שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    למרות הבטחות השר - דו"חות לדו-גלגלי בנת"צים

    שלוש שנים אחרי הניסוי המוצלח והבטחת שר התחבורה כי קטנועים ואופנועים יוכלו לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית בתל-אביב ובהמשך בכל הארץ, הרוכבים עדיין חוטפים דו"חות. במשרד מבטיחים: "התוכנית בהליכי יישום"

    כמעט שלוש שנים לאחר שהסתיים בהצלחה ניסוי בו אושר לקטנועים ואופנועים להשתמש מספר נתיבי התחבורה הציבורית בתל־אביב, ושר התחבורה ישראל כץ הבטיח להרחיב את האישור לנת"צים בכל הארץ, רוכבי הדו־גלגלי עדיין נוסעים לצד שאר המכוניות.

     

    נת"צ - פתוח לדו-גלגלי, אבל בערבון מוגבל ()
    נת"צ - פתוח לדו-גלגלי, אבל בערבון מוגבל

     

    הניסוי נמשך כחצי שנה, ואיפשר לכלי רכב דו־גלגליים לנסוע בשני נת"צים מרכזיים, דרך נמיר ורחוב אבן גבירול. הוא יצא לדרך לקראת הגברת האכיפה המתוכננת נגד נסיעת רכב לא מורשה בנת"צים באמצעות מצלמות שינפיקו דו"חות ושהכנסותיהם יועברו לרשות המקומית.

     

    בניגוד למכוניות פרטיות, כלי דו-גלגלי לא אמור להפריע לתנועת האוטובוסים והמוניות, ולכן גם הגיש ח"כ גלעד ארדן הצעת חוק כזו בכנסת ה-17, אבל זו נדחתה. מאז השתנתה המגמה, וכדי לעודד נסיעה ברכב כזה על רקע הפקקים, הוחלט לערוך ניסוי. על הפיילוט הופקד צוות חוקרים מהטכניון, בראשות המדען הראשי במשרד התחבורה ד"ר שי סופר, ובתיאום עם עיריית ת"א החוקרים הציבו מצלמות וידיאו בנתיבים ועל־גבי דו־גלגליים ואוטובוסים.

     

    הדו"ח המסכם קבע כי "בכל מצבי התנועה שנבדקו, ההסדר החדש לא שינה מהותית היווצרות קונפליקטים בין אופנועים ומשתמשי דרך אחרים, אך לא מזוהה עם הרעה בטיחותית בתנועה. לא נצפתה ירידה במצבי האינטראקציה בין אופנועים וכלי רכב אחרים, אך כל האירועים שנצפו הסתיימו ללא סיכון ממשי לתאונה".

     

    לא זוהו סיכונים

    בניסוי נמצא כי כלי רכב דו-גלגליים הם כ-10 עד 25% ממשתמשי הנת"צים. בניגוד לחששות, החוקרים לא זיהו קונפליקטים מסוכנים

    בין אופנועים לשאר משתמשי הנת"צ ולא נרשמו עיכובים של זמני מעבר האוטובוסים בצירי הניסוי. בסיכום הניסוי הובהר כי "שילוב נסיעת אופנועים בנת"צ מזוהה עם שיפור קל בתנועת האופנועים, ללא פגיעה בתנועת האוטובוסים וללא הרעה בטיחותית לאופנועים ולמשתמשי דרך אחרים. ניתן להמשיך בהסדר החדש". שר התחבורה ישראל כץ שקיבל לידיו את התוצאות, אמר כאשר יצא הפיילוט לדרך כי "ההחלטה לאפשר לרוכבים לנוע בנת"צים בתל־אביב נכונה. אחרי תקופת מבחן, אעגן את ההחלטה באופן קבוע בתקנות". אולם רוכבים עדין מקבלים דו"חות על נסיעה בנת"צים.

     

    דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, טוען עם זאת כי התוכנית מתקדמת כמתוכנן. "התוכנית להתיר נסיעה של כלי רכב דו־גלגליים בנתיבי תחבורה ציבוריים ברחבי הארץ שרירה וקיימת, ונמצאת בהליכי יישום מתקדמים. בעקבות ניסוי מוצלח שנערך במספר נת"צים בתל־אביב, הורה כץ להרחיב את הניסוי - המאפשר לכלי רכב דו־גלגליים לנסוע בנת"צים - לנתיבים נוספים בת"א, ואז להרחיבו לנת"צים נוספים ברחבי הארץ. התקנות בהליכי אישור מתקדמים וכוללות תמרור חדש עם סימון של אופנועים המתיר נסיעה בנת"צים. הליך אישור התקנות צפוי להסתיים בשבועות הקרובים. עם אישורן, ניתן יהיה להרחיב את ההסדר לאזורים נוספים".

     

    אלא שבמשרד של קובי בליטשטיין, המפקח על התעבורה, אומרים כי "נושא נסיעת אופנועים בנת"צ לא מקודם בתקנות. משרד התחבורה לא דוגל באישור נסיעה גורף בכל הנת"צים. במקום זאת מקודם שינוי של תמרור הנת"צ כך שניתן יהיה להוסיף בו את סמל האופנוע וכך תותר נסיעת אופנועים באותו נת"צ".

     

    היסטוריה של משיכת זמן

    ראשון נבחרי הציבור אשר ביקש לאפשר שימוש בנת"צים גם על-ידי רוכבי דו-גלגלי היה חבר הכנסת ה-15 איתן כבל. חבר הכנסת מיקי איתן הגיש בכנסת ה-16 אשר התפזרה לפני כ-13 שנים הצעת חוק דומה בעניין (פ/1572), לפיה "רכב דו-גלגלי ממונע הנוסע בנתיבי התחבורה הציבורית, אינו מקשה או מאט את תנועת התחבורה הציבורית בנתיבים אלו, ועל כן אין למנוע מרכבים מסוג זה את השימוש בנתיבי התחבורה הציבורית. יתרה מכך, לפי הוראות תקנות התעבורה, לרוכבי אופניים מותר השימוש בנתיב זה. על כן, הצעת חוק זו נועדה לעגן בחקיקה ראשית את זכותם של בעלי כלי הרכב הממונעים הדו-גלגליים לעשות שימוש בנתיב התחבורה הציבורית".

     

    בכנסת ה-17 היה זה חבר הכנסת גלעד ארדן שהגיש הצעת חוק בעניין (פ/2489/17), ובכנסת ה-18 הגיש הצעה ברוח זו חבר הכנסת חמד עמאר וחברי כנסת נוספים. לפני שמונה שנים ושנה לאחר ששר התחבורה הנוכחי נכנס לתפקידו, העלה חבר הכנסת זאב בילסקי הצעת חוק דומה. תגובת השר כץ במליאת הכנסת: "בהחלט אפשר לבדוק, ואולי נקבע איזשהו נוהל בהדרגה ובאופן ניסיוני". כץ הודה אמנם כי פקידי משרדו מתנגדים לניסיונות לאשר כניסת רוכבים לנת"צים כדי למנוע סכנה בטיחותית לרוכבים, ואמר כי "כמו שזה עכשיו, אנשי המקצוע אומרים שלא ניתן לאפשר (את זה)", אבל בסביבתו אישרו כי הוא מצדד בכך בחום. 

     

    "אי אפשר יהיה להתמודד עם גודש התנועה המחמיר בגוש דן בלי לאפשר לרכב דו־גלגלי להשתמש בנת"צים", אומרת סגנית ראש עיריית תל־אביב מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה בעיר. "מצב שבו יכולים הרוכבים להשתמש רק בחלק מהנת'צים רק יוביל לבלבול, ולעוד קנסות שיהפכו את הרוכבים לפרשה החולבת של מצלמות האכיפה בנתיבים. אנחנו מחכים למימוש ההבטחה של השר, ובהקדם".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים