שתף קטע נבחר

הסינים על הגדרות. בסוריה

כחלק מהאסטרטגיה הבינלאומית שלה, סין עומדת לשעבד גם את סוריה. ישראל צריכה להתכונן להשלכות של המהלך הדרמטי, אבל היא ישנה בעמידה

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

כשנשאל השבוע גורם ביטחוני בכיר מי ישקם את סוריה אחרי מלחמת האזרחים הוא השיב ללא היסוס: הסינים. בשנתיים האחרונות זוהי ההנחה הרווחת בקרב מומחים, אך כשמדובר במסקנה נחרצת של גורמי הביטחון המוסמכים ביותר בישראל, זו כבר לא הערכה אקדמית. זה מחייב את ממשלת ישראל להיערך למזרח תיכון חדש שבו הסינים הם שחקני מפתח. גופי המחקר וההערכה של ישראל, מהממשלה ועד הצבא, כבר היו צריכים להתארגן להשלכות של נוכחות סינית בסוריה על מעמדה האסטרטגי של ישראל, אבל בממשלת הפרטאץ' של ישראל, ההחלטות מתקבלות רק בדיעבד ובאופן שטחי.

 

 

ב-2015 אישרה ישראל לחברה סינית לנהל את נמל חיפה במשך 25 שנה, עם אופציה ל-25 שנה נוספות. ההחלטה התקבלה ללא עבודת מטה רצינית, מבלי להבין את כל ההשלכות של מעורבות סינית לטווח ארוך בתשתית אסטרטגית מרכזית. במשרדי התחבורה והאוצר היו בטוחים שהם מתוחכמים ושהעגלה הסינית ועליה טריליוני דולרים, תפיל גם לעברנו פירורים. אלא שלפירורים הנופלים מן העגלה יש מחיר פוליטי, מדיני וביטחוני שישראל עומדת היום נבוכה מולו.

 

האמריקנים טוענים שהמעורבות הסינית בנמל חיפה היא פגיעה בביטחון הלאומי של ארה"ב ולא רחוק היום שבו תצטרך ישראל להחליט עם מי היא רוצה לעבוד: ארה"ב או סין. עכשיו מנסים לתקן אצלנו ברית מילה ובוחנים אפשרות להסדר שונה.

 

הסיפור הסיני בסוריה עלול להיות הרבה יותר דרמטי ומסובך. שיקום סוריה הוא תהליך של עשרות שנים, עם השקעות שעשויות להגיע לטריליון דולר. הכלכלה הסורית הפסידה עד 2018 כ-250 מיליארד דולר, חצי מהתשתיות נהרסו, מתוך 23 מיליון סורים - שישה מיליון היגרו מהמדינה ועוד ארבעה מיליון הפכו פליטים במדינתם. להחזיר את סוריה למצבה ב-2011 זהו פרויקט ל-30 שנה.

 

הרוסים לא מסוגלים להרים פרויקט כזה ומשקיעים בסוריה רק בתשתיות המשפרות את אחיזתם, כמו תשתיות חשמל מסוימות או השקעות בצבא. איראן, במצבה הכלכלי, צריכה קודם כל לשקם את עצמה. לארה"ב אין עניין בסוריה, האירופאים רק מדברים ולמפרציות וסעודיה אין שום רצון לסייע לאסד.

 

נותרו הסינים, שיש להם גם כסף וגם אינטרס במסגרת תוכנית "דרך המשי" שהם מבקשים להשלים עד אמצע המאה. התוכנית כוללת בנייה של נתיבים יבשתיים וימיים בין סין לשוק הגדול באירופה, ובמקביל יצירת דומיננטיות סינית בתחום התקשורת העולמית.

 

אצל הסינים אין הבדל בין מהלך הנוגע לביטחון הלאומי לבין מיזמי כלכלה. תוכנית דרך המשי נועדה להבטיח את הדומיננטיות העולמית הסינית מול ארה"ב ורוסיה. סוריה לעולם לא תוכל להחזיר לממשלת סין את ההשקעות, ולכן מה שצפוי להתרחש הוא המודל האפריקאי: סין בונה תשתיות בחלק גדול ממדינות אפריקה, ומכיוון שהן לא מסוגלות להחזיר חובות, היא משתלטת על אוצרות הטבע שלהן ובעיקר משעבדת את המדיניות שלהן לטובת האינטרס הסיני.

 

הסינים מעורבים היום בכלכלות של למעלה מ-60 מדינות באסיה, אפריקה, המזרח תיכון ואירופה, שחלקן כבר משועבדות למדיניות הסינית. כשהם ישפכו מאות מיליארדי דולרים בסוריה, הרוסים יישבו בשקט בנמל טרטוס ובחממים וישמרו על האינטרסים שלהם שם. גם האיראנים יצטרכו להתנהג יפה. ואילו ישראל תצטרך לחיות עם האינטרסים של הענק הסיני על גבולה. מתי חושבים בישראל להתחיל להיערך לזה? על פי השיטה הישראלית - יום אחרי שזה יקרה.

 

  • אלכס פישמן הוא הפרשן הצבאי של "ידיעות אחרונות"

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
אלכס פישמן
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים