגשו שני מטוסים קלים סמוך לתחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה ביום רביעי.

 

האירוע החמור התרחש בצהרי יום רביעי כאשר מטוס ססנה 172 (4X-CHL) יצא לטיסת הדרכה מחיפה להרצליה עם שלושה אנשים בתוכו. באותו הזמן, ביצע מטוס ססנה 208 (4X-CZL) טיסת צילום מעל כביש 4 בין צומת השרון לעכו, וגם בתוכו ישבו שלושה אנשי צוות.

 

מסלול המטוסים ()
מסלול המטוסים
מסלול המטוסים ()

כעבור כמה דקות, ביקש מטוס ההדרכה לעלות לגובה של 3,000 רגל וקיבל אישור לכך מיחידת הבקרה הצבאית, כשבמקביל מטוס הצילום גם כן טס בגובה זה.

 

לקראת השעה 12:29, צפונית-מזרחית לארובות הכוח של חדרה, חלפו המטוסים אחד מול השני במרחק של 10 עד 20 מטרים בלבד כאשר הטייסים לא מבחינים מבעוד מועד באירוע החמור. בגלל ששני הטייסים הופתעו, הם לא הספיקו לבצע תמרון ולהתרחק אחד מהשני ורק בנס לא התנגשו.

 

בדו"ח שפורסם נמתחה ביקורת חמורה על התנהלות הבקר הצבאי, שלא זיהה את המטוסים שטסו זה מול זה על אותו הנתיב יותר מ-2 דקות ולא דיווח להם על כך.

 

מניתוח צילומי מכ"ם מגדל הפיקוח מנתב"ג ניתן לראות את שני המטוסים במרחק מטרים ספורים האחד מהשני. "אישור הבקר לטיפוס התקבל ככל הנראה מאחר והבקר שכח שמטוס צילום מבצע טיסה לכיוון צפון בנתיב נגדי ובאותו הגובה", כתב החוקר רז בדו"ח החמור. "שני כלי הטייס לא הבחינו האחד בשני עד לרגע החליפה ולמעשה הם לא ביצעו כל פעולה אקטיבית למניעת החליפה. הבקר המרחבי לא הבחין בכלי הטייס שהתקדמו אחד לעבר השני ולא נתן להם כל התראה בקשר".

 

בניגוד לחוק הטייס, שני הטייסים לא דיווחו בזמן אמת לחוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה שגילה על כך רק כעבור שעות ארוכות. החוקר, עו"ד יצחק רז, כתב בדו"ח שפרסם כי בחיל האוויר לא העבירו לעיונו את צילומי המכ"ם וטענו כי התגלתה תקלה במערכת הממוחשבת.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי שווימר
שני המטוסים
צילום: מוטי שווימר
מומלצים