שתף קטע נבחר

פריחת שוק הליסינג בישראל

יותר ויותר ישראלים עוברים לרכב חדש דרך נתיב הליסינג. מה עומד מאחורי זה והאם זה עדיף על קניית רכב חדש

 

בשיתוף ynet רכב חדש

 

למי שאינו מכיר, שוק הליסינג הישראלי עבר במהלך השנים האחרונות שינויים מאוד משמעותיים, כאלה שהפכו אותו לנוכח בחיי רוב הישראלים. בואו נלך מעט אחורה בהיסטוריה כדי להבין את התהליך. זוכרים את שנות התשעים? אז חברות הליסינג החלו לפעול בישראל. רובן התפתחו וצמחו מתוך חברות השכרה. במקביל, בשנות התשעים החל ענף ההייטק הישראלי לגדול במהירות ועמו הגיע טרנד שמוכר היטב לידידנו שמעבר לאוקיאנוס - האמריקאים: ליסינג תפעולי למכוניות.

 

פקקים במחלף ההלכה בתל אביב (צילום: עמית הובר )
(צילום: עמית הובר )

עד שנות התשעים העדיפו חברות להחזיק ציי רכב משלהן. המכוניות האלה שימשו כמובן את העובדים והיו חלק מתנאי ההעסקה. וכמו היום, דרשו קציני רכב ואנשי תחזוקה "אין האוס" לטפל במאות ואפילו אלפי מכוניות ביום. אך עם ההתפתחות בענף ההייטק עלו הדרישות, העובדים כבר לא ממש הסתפקו בסובארו חבוטה יוצאת השכרה או בטנדר פיז'ו בשלב ביניים לפני סוחר האבטיחים. וגם נוצר הצורך בגופים שיעניקו שירות למאות אלפי מכוניות – ושרות ברמה גבוהה.

 

אז נכנסו חברות הליסינג לענף. הן הציעו חכירה חודשית למעסיקים בעלויות נמוכות יחסית ומספר מכוניות הליסינג בישראל זינק. עד היום, ברוב חברות ההייטק בישראל מציעים כמובן מכוניות ליסינג, אך בשנים האחרונות התפתח ענף הליסינג בישראל להרבה יותר מזה. קודם כל, עם התכווצות בועת ההייטק, החלו חברות הליסינג לפעול בתחומים חדשים בהם לא פעלו קודם. למשל עסקאות ליסינג תפעולי פרטי.

 

עסקאות ליסינג תפעולי פרטי הן עסקאות כמו שחלק ניכר מהאמריקאים מעדיפים: החוכר משלם עבור המכונית מקדמה, אחר כך תשלומים ואז תשלום סופי שניתן להמרה לעסקה חדשה. בארצות הברית מדובר בכורח שנובע מעשרות שנים של מוטוריקה. בישראל, שרק מתחילה לסגור את הפער מארצות הברית מבחינת מספר מכוניות לנפש, מדובר בצורך שהולך ומתעורר.

 

כבר לא מדובר במכונית אחת למשפחה, אלא ביותר מכך. ולכן גם יש צורך לממן את הרכישות האלה, לטפל במכוניות, לדאוג להן לטסט ולתחזוקה. מה שדורש יותר זמן, יותר משאבים, יותר קושי במכירה של הרכב. לתוך הזירה הזו נכנס ליסינג תפעולי פרטי לתמונה.

 

בנוסף, בשנים האחרונות החלו חברות הליסינג לעסוק במכירה של מכוניות יד ראשונה אפס קילומטרים. זה שרות לציבור שמנצל את כוח הקניה של חברות הליסינג. בעבר, כדי לקנות מכונית צריך היה לגשת אל יבואן הרכב ובדרך כלל לשלם מחיר מלא, אולי מינוס כמה גרושים אם יש כושר מיקוח משמעותי. כיום, לנוכח העובדה שחלק גדול מאוד מהמכוניות החדשות שנמכרות בישראל הן בליסינג, כבר לא ממש משנה לרוכשי היד השניה האם המכונית הייתה קודם בליסינג.

 

לכן, חברות הליסינג קונות את המכונית מיבואן הרכב ומנצלות את ההנחה שהן מקבלות (על הכמות העצומה של המכוניות שהן קונות) כדי למכור את המכונית, עדיין עם הניילונים, לצרכן פרטי. הצרכן מקבל מכונית חדשה לחלוטין, בהנחה גדולה ביחס למחיר של יבואן הרכב.

 

הנתונים שפורסמו לאחרונה בתקשורת חושפים את ההיקף של מכירת מכוניות יד ראשונה אפס קילומטרים. בשנה שעברה המכונית הכי נמכרת בישראל היתה יונדאי איוניק הייבריד. מתוך מכירותיה של יונדאי איוניק, 10,181 מכוניות בסך הכול, רק 12% היו ללקוחות פרטיים. 7,163 מכוניות היו לליסינג ו-1,779 היו גם לליסינג, אבל לליסינג לפרטיים, כלומר מכירה של יד ראשונה אפס קילומטר ועסקאות ליסינג פרטי.

 

הנה דוגמה נוספת: קיה ספורטאז', הג'יפון הכי נמכר בישראל, 60.3% מן הרכבים שנמכרו היו לסוגים שונים של ליסינג. לפי הנתונים, בשנת 2015 רק 6% מהמכירות של המכוניות החדשות הגיעו ללקוחות פרטיים במסלולי ליסינג (כלומר מי שלקח ליסינג תפעולי פרטי או קנה מכונית יד ראשונה אפס קילומטר). בשנת 2018 התחולל כבר זינוק ל22%.

 

כמובן, זו רק ההתחלה: יותר ויותר ישראלים מגלים כמה קל לקבל מפתחות של מכונית חדשה בלי כל הבלגאן הכלכלי שכרוך ברכישה, כאב הראש שכרוך במכירה וגם בתחזוקה, כך שלא מן הנמנע שבעתיד, אחוז זה אפילו יעלה.

 

הצעות לרכב חדש וליסינג

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים