שתף קטע נבחר

לא תאמינו מי מתנגד להגבלת מהירות ברכב מסחרי

מסחריות מאירופה מגיעות לישראל כשמהירותן מוגבלת ל-90 קמ"ש, אך משרד התחבורה מסיר אותה. זאת למרות דו"ח של האיחוד האירופאי הקובע כי הגבלת המהירות מצמצמת את מספר ההרוגים. ומה אומרים במשטרת ישראל?

בכל פעם שנוחת בארץ משלוח של מסחריות גדולות מאירופה דוגמת פיאט דוקאטו, מרצדס ספרינטר, פורד טרנזיט, פולקסווגן קרפטר ורנו מאסטר הפופולאריות, שאלפים מהן נמכרות אצלנו מדי שנה, אחת הפעולות שמבוצעות בהן בעת ההכנה למסירה היא ניתוק מערכת הגבלת המהירות, המונעת מהן מלעבור מהירות של 90 קמ"ש.

 

ממל
המשטרה - במסחריות המהירות לא הורגת?(צילום: קובי קואנקס)

 

הסיבה: בניגוד לאיחוד האירופי, המחייב מאז 2002 כלי רכב מסחריים ממשקל של 3.5 טון ומעלה להצטייד במגביל מהירות, משרד התחבורה בישראל לא מיהר לאמץ את המהלך. זאת, למרות שבישראל שיעור הנפגעים בתאונות דרכים גבוה מאשר במדינות המובילות באירופה, ולמרות שהתקינה הישראלית מבוססת על זו האירופית. דו"ח של האיחוד האירופי קבע כי הגבלת המהירות ברכבים מסחריים הפחיתה את מספר ההרוגים בתאונות עימם בכבישים מהירים ב-9%, לצד הפחתה של 1% בפליטת המזהמים שלהם. מדובר בכלי רכב שמשקלם גדול בממוצע פי 5 מזה של מכוניות פרטיות, ובתאונה פער המשקלים יהיה בדרך כלל קטלני עבור יושבי הרכב הפרטי.

 

אבל מסמך של משרד התחבורה שהגיע לידי "ממון", ממליץ להמשיך שלא להגביל את מהירות הכלים המסחריים במשקל 3.5 טון, ולהחיל את המגבלה רק ממשקל 7.5 טון, כלומר רק למשאיות בינוניות וכבדות. הסיבה להחלטה: חשש שאימוץ התקנה יעודד רכישת מסחריות אמריקאיות, שאינן מצוידות במגביל המהירות, או שיאלץ את משרד התחבורה להגביל את הייבוא שלהן לישראל.

 

בארץ, בניגוד למקובל ברוב מדינות העולם, הכירה המדינה במקביל בשתי שיטות תקינה, אירופית ואמריקאית, זאת בלחץ הממשל בארה"ב, שביקש להבטיח את פתיחת שוק הרכב הישראלי לרכבים אמריקאים שאינם משווקים באירופה בדרך כלל. כך נמכרים בישראל טנדרים אמריקאים גדולים כמו שברולט סילברדו, פורד מסדרה-F וראם מבית פיאט-קרייזלר, לצד ואן כמו שברולט סוואנה.

 

הכלים האמריקאים זוכים לפופולריות למרות שהם דורשים דרגת רישיון גבוהה יותר (רישיון C, מה שהיה מכונה פעם רשיון ג'), שכן רכבים במשקל 3.5 טון ומעלה זוכים להטבות מס משמעותיות: הם פטורים ממס קנייה וממע"מ, ההוצאות עליהם מוכרות מהשקל הראשון ועובד שמקבל אותם כרכב צמוד לא משלם מס שווי שימוש, זאת בניגוד למסחריות במשקל נמוך יותר.

 

יבואני האמריקאיות התנגדו

בחודשים האחרונים ערך ראש תחום תקינה במשרד התחבורה, המהנדס ג'מיל אבו חלא, בדיקה לתקנה 364ה בתקנות התעבורה, המגבילה מאז 2016 את מהירותן של משאיות ל־85 קמ"ש ואת זו של אוטובוסים ל־100 קמ"ש. יבואני המסחריות האמריקאיות העבירו התנגדויות למהלך, בטענה שהתקינה האמריקאית מחייבת הגבלת מהירות רק ממשקל 7 טון, ולכן היצרנים אינם מציעים אותה כאופציה.

 

למרות זאת, לפחות אחד היבואנים הבהיר כי בהתרעה של שנתיים, יוכל לקבל מהיצרן כלי רכב מוגבלי מהירות גם במשקל נמוך יותר. יבואני המסחריות הגדולות מאירופה העלו חשש כי אם יוגבלו רק רכבים בתקינה אירופיות, הדבר יעניק יתרון מסחרי לאמריקאיות.

 

התנגדות מפתיעה נשמעה גם ממשטרת ישראל, שמשקיעה רבות באכיפת מהירות. הנימוק: מדובר בגורם מוביל לתאונות דרכים. נציג המשטרה, לקוח גדול של טנדרים אמריקאים במשקל של מעל 3.5 טון, הבהיר למשרד התחבורה: "לדעתי יש מקום לחשוב על אילו כלי רכב יש להחיל אותה. כלומר, אינני בטוח שיש להחיל את הגבלת המהירות על רכבים מ 3.5 טון ומעלה, אלא על רכבים במשקל כולל גבוה יותר למשל מ 6.5 טון ומעלה".

 

בסופו של דבר קבע אבו חלא: "בשימוע עלתה סוגיה משמעותית לגבי חלות הדרישה של הגבלת המהירות על רכב במשקל 3.5־7.5 טון בתקינה פדראלית (כלומר תקינה אמריקאית ־ א"ע) כאשר אין דרישה כזו בתקינה פדראלית. הנ"ל יהווה חסם ליבוא רכבים במשקל 3.5־7.5 טון בתקינה פדראלית, אומנם באם יוחרג רכב פדראלי מחלות הדרישה כך לצורך אימוץ התקינה במלואה, הנ"ל יהווה יתרון ועידוד רכש רכב פדראלי על אירופאי".

 

בשורה התחתונה המליץ ראש תחום תקינה להגביל את מהירות הרכבים המסחריים רק ממשקל 7.5 טון ומעלה, ל־100 קמ"ש למיניבוסים ול־90 קמ"ש לגרסאות המטען, מה שישאיר את המגבלה רק למשאיות בינוניות, ויוציא ממנה אלפי מסחריות בינוניות ומשאיות קלות.

 

יצוין כי אחרי ירידה של 13% מהרוגים בתאונות דרכים ב־2018 בארץ, נרשמה מתחילת 2019 עלייה של 4% במספרם לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עד אתמול נהרגו בכבישי ישראל השנה 106 בני אדם, ונרשמה עלייה של 25% בקרב רוכבי האופנועים, 35% במספר ההרוגים הערבים, לצד עלייה של 500% בקרב ההרוגים הזרים.

 

דובר משרד התחבורה בחר להתכחש למסמך. "משרד התחבורה לא קיבל כל החלטה שלא לחייב כלי רכב מסחריים במשקל עד 7.5 טון, במגביל מהירות. הנושא נמצא בהליכי בדיקה ובחינה וקבלת התייחסויות של כל הגורמים הנוגעים בדבר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פורד טרנזיט - מוגבל באירופה, לא בישראל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים