שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    "ניצוצות למדע": מקרבים את יוצאי אתיופיה למדעים
    במכון דוידסון לחינוך מדעי הסתיים מחזור נוסף של התוכנית, שבה לומדים תלמידים מקרב יוצאי אתיופיה מקצועות מדעיים אחרי שעות הלימודים. תלמידה המשתתפת בתוכנית: "אני רוצה לעסוק במדעים גם בעתיד"

    שיעור התלמידים למדעים בקרב יוצאי אתיופיה אינו גבוה, לכן פועלת במכון דוידסון לחינוך מדעי תוכנית "ניצוצות", המקרבת בין תלמידים למדע. אתמול (יום ד') התקיים אירוע הסיום של המשתתפים השנה בתוכנית, שמטרתה להכשיר את המדענים הבאים של מדינת ישראל.

     

    מיטל (י
    מיטל (י"ב), ניצנט (י') עם עם פרופ' רון מילוא, שיזם שיתוף פעולה בין מכון ויצמן למדע(צילום: באדיבות מכון דוידסון לחינוך מדעי)

     

    מיכל רז בהט, מנהלת תוכנית "ניצוצות" במכון דוידסון לחינוך מדעי, סיפרה על התוכנית הייחודית המיועדת רק ליוצאי אתיופיה: "זו תוכנית המיועדת לבני נוער מצוינים במדעים בני הקהילה האתיופית. התוכנית פועלת כבר כמעט 20 שנה. תלמידי התוכנית עוברים מיונים בסוף כיתה ח' ומגיעים לארבע שנים, מכיתה ט' עד יב'. בכל שבוע הם מגיעים למכון ויצמן למדע בהסעה, אחרי שעות הלימודים, לארבע שעות, שבהן הם מקבלים עזרה בשיעורי הבית במדעים והעשרה בנושאי מדעים מגוונים".

     

    רז בהט הסבירה מדוע הוחלט להתמקד דווקא ביוצאי אתיופיה. "אחוז יוצאי אתיופיה באקדמיה אינו נמוך", היא אמרה. "נמוך הוא אחוז הבוחרים בלימודי המדעים. אנחנו הבנו כי אין היכרות של הקהילה עם תחום המדעים. אין שכן או חבר של ההורים שהוא מדען, אין תוכנית 'ריאליטי' על מדענים במכון ויצמן, ולכן זה לא נמצא בפוקוס".

     

    היא הוסיפה כי החונכים בתוכנית עם מדענים צעירים, המסייעים לבני הנוער להימשך לתחום. "תלמיד 'ניצוצות', בתום ארבע שנים, נחשף ומכיר מדע ומדענים, כנראה יותר מאשר כל תלמיד אחר בכיתתו", אמרה רז בהט. "השאיפה שלנו היא שמהרגע שהתלמידים יכירו ויהנו מעולם המדעים, הם גם ירקמו חלומות בכיוון. לא אהיה מאוכזבת מבחירה אחרת של מי מהתלמידים. מטרת העל היא כמובן שהם יוכלו לבחור לעצמם את הדרך, לחלום ולהגיע הכי רחוק שיבחרו".

    החונכת יעל וגנר עם החניכה אביטל מכיתה ט' (צילום: באדיבות מכון דוידסון לחינוך מדעי)
    החונכת יעל וגנר עם החניכה אביטל מכיתה ט'(צילום: באדיבות מכון דוידסון לחינוך מדעי)

     

    חלק מהתלמידים בתוכנית נוסעים למכון דוידסון מאשקלון ומקריית גת, לאחר יום הלימודים בבית הספר שבו הם לומדים. "הם מקפידים להגיע ובתום הפעילות נראים שמחים ואנרגטיים", הדגישה רז בהט. "הם מאוד מחויבים להצלחה בלימודים ויש תלמידים רבים המגיעים מחוץ לשעות התוכנית: לשבת על הלימודים עם חונך או סתם לשבת וללמוד בשקט בסביבה תומכת. התלמידים נהנים מאוד מההעשרה המדעית ומגיעים למחנות של יומיים הנערכים פעמיים בשנה לכל שכבה במכון ויצמן. במחנה אנחנו עוסקים בתחומי מדעים שונים מהבוקר ועד הלילה... ועדיין, התלמידים נהנים מהתכנים ולא פחות מזה, אחד מהשני".

     

    והתוצאות לא מאחרות לבוא. ליאור יחזקיאס, אחד מבוגרי התוכנית, סיפר: "אני והסביבה שלי לא חשבנו על להשתלב באקדמיה. אני לומד היום במכינה קדם אקדמית באוניברסיטת בן גוריון. עקב התוכנית והעבודה עם החונכים והצוות הבנתי כי זו הדרך שאותה אני צריך לעשות. החונכים דחפו אותי לשירות צבאי משמעותי. התוכנית עזרה לי לשפר את התוצאות שלי וגם להרחיב את יחידות הלימוד במקצועות מדעיים כמו מדעי המחשב ופיזיקה".

     

    על הלימודים עצמם, הוא סיפר: "התוכנית דוחפת את התלמידים לראות מה המשמעות של המקצועות המדעיים. היא מאפשרת להכיר את המדע לעומק ולהבין כי מדעים יכולים להיות מאוד מעניינים. קרוב לוודאי שאמשיך ללמוד בחוג מתחום המדעים המדויקים. אני לומד פיזיקה, מתמטיקה בכדי לשפר את הציונים שלי לרמה שבה אוכל להתקבל אל לימודי הנדסה. אשמח ללמוד את הנושא לעומק ואולי אפילו אחקור אותו בעתיד".

    הטקס בכנסת, שבו השתתף גם ח
    הטקס בכנסת, שבו השתתף גם ח"כ גבי יברקן(צילום: באדיבות מכון דוידסון לחינוך מדעי)

      

    חגית קאסה, חניכה בתוכנית "ניצוצות", סיפרה על הלימודים: "בתוכנית אנחנו לומדים שעתיים עם סטודנטים שעונים לנו על השאלות והצרכים הלימודיים שלנו ועוזרים לנו להשקיע. מבחנתי זה לא ויתור על חברים, כי גם בתוכנית אנחנו נפגשים עם חברים ומכירים אנשים חדשים, וגם עוסקים במדע, שזה משהו שתמיד עניין אותי ושהייתי רוצה לעסוק בו בעתיד".

     

    על האווירית בלימודים, סיפרה קאסה: "האווירה נוחה יותר מאשר בבית הספר, אין לחץ והלימודים הם לא חובה, אלא רצון שלנו. אנחנו בוחרים מה אנחנו רוצים ללמוד עם הסטודנטים והם שם בשבילנו. אני מתעניינת בעיקר בעניין החומרים בנושאי הכימיה, וגם במחלות ובתאים בנושאי הביולוגיה".

     

    לקאסה יש שאיפות להמשיך בתחום גם בעתיד: "בעתיד אני רואה את עצמי כימאית של חומרים, זה בהחלט המקצוע שאני שואפת אליו".

     

    החונכים הם סטודנטים ממכון ויצמן למדע. גל נוטה, המלמד שלוש שנים בתוכנית, סיפר: "התוכנית מקנה לי סיפוק אדיר, כי אני יכול לתרום, לעזור ולהעביר את הידע שלי הלאה. ברמה החברתית, אני מרגיש שאני יכול להשפיע על חייהם ועתידם של צעירים מבטיחים. החונכות מצליחה להנגיש להם את עולם המדע בצורה בה הם יותר מתחברים אליו".

     

    לדבריו, כל אחד יכול להצליח בעולם המדעי-מחקרי: "חשוב להראות כי לא צריך להיות יחיד או מיוחד בכדי להצליח בעולם המדע. ההבנה הפשוטה כי אנשים רגילים יכולים להגיע להישגים בלתי רגילים. צריך כי תהיה סקרנות וצימאון לדעת יותר ואיך להמשיך לשאול שאלות מבלי להסתפק בתשובות אותם מקבלים.

     

    בימים אלו מתחילה תוכנית "ניצוצות" לגייס את תלמידי השנה הבאה מקרב בני הקהילה האתיופית, בקרב מסיימי כיתה ח' המתעניינים במדעים. 

     

    לפרטים על התוכנית

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: באדיבות מכון דוידסון לחינוך מדעי
    לומדים גם בשטח באזור רחובות
    צילום: באדיבות מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מומלצים