שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    רפורמת מוניות השירות: המכרז בעייתי, היישום נדחה
    שילוב תשלומי רב-קו בקווים 4-5 בתל אביב צפוי להידחות וההתעניינות במכרזים נמוכה. משרד התחבורה: "נסבסד את השירות בעשרות מיליוני שקלים בשנה ואם צריך - נעדכן את המכרזים"

    בתחילת חודש יוני אמורה הייתה לצאת לפועל רפורמה במוניות השירות, מהלך הוספת קווים חדשים לאחר עשרות שנים של קיפאון לצד אפשרות תשלום בכרטיס רב-קו. עבור התחבורה הציבורית המקרטעת שלנו, זאת הייתה בשורה חשובה.

     

     (צילום: מתן טורקיה) (צילום: מתן טורקיה)
    (צילום: מתן טורקיה)
     

    אבל בקווים 4-5 הפופולאריים בתל אביב, השייכים למכרז ראשון שיצא לדרך - ובו זכתה המפעילה הנוכחית - לא תוכלו לשלם באמצעות רב-קו גם בשבוע הבא. זאת לאחר ביטולו של המכרז לאשכול קווים בשכונות הדרומיות של תל אביב, רמת גן וגבעתיים, כולל קו 16 החדש מדרך הטייסים לים. הזוכה בו, מוניות הדר-לוד, חזרה בה מהצעתה למרות שהיא ניצבת בפני קנס אפשרי בסך 235 אלף שקל על המהלך.

     

    במקביל מצהירים מפעילי קווי שירות קיימים ומפעילים פוטנציאלים לקווים חדשים, כי לא יתמודדו במכרזים הבאים. זאת למרות שמשרד התחבורה פרסם כבר מכרזים נוספים, ומתכנן הפעלת שישה אשכולות עד סוף השנה, ועוד ארבעה בתחילת 2020. כרגע נראה שאין מי שיפעיל אותם.

     

    גורם בתחום אומר כי "להחלטה של הדר-לוד לפרוש מהמכרז היו גם סיבות פנימיות, אבל בעיקר הבנה שהפעלת הקווים בהתאם לתנאי המכרז לא תהיה ריווחית. אם גוף כזה ניגש למכרז ומוותר עליו, זה אומר דרשני".

     

    הסיבה: המדינה הרעה משמעותית במכרזים החדשים את תנאי התשלום למפעילי מוניות השירות. עד היום התשלום היחיד שלהם למדינה - מלבד תשלום לפני עשרות שנים עבור הזיכיון, היה בסך 2,000 שקל בשנה לכל מונית שירות, בזמן שתשלום הנוסעים הועבר לידי המפעיל.

     

    בשיטה החדשה מתמודדים המפעילים על חלקם מההכנסה. במכרז של מוניות 4-5 בתל אביב למשל, משרד התחבורה העלה את מחיר הנסיעה מ-5.9 שקל ל-6.7, אולם "מוניות תל אביב קווים 4-5" שזכתה במכרז, תקבל מהסכום רק כ-3.5 שקל לפי ההערכות. ירידה של 40% ברווח מכל נוסע. זאת ועוד: לפי דיווחי המפעילים, המדינה דורשת לקבל את חלקה גם מנוסעים שימשיכו לשלם לנהג במזומן.

     

    רק בסופי שבוע, אם יחליטו המפעילים להפעיל את הקו - דבר שהם אינו מחויבים לו לפי המכרז אך אפשרי - בניגוד למכרזי קווי האוטובוסים, מגיעה כל ההכנסה לכיסם. המדינה כן קובעת מראש את המחיר שיוכלו לגבות אז, ויעמוד על 8 שקלים. זאת בזמן שלמפעילות התחבורה הציבורית משלמת המדינה לפי קילומטר, כמעט ללא תלות במספר הנוסעים, שמשפיעה על התשלום רק באחוזים בודדים.

     

    "המדינה שינתה את השיטה, וכעת אנחנו מסבסדים אותה, במקום שהיא תסבסד את התחבורה הציבורית כפי שהיא עושה עם חברות האוטובוסים", אמר לאחרונה אילן אלקובי, מנכ"ל חברת ההיסעים הירושלמית רם שן, בפורום ענף הרכב והתחבורה של דן אנד ברדסטריט ישראל. "אף אחד לא מתעשר מהפעלת קווי מוניות שירות, אבל בשיטה החדשה קשה מאוד אפילו להחזיר את ההוצאות, בזמן שאנחנו נדרשים לרכבים חדשים, למספר נסיעות קבוע, ולהפעלת השירות בתדירות גבוהה גם בשעות שבהן יש מעט נוסעים".

     

    קווים 4-5 שאמורים היו להיות ראשונים שיופעלו במתכונת החדשה כבר בשבוע הבא, לא יופעלו כך עדיין. "אנחנו מפעילים את הקווים האלה מאז קום המדינה, זה מה שאנחנו עושים ולא ראינו את עצמנו עושים משהו אחר", אומר אבי גזית, מנכ"ל החברה. "יש חששות לגבי המכרז והיכולת להתקיים ממנו, אבל לא היו לנו הרבה ברירות. המדינה טוענת שהמעבר לתשלום ברב-קו תכניס לנו הרבה נוסעים חדשים, ותאזן את הירידה בכנסות פר נוסע. האם זה יעבוד נדע רק בחודשים הבאים".

     

    במשרד התחבורה אומרים כי המדינה תסבסד את מוניות השירות בעקבות הרפורמה בעשרות מיליוני שקלים בשנה. "נוסעי הרב-קו יקבלו תמורת אותו חוזה חופשי-חודשי או יומי שממילא רכשו, אפשרות לנסוע גם במונית שירות, הם לא משלמים יותר כעת. הכסף שנשלם למוניות השירות עבור כל תיקוף רב-קו הוא תוספת הכנסות. מדובר בשירות שגווע לאיטו, שפעל ברחבי הארץ עם 700 במקום 1,400 מוניות, כי כלי הרכב נסעו ריקים. האפשרות לשלם ברב-קו תביא להם קהל חדש וגדול, שלא היה להם קודם".

     

    במשרד אומרים כי הם ערים לחששות של מפעילי השירות לגבי ההתכנות הכלכלית. "היינו שמחים ליותר מתמודדים במכרזים. אנחנו גם נעקוב בקפידה אחרי

    הפעילות בחודשים הראשונים, ונבחן אם הנחות הייסוד שלנו לכמויות הנוסעים ולהכנסות המפעילים יתאמתו. המכרזים לא עשויים מברזל, ואם נראה שיש גורמים שלא לקחנו בחשבון, נבצע שינויים. צריך לזכור: לא אנחנו קבענו את התעריפים במכרזים, אלה המתמודדים. אי אפשר להגיש הצעה, ואז לבוא ולהתלונן שהיא לא רווחית".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: מתן טורקיה
    מוניות השירות - מכרז בעייתי
    צילום: מתן טורקיה
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים