שתף קטע נבחר

הסכסוך הישראלי הערבי בשיקגו

ספרה הרביעי של ריצ'ל האריס מציג סקירה עולמית של חינוך אקדמי בנושא ישראל

לפני שבוע, בארוחת צהריים היציגה ד"ר ריצ'ל האריס, מרצה בספרות השוואתית, מדעי היהדות ולימודי ישראל באוניברסיטת אילינוי, בפני המנהיגות הצעירות של הפדרציה היהודית בארוחת צהריים את ספרה החדש "לימוד אקדמי של הסכסוך ערבי- ישראלי". האולם היה מלא מפה לפה. ספרה הוקדש למיכאל קוטצין, ז"ל איש הפדרציה שחזונו, קידום תכניות לימודי ישראל שיובילו להבנה, ידע, ומעורבות מורכבת ומתוחכמת עם ישראל באוניברסיטאות אילינוי התגשם. בזכותו זכו האוניברסיטאות לתמיכה כספית בהבאת מרצים, ארגון כנסים, ועבודות מחקר בנושא ישראל.

ספרה של האריס מציג סקירה של מרצים באוניברסיטאות שונות ברחבי העולם בלימוד הקונפליקט, הנושאים שנלמדו, הפעילויות שהועברו ותגובות הסטודנטים. הסקירה מתייחסת למיקומו הגאוגרפי של הקולג', לאווירה הפוליטית בקמפוס, וכן לתפיסה פוליטית מוקדמת של הסטודנטים. לדברי האריס "תנועות ה-BDS לרוב פעילות באוניברסיטאות יוקרתיות ופחות באוניברסיטאות דרומיות ואוניברסיטאות קטנות בפריפריה. רוב המרצים אינם מביעים את דעתם הפוליטית בעד או נגד חרמות. בהרצאותיהם מובא הסכסוך הישראלי-ערבי בכל מורכבותו ללא הבעת דעה אישית ומטרתם להניע את הסטודנטים להפעיל אמפתיה לזולת, להשתתף בחוויות הרגשיות, הקוגניטיביות ואפיוני התקשורת וללמוד לשאול שאלות".

 

הספר גם כולל משאבים ללימוד קורס בנושא הקונפליקט ישראלי-ערבי באוניברסיטה כגון: מפות מעודכנות, מדריך היסטורי של המזרח התיכון, מלחמות העולם, מלחמות מדינת ישראל ומצב הפלשתינאים. אתנולוגית סרטים ישראלים: פירוט נושאיהם וזמן הקרנתם. הצעות לספרות עברית מתורגמת, טקסטים רלוונטיים והנחיות לאילוצים פדגוגים: מתן רקע על הנושא, התמקדות בנושא הדיון והימנעות מוויכוחים פוליטיים.

 

- ()
רייצ'ל האריס בשיקגו.

 

האריס גדלה באוקספורד, אנגליה במשפחה מודרנית אורתודוקסית. כשהייתה בת 7 עלו הוריה לישראל לתקופה בת כשלוש שנים ושבו לממלכה. בארץ רכשה האריס את הבסיס בשפה העברית. את הידע בעברית שלה היא מייחסת להתמחותה בתואר השני בביה"ס ללימודי המזרח ואפריקה באוניברסיטת SOAS ובאוניברסיטת קולג' UCL בלונדון. בראשית דרכה, תכננה להתמחות במדעי האסלאם, מדעי המזרח התיכון וספרות עברית. שילוב תחומים מעניין זה נבע מרצונה של האריס לעבוד בעיתונאות או במשרד החוץ בעתיד.

 

היא הרגישה אנטישמיות וביקורת פוליטית על ישראל בתקופת לימודיה בשנת 2001, תחילת האינתיפאדה השנייה באוניברסיטת SOAS. אקטיביזם פרו-פלשטיני בקמפוס, העביר ביקורת על ישראל ויצר אטמוספירה של הפחדה אנטי-יהודית. תמונות של אריאל שרון ז"ל לבוש במדי נאצים הוצבו ברחבי האוניברסיטה. מתחים עלו בהצבעות של איחודי סטודנטים בנושאים הקשורים לציונות ואנטי ישראליות. הייתה אווירה קשה לסטודנטים יהודים.

 

בקרבת מקום לאוניברסיטת SOAS נמצאה הכניסה האחורית של אוניברסיטת UCL בלונדון בה שכנה תכנית נפלאה במדעי היהדות. האריס החלה ללמוד במקביל בשתי האוניברסיטאות. נרשמה לקורסים בספרות עברית עם פרופ' רות קרטון- בלום ופרופ' וד"ר צילה רטנר מאוניברסיטת UCL ולקורס עם ד"ר דפנה קליפורד מ-SOAS. "התרשמתי מאד מהפריחה בספרות העברית וסופריה הצעירים: אתגר קרת, יהודית קציר ועוד. והחלטתי להמשיך את לימודי הדוקטורט בספרות עברית באוניברסיטת אוקספורד", סיפרה. לקראת לימודיה לתואר השלישי הגיעה לישראל, למדה באולפן באוניברסיטה העברית, העמיקה את ידיעותיה בלשון, קראה ספרות ולימדה עברית באוניברסיטה.

 

באוקספורד התגלה בפניה מחקר בין תחומי על ישראל. "התעניינתי בספרות עברית כשדה מחקר אינטרדיסציפלינרי, עם ביטויים תרבותיים בקולנוע, מוסיקה וציור של החברה והמדיניות. נושא עבודת הדוקטורט שלי היה התאבדות וייצוגה כמטפורה בספרות הלאומית כניגוד למיתוס הציוני והמפעל הלאומי "טוב למות בעד ארצנו" של דור מייסדי המדינה. הצגתי את נקודת משבר הדור השני שהובעה בספרות כתגובה לנרטיב הדומיננטי הקיים בחברה הישראלית. לדוגמא: בספריהם של עמוס עוז, ס. יזהר ויהושוע קנז, תוארו לוחמים במסגרת צבאית מחמירה ולוחצת, רוויה כאב, צער וקושי. הסופרים נגעו באמיתות שלא קל להתמודד איתם ותארו את פצעי המלחמות שטרם הגלידו". כל רובד במחקרה של האריס סקר היבטים בין תחומיים בנושאים כגון: חיילי צה"ל, פמיניזם בהיסטוריה של הציונות ומיקומה של תל-אביב כעיר "לבנות ולהיבנות בה" והצגת המתח בין בניית עיר יהודית שבו זמנית תהיה מערבית מודרנית ובינלאומית.

 

ספרה השני עסק במלחמות לבנון, כפי שהתבטאו באומנות בקולנוע "וואלס עם בשיר", בספרות ובשירה. מושג " מחוזות זיכרון" שנטווה בידי הסוציולוג מיכאל פייגה שנרצח בפיגוע בשרונה הופיע בספר. מושגו דן ביחסי הגומלין שבין זיכרון לזהות. פייגה תעד את הרגעים הטרגיים בתולדות החברה הישראלית והנציח את הזוכרים ומלאכת הזיכרון. פרק אחר דן בשירתה של רעיה הרניק לזכר בנה רב- סרן גוני הרניק שנפל בקרב על הבופור. סקירה מוסיקלית של המוסיקה המשודרת בישראל בזמן חירום בישראל, בתקופה לפני פיגוע ואחריו היוותה נדבך נוסף בסרט. הספר עסק במלחמה היומיומית הנוכחת בתרבות הישראלית.

ספרה השלישי עסק בנשים בקולנוע הישראלי והתפתחות היסטורית של נשים בתעשיית הקולנוע: במאיות, שחקניות עוצמתיות המשפיעות . מיכל אביעד שעבדה בשיתוף פעולה עם רונית אלקבץ" ז"ל העלתה נושאים נשיים בסרטים : אונס, הטרדות מיניות וגט וסרטים תיעודיים על "חלוצות" ו"נשות דימונה". כמו כן ייסדו השתיים את "פורום הקולנועניות והטלוויזיה הישראלית".

 

בתקופה זו בו ספגה ישראל מעל 500 טילים מעזה והתחוללה מלחמה ונוספו קורבנות נוספים למספר חללי מלחמות ופיגועי הטרור בערב יום הזיכרון המרגש בעיר. טוב לדעת שבאקדמיה מלמדים את הקונפליקט הישראלי- הערבי, מלמדים את הסטודנטים ליצור אמפתיה ואולי מהאקדמיה יצמח השלום.

האביב באופן רשמי החל ב-21 במרץ, אך מזג האויר בשיקגו אינו נכנע לתכתיבי לוח השנה. בשבת האחרונה ירדה סופת שלגים וסופת רוחות אימתנית עקרה ענפי עצים. אך למרות זאת, העיר שיקגו פורחת. מאות ישראלים יתקבצו ויחגגו את חגיגות יום העצמאות 71 בשיקגו.

 

המלצות השבוע:

מטילדה MATILDA

מחזמר שנון מצחיק ואהוב

"מטילדה" מחזמר לילדים ומבוגרים כאחד על פי מחזהו של DENNIS KELLY המבוסס על ספרו של ROALD DAHL המבריק. זו חוויה תיאטרלית תוססת בתיאטרון דרורי ליין. המחזמר הצבעוני והחינני שזור בשירים יפהפיים שנכתבו על ידי טים מינצ'ין ומהווה מפגן של ליהוק מלהיב של להקת שחקנים בוגרת מצוינת וכשרונית בשילוב להקת ילדים נפלאה חמודה להפליא העובדים יחדיו ומפגינים כישרון רב. תפאורה מדהימה, תזמורת מעולה וכוריאוגרפיה יצירתית.

בעלילה, מטילדה המגולמת על ידי AUDREY EDWARDS הנערה הינה ילדה מחוננת לזוג הורים וולגרי המתעמר בה. היא מוצאת מפלט בקריאת ספרים וסיפורים שהיא כותבת בעצמה. גם בבית הספר מטילדה אומללה ונאלצת להתמודד מול גברת טראנצ'בול מנהלת ביה"ס האכזרית המגולמת באירוניה על ידי השחקן הנהדר SEAN FORTUNATO . היא מתיידדת עם המורה שלה כשמה כן היא גברת דבש, מיס האני LOGAN EBEN המעריכה אותה. מטילדה הקטנה והאמיצה נאלצת להילחם מול המבוגרים בחייה, מגלה את כוחה יוצא הדופן ומשנה את סיפור חייה.

המחזמר יצירתי, אנו חוזרים לילדות, מזדהים מיד עם הילדה ומבקרים את האדישות והאכזריות של הורים ממורמרים בתקופתנו. העלילה מצליחה להישאר רלוונטית. ההפקה בדרורי ליין שופעת הומור, שובבה ומפתיעה. זוהי חגיגה משמחת העשויה היטב ומשמחת. מומלץ מאד. עד ה-23 ביוני בתיאטרון Drury Lane Theatre, 100 Drury lane, Oakbrook Terrace.

לפרטים: www.Drurylanetheatre.com

 

Footloose פוטלוס

האולם היה מלא מפה לפה בכל מי שרצה לחזור לשנות ה-80 ראש העיר שיקגו באותה תקופה היה הרולד וושינגטון. המחזמר שופע ריקודים נפלאים ושירים פופולריים שקצרו תשואות רבות. הנאמנות לזמן ולמקום המקורי, בבימוי ובעיצוב נותנים הרגשה טובה לצופים. הכוריאוגרפיה מרשימה בביצוע של הרקדנים הכישרוניים הרוקדים בתיאום מושלם. סיפור זה היה סרט מפורסם שנלחם בשמרנות ומזהיר אותנו להתייחס בחמלה ובחסד לכל אדם.

במרכז העלילה עומד בחור צעיר בשם רן, המגיע משיקגו עם אמו היחידנית בשל העלמות אביו לעיירה שמרנית 'בומונט'. העיירה הוציאה מחוץ לחוק מוזיקת רוק וריקודים בהנהגת כומר העיירה בעקבות תאונת דרכים בה נהרג בנו לאחר ששב ממסיבת ריקודים. רן מתיידד עם בת הכומר היפהפייה אריאל הליברלית ומנסה לשכנע את אנשי העיירה לשנות את החוק באמצעות ציטוטים מהתנ"ך על חשיבות הריקודים בספרי תהילים וקוהלת. בסיום רוקדים הנערים לצליל "פוטלוס" כשרן מוביל והכומר ואשתו משקיפים ומפויסים.

זהו מחזמר חביב, מלא שמחה, המתאים לנוער ומבוגרים כל הקהל יוצא מהתיאטרון שורק ושר את השירים. המחזה פורט על מיתרים נוסטלגיים, אחורה לימי התיכון. כולם נהנים ויוצאים עם חיוך. מומלץ.

עד ה-2 ביוני בתיאטרון מריאוט. Marriott Theatre, 10 Marriott Drive. Linconshire

לפרטים: www.marriotttheatre.com

 

POCKET TOO HEAVY FOR YOUR

תיאטרון TIMELINE ציר הזמן מציג הצגות היסטוריות מעניינות. בעבר הקרוב הוצג המחזה "שינה מיידל"- סיפור מהשואה, אחר כך הוצג בו המחזה "כיתת אומן" על זמרת האופרה מריה קלאס ועתה מועלה ההצגה "כבד מידי בכיסך". מחזה זה מוביל אותנו לשנת 1961, שיא היווצרות התנועה לזכויות האזרח. כל מחזה בתאטרון זו הוא יהלום צרוף.

אנו נמצאים במטבחם של טוני, פועל צעיר ואשתו סאלי מי קרטר הקוסמטיקאית המצפים לילד. חבריהם בוזי ואוולין ברנדון מפתיעים. אוולין הזמרת מפרנסת את המשפחה ובוזי הבעל בן ה-20 הראשון במשפחתו שזכה במלגה מלאה לאוניברסיטת FISK האוניברסיטה השחורה בנשוויל. עם כל ההתרגשות, בוזי מהסס ומפקפק ביכולתו להשתלב כסטודנט. הוא נמשך כפרפר לאש לתנועת האזרח בקמפוס ומשם מחליט לעבור אל עומק הדרום. החלטה זו כמעט עולה לו בחייו, גוררת זעם מאשתו והערכה מחבריו.

הדמויות במחזה הן אפרו אמריקאיות, חדורות אמונה. לעיתים הבמה נראית ככנסיה, השחקנים שרים ורוקדים בהתלהבות ולקהל יש חשק לקום ולרקוד איתם. המחזה מעלה נושאים חשובים של יחסים במשפחה, קשרי חברות, אחריות, הקרבה, התפתחות שינוי ותקווה. איכויות המשחק מעולות, השחקנים נפלאים, הבימוי רציני ומעורר הערכה. הצגה היסטורית נהדרת. מומלץ לראות.

עד ה-29 ביוני Timeline Theatre, 615 Wellington Ave. Chicago

 לפרטים:www.Timelinetheatre.com

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הסכסוך הישראלי ערבי בשיקגו
מומלצים