שתף קטע נבחר

עוקפים בסיבוב

לאחר 10 שנות עבודה של 7 גופים ממלכתיים - העיר העתיקה בירושלים מונגשת לבעלי מוגבלויות תנועה ועגלות!

הנגשת העיר העתיקה בירושלים נולדה מצרכי התושבים המקומיים המונים כ-40,000 איש, כ-10% מתוכם בעלי מגבלות תנועה, ביניהם גם כאלו שלא יכלו לצאת מפתח ביתם אפילו למכולת בשל המבנה הטופוגרפי והפיזי של העיר: הפרש גבהים של כ-55 מטר בין המקום הגבוה ביותר (השער החדש) לנמוך ביותר (שער האשפות).

 

בהדרגה הפכה הנגשת העיר העתיקה מפרויקט מקומי מבוסס שיתוף ציבור למיזם התיירותי השאפתני ביותר בעולם להנגשת ערים עתיקות. מעתה מתאפשרת כניסה מכל שערי העיר גם לתיירים ולכל מי שהיה מנוע מלהגיע אל סמטאותיה ואתריה בשל מוגבלויות תנועה.

 

מעכשיו הכותל נגיש גם דרך הסמטאות (צילום: רפי בן חקון עבור פמי)
מעכשיו הכותל נגיש גם דרך הסמטאות(צילום: רפי בן חקון עבור פמי)

 

במצטבר הונגשו כ-4 ק"מ של רחובות ברובעים המוסלמי, הארמני והנוצרי והותקנו כ-2 ק"מ מצטברים של מאחזי יד לצד גרמי מדרגות. גרמי המדרגות התלולים הונגשו ככל הניתן ובגלל השיפועים הטבעיים מומלץ להגיע עם מלווה. סה״כ הונגשו כ-95% מכלל הדרכים הציבוריות הניתנות להנגשה.

 

בעולם קיימות מספר קטן יחסית של ערים היסטוריות כמו ירושלים המציגות שילוב בין ממצאים ארכיאולוגיים, אתרי תיירות ופעילות אנושית המתמשכת על פני אלפי שנים, רובן נמצאות ברשימות "10 הערים העתיקות בעולם".

 

העיר העתיקה של ירושלים וחומותיה הן גם אתר מורשת עולמי של אונסק"ו והמקום המתוייר ביותר במדינת ישראל עם כ-10 מיליון מבקרים מדי שנה.

 

ככל הידוע, אין עוד עיר היסטורית המוגדרת גם כעיר מורשת עולמית שביצעה פרויקט הנגשה רחב היקף כמו ירושלים.

חנוכת פרויקט הנגשת העיר העתיקה (צילום: רפי בן חקון עבור פמי)
חנוכת פרויקט הנגשת העיר העתיקה(צילום: רפי בן חקון עבור פמי)

 

טכנולוגיה בשירות ההיסטוריה

במקביל לפיתוח הפיזי המורכב פותחה אפליקציית ניווט ייחודית המאפשרת לבאי העיר לתכנן את דרכם המונגשת באמצעותה.

 

את האפליקציה - נגישות ירושלים-העיר העתיקה | Accessible JLM-Old City - ניתן להוריד ללא תשלום לאפל ולאנדרואיד והיא מאפשרת ניווט בזמן אמת בין הסמטאות והאתרים.

 

האתגר המשמעותי בפיתוחה היה השימוש המובחן במידע הגאוגרפי של שרתי ניווט המציגים את המרחב כולו ואינם יודעים לסנן רק רחובות מונגשים (גוגל או וייז ודומיהם), בעוד האפליקציה מראה את הרחובות המונגשים בלבד.

 

החברה המפתחת ניסתה וריאציות שונות עד שהוחלט לפתח שרת ניווט עצמאי שיאפשר להכניס נקודות ציון ב-Layers מבלי לכלול את הרחובות שאינם מונגשים.

 

האפליקציה מציעה מסלולים נוחים וחלופיים בעיר העתיקה לאנשים עם מוגבלות תנועה, ומאפשרת תכנון מסלול מרובה עצירות וחיווי מיקום המשתמש בזמן אמת על גבי המפה.

 

בעת ההגעה ליעד מציגה האפליקציה באופן אוטומטי אתרים נוספים בסביבה.

 

להקלה על תכנון המסלול מופיעות בתחתית המסך קטגוריות לבחירה: אתרים, מלונות, מוזיאונים, שערים ועוד, ועם בחירת היעדים נפתחת מפה המציגה את האתרים הנבחרים עם מסלול נוח ונגיש וכן מידע קצר על היעדים.

 

סמטאות בעיר העתיקה בירושלים לפני ואחרי ביצוע הנגשה (צילום: עמי מיטב)
סמטאות בעיר העתיקה בירושלים לפני ואחרי ביצוע הנגשה(צילום: עמי מיטב)

 

האפליקציה ידידותית למשתמש ומציגה מגוון אפשרויות כמו הגדלת והקטנת הגופן, התאמת צבעי המפות, הדגשת קישורים המפנים לאטרקציות המוצגות, קבלת מידע מורחב על האתרים השונים, תמונות של מאות אתרים, בתי מלון ועוד.

 

ההפעלה נעשית בממשק נוח בן 9 שפות: עברית, ערבית, אנגלית, רוסית, פורטוגזית, גרמנית, איטלקית ועוד.

 

(שימו לב: כאשר תכנון הטיול באפליקציה מתבצע פיזית מחוץ לשטחי העיר העתיקה - ברירת המחדל הינה התחלת הסיור בשער יפו).

 

על בסיס פיתוח השרת החדש .G.I.F מוצעת כעת האפליקציה לערים ובעלי עניין נוספים בעולם. קהל היעד הנזקק לאמצעי ניווט בשטחים מונגשים מוערך בכמיליארד איש באירופה וארה"ב בלבד.

 

מלבישים מחדש את הרחוב

כחלק מההתאמה הפיזית של סמטאות העיר למוגבלויות תנועה גובשה גם שפת רחוב אחידה המותאמת למאה ה־21 באופן שהמרקם הייחודי של העיר העתיקה יהיה נוכח במלוא הדרו: פרטי ריהוט רחוב כמו ספסלים, מרזבים, גופי תאורה, סוגי מרצפות, פחי אשפה ומסתורי תשתיות, עוצבו בסגנון שקט, צנוע ובר קיימא, ונבנו בחומרים ומרקמים בהתאם לשיטות העבודה המקובלות בארץ ובייצור מקומי ככל האפשר. כן הותקנו או שופצו תאי שירותים ציבוריים מונגשים. התכנון התבסס על ערכים שונים וריבוי השימושים במרחב: מסחר, הולכי רגל, עגלות, רכבים, ילדים ותיירים. עיקר האתגר היה להתאים את המבנה ההיסטורי המדורג של הרחובות לתנועת רכבי חירום ואמצעי עזר לניידות.

 

כבר בפסח ופסחא האחרונים הורידו מאות מבקרים המשתמשים בכיסאות גלגלים ועגלות ילדים את האפליקציה, וזכו לטייל בעיר העתיקה וליהנות מהעושר הדתי, התרבותי וההיסטורי של העיר ואתריה באמצעות הרחובות המונגשים.

 

פתרון הוליסטי

הנגשת העיר העתיקה בירושלים כוללת פתרון הוליסטי גם לגבי חנייה, תנועה וסיורים מותאמים, רוב הפתרונות חינמיים או בעלות נמוכה.

 

רחוב הנוצרים בעיר העתיקה (צילום: רפי בן חקון עבור פמי)
רחוב הנוצרים בעיר העתיקה(צילום: רפי בן חקון עבור פמי)

 

חנייה ותנועה

בדומה לערים היסטוריות בעולם גם העיר העתיקה בירושלים סגורה לכניסת כלי רכב. סביב העיר (בעיקר באזור שער יפו) ישנם חניונים בתשלום מהם ניתן להגיע אל שערי העיר, אבל ניתן גם להשתמש בשאטל החינמי המונגש ״חופשי לעיר העתיקה״ היוצא מדי שעה בימים א'־ו' בין השעות 8:00־20:00 (שישי וערבי חג עד שעה לפני כניסת השבת) מחניון מתחם התחנה הראשונה אל שער האשפות וחזרה, ללא צורך בתיאום מראש.

 

החנייה הינה בתעריף יומי (כ־18 ש״ח בלבד לכל היום). פרטים נוספים על השאטל באתר התיירות של ירושלים ITravelJerusalem.com

 

ומה עם הדרכה?

5 סיורים קוליים מודרכים המותאמים לדרכים המונגשות ניתן להוריד באפליקצייה החינמית ״סיורים קוליים בירושלים״ המותאמת לאפל ולאנדרואיד.

 

פרטים נוספים בפורטל התיירות של ירושלים.

הנגשת העיר העתיקה בוצעה ביוזמה ובמימון משרד ירושלים ומורשת, הרשות לפיתוח ירושלים בשיתוף משרד התיירות, מחלקת הנגישות של עיריית ירושלים, המוסד לביטוח לאומי ורשות העתיקות, ובוצעה על־ידי החברה לפיתוח מזרח ירושלים (פמ״י), בליווי יועצי נגישות, בהתאם למגבלות הטופוגרפיות המקומיות ובעלות של למעלה מ־20 מיליון ש"ח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רפי בן חקון עבור פמי
מנגישים את העיר העתיקה
צילום: רפי בן חקון עבור פמי
מומלצים