שתף קטע נבחר

משמעות המתנות שאתם קונים לילדות

חוברת צביעה של נסיכות, תיק קטן, סט איפור וערכות טיפוח - למה המתנות שבנות מקבלות ביום הולדת שונות מהמתנות של הבנים ואיזה מסר שגוי אנחנו מעבירים להן מגיל צעיר?

יום הולדת לשירה בת החמש. המסיבה מסתיימת ומגיעים לרגע המיוחל של פתיחת המתנות. הילדה פורמת עטיפות ורודות ובהן ספרון צביעה של אלזה ואנה, ערכה להכנת צמידים, סיכות מנצנצות, סט איפור לילדות, משחק התאמת בגדים לדמות, ואף ערכה לקישוט תיק קטן.

 

התסריט הזה איננו דמיוני. הוא מתרחש, בשינויים קלים, כמעט מדי יום כשילדה חוגגת יום הולדת. אנחנו, כהורים, רוצים להסב לילדתנו אושר וחושבים רבות על יום ההולדת עצמו. מה שאנו לא נוטים לחשוב עליו, הוא המשמעות של קבלת מתנות שרובן מערבות נסיכות, עוסקות ביופי וטיפוח או ביצירה שקשורה לתחומים אלה.

 

מה עם משחק חשיבה? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מה עם משחק חשיבה?(צילום: shutterstock)

אז מה המשמעות? מחקרים מלמדים כי לחשיפה והתנסות בצעצועים יש השפעה משמעותית על התפתחות תחומי העניין של ילדים. למשל, במחקר שנעשה לאחרונה בארה"ב שאלו ילדים וילדות בכתה א' עד כמה מעניין אותם מיחשוב ורובוטיקה ועד כמה הם מרגישים מסוגלים להצליח בתחומים אלה. לבנים היה עניין רב יותר מלבנות וגם תחושת מסוגלות גבוהה יותר.

 

לאחר מכן, חלק מהבנות הוקצו באופן אקראי לשעת משחק שעירבה תיכנות רובוט. יתר הבנות הוקצו לפעילות אחרת וחלק לא השתתפו כלל בפעילות. התוצאות הראו שהניסיון הקצר של הבנות בקבוצת התכנות הגביר דרמטית את מידת העניין שלהן במיחשוב ורובוטיקה, כך שבקבוצה זו נעלמו ההבדלים ברמות העניין ותחושת המסוגלות של בנים ובנות.

 

קראו עוד:

12 משפטים שהורים צריכים לומר לבנותיהם

הקשיים הלא מדוברים של הילדים הטובים

"רק ילדה אחת? את עושה לה עוול!"

 

מחקר זה נעשה על רקע נתונים שמלמדים על ביקוש אדיר לאנשי מקצוע בתחום המיחשוב והטכנולוגיה. מעבר לצורך החברתי-כלכלי, אלה גם תחומים מתגמלים מאוד כספית, וחברתית שעשויים לתרום לסטטוס החברתי והכלכלי של נשים העוסקות בהן ולצמצם פערים מגדריים. המסקנה מהמאמר היא כי צריך להתחיל מוקדם ולתת לילדות הזדמנות לפתח תחומי עניין שהם מעבר לנסיכות וטיפוח. מה זה אומר פרקטית? שלתוכן של פינת הצעצועים של הילדות שלנו יש הרבה משמעות.

 

מסרים מהסביבה

ומה לגבי הגישה הגורסת שבנות פשוט בנויות אחרת, הן מבחינת יכולות והן מבחינת תחומי עניין? לגישה זו יש כיום מעט אישוש מחקרי. למשל, מחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי nature בחן יכולות מספריות בסיסיות של ילדים החל מגיל ינקות (חצי שנה) ועד גיל שמונה.

 

בשום קבוצת גיל לא נמצאו הבדלים ביכולות של שני המינים. למה, אם כן, לבנות יש פחות עניין בתחומים הללו? למסרים שמגיעים מהורים, מורים, ויתר הסביבה יש השפעה משמעותית. המסרים הללו מועברים דרך פידבק, ציפיות ואמונות שילדים פשוט קולטים. למשל, כבר בכתה א׳, מורים נוטים לדרג בנות כפחות מתאימות לתחומים מתמטיים לעומת בנים, למרות שבפועל לא היו הבדלים בהישגים של הבנים והבנות שדורגו.

 

 

מחקר אחר הראה שאבות נוטים לספק לבנים שלהם סביבה יותר טכנולוגית לעומת הסביבה שהם מספקים לבנותיהם. מסרים אלו מחלחלים ומשפיעים על רמות העניין של ילדות בתחומים הללו. למשל, במשפחות בהן האבות מאמינים שבנים טובים יותר מבנות בחשבון, לבנות יש פחות עניין בחשבון. באופן דומה, מחקר שנערך לאחרונה בקרב 3,000 ילדים וילדות בארה"ב הראה כי להורים שמאמינים בחשיבות של טכנולוגיה ומדעים יש ילדות עם עניין רב ותחושת מסוגלות בתחומים אלו.

 

מתנה שמעודדת חשיבה

אז מה אפשר לעשות? הנה רעיון אחד שקל ליישם מיידית. ניזכר ביום ההולדת של שירה. כל הילדים שהגיעו למסיבה שלה, הבינו, בעקבות המתנה שהוריהם קנו לשירה, את המסר הבא: לילדות "מתאים" להביא נסיכה/יצירה/תכשיט.

 

לעומת זאת, כשלבן מהכיתה יש יום הולדת, סביר יותר שנביא לו לגו או משחק חשיבה. כלומר, עצם בחירת המתנה לילד או ילדה אחרת, שבגיל הרך נעשית על ידי ההורים, משדרת מסר גם לילד שמביא את המתנה וגם לילדה שמקבלת אותה.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

המסר הוא שבנות פחות אנליטיות ופחות טכנולוגיות מבנים. את הדינמיקה הזו אפשר בקלות לשנות. כל פעם שיש יום הולדת לילדה מהגן של אחד מילדיי, אנחנו קונים יחד מתנה שמעודדת חשיבה טכנולוגית-מדעית. STEM gift. כש-STEM הוא קיצור ל-Science, Technology, Engineering Mathematics. כלומר, מדע, טכנולוגיה, מתמטיקה והנדסה.

 

כך, ילדיי רואים מה אני חושבת מתאים לילדות האלה, ולמדים מה מתאים לילדות בכלל. וגם, הילדות עצמן שחוגגות, מקבלות מתנה שעשויה לעודד אצלן תחומי עניין נוספים. להלן מספר דוגמאות: משחק של צעדים ראשונים בפיזיקה, מגנטים להרכבה, לגו וספר על ילדה שפשוט יש לה המון אומץ.

 

אם כל אחד וכל אחת מאיתנו יקנה מתנות מהסוג הזה, ילדות ילמדו שההורים שלהן, הסביבה, החברים, וההורים של החברים – רואים בהן מדעניות שמחבבות טכנולוגיה, הנדסה וחשבון. כך, הסביבה של הילדות הללו תשתנה והן יתנסו במשחקים שהן לא רגילות לקבל, יחוו הצלחה, יגבר העניין שלהן בתחומים הללו, וכך גם תחושת המסוגלות.

 

אנחנו יכולים להיות השינוי שרבים מאיתנו מייחלים ומייחלות לו. אז ביום ההולדת הבא של ילדה מהגן או מהיכתה, אתם כבר יודעים מה לקנות.

 

הכותבת היא פרופסור לפסיכולוגיה חברתית בבית ספר ברוך איבצ׳ר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי הרצליה

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אין הבדלים ביכולות של שני המינים
צילום: shutterstock
מומלצים