שתף קטע נבחר
 

חצי שנה סוערת

שוק הרכב עובר תקופה מורכבת מאד עם עליות וירידות מחירים. איך לתמרן בין הרוחות הסוערות של ענף הרכב ולשרוד עם הכסף בארנק

 

בשיתוף ynet רכב חדש

 

שנת 2019 חוגגת אוטוטו חצי שנה להיווסדה. אנחנו כבר בקיץ ושוק הרכב הישראלי עבר הרבה שינויים, במה שנחשב בעיני רבים לשנה הסוערת בתולדותיו. למה? הנה ההסבר:

 

סוזוקי ג'ימני (צילום: ניר בן זקן)
סוזוקי ג'ימני - התייקר באופן ניכר(צילום: ניר בן זקן)

 

בסוף 2018 הודיעה רשות המיסים שהיא משנה את הרכב הנוסחה המשמשת אותה לחישוב כמה מס קניה מטילים על מכוניות חדשות. על כל המכוניות החדשות שמוכרים בישראל מטילים מס קניה בגובה של 83%, אבל מהמס הזה מורידים סכומים של אלפי שקלים, ואת הסכומים האלה קובעים לפי כמה המכונית מזהמת.

 

מדובר בנוסחה מאוד מורכבת שמבוססת על חמישה סוגים של מזהמים לא בריאים, כמו חלקיקי פחמימנים. ברשות המיסים מחשבים מדי מספר שנים את הנוסחה - והחישוב האחרון נכנס לתוקף ב-1 בינואר. מה אומר השינוי? שכל מכונית שקיבלה הטבת מס תקבל עכשיו הטבת מס קטנה יותר. באופן מיידי זה אומר כמובן התייקרות של המכוניות. אבל זה לא הכול.

 

כדי לתת לציבור זמן להתכונן לגזירה, קבעה רשות המיסים שהחישוב החדש יכנס לתוקף רק ב-1 באפריל. זה אומר שהחל מה-1 באפריל מוטל על מכוניות חדשות שיעור מס קניה יותר גבוה. בפועל, קרו שני תהליכים מעניינים: בחודש מרץ יבואני הרכב שחררו מהמכס מעל 60 אלף מכוניות חדשות, כדי להספיק ליהנות מהחישוב הישן של מיסי הקניה. ב-1 באפריל המחירים של דגמי מכוניות רבים התייקרו.

 

רק היברידיות עממיות ועוד כמה דגמים הצליחו לחמוק מרוע הגזירה (בלחץ היבואנים), אבל שיעור ההתייקרויות בחלק גדול מאוד מהדגמים העממיים עומד על כמה אלפי שקלים, ויש גם כאלה, למשל סוזוקי ג'ימני, שהתייקרו במעל חמשת אלפים שקלים, למרות שמדובר ברכב עממי. בפועל, יבואני הרכב מוכרים עדיין לציבור מכוניות שהם הכניסו לארץ לפני ההתייקרות, אבל במחירים יקרים יותר. כי הארנק שלנו לא ממש יודע להבחין האם זה רכב ישן יותר או חדש.

 

בקיצור: יותר יקר. יותר יקר פירושו לא רק יותר יקר לקנות, זה גם אומר שהביטוחים על מכוניות צפויים להתייקר, כי כשסחורה היא בעלת ערך יותר גבוה, אז כמובן שעולה יותר לבטח אותה. בשוק כבר שומעים טענות שגם הטיפולים עומדים להתייקר מעט, כי היבואנים סבסדו חלק מן העלויות ועתה כשהמרווח הצטמצם - גם הנדיבות ירדה.

 

בשוק המכוניות המשומשות נוצר כתוצאה מכך סוג של פקק. מהסיבה שמכוניות רבות שיובאו לישראל ברבעון הראשון ואז שוחררו ממכס, יצרו סוג של פקק קטן ועכשיו הן נמכרות בהנחות והוזלות מצד היבואנים שצריכים לספוג לא רק את העלויות של כלי הרכב, אלא גם את מימון המכס שספגו בשל השיחרור המוקדם. אז גם מכונית משומשת טיפה יותר קשה למכור עכשיו.

 

יחד עם זאת, במהלך הרבעון של השנה נרשמה פעילות יפה בליסינג הפרטי, בין היתר לנוכח העובדה שללקוחות רבים פשוט נמאס, בהיעדר שפה יותר מתאימה, מהתנודתיות וחוסר היציבות של השוק הפרטי. בניגוד לשוק הפרטי, שבו הלקוח ניצב לבד מול יבואנית הרכב, בליסינג תפעולי פרטי, הלקוח למעשה עובד מול חברת הליסינג, שקונה מיבואני הרכב עשרות אלפי מכוניות בשנה. חברת הליסינג לא מושפעת כמו הצרכנים הפרטיים מירידת המחיר מכיוון שהיא קונה מכוניות בכמויות גדולות - והמשמעות היא שהלקוח לא מרגיש כמעט את ההתייקרות.

 

יתרה מזאת – בניגוד לרכב פרטי רגיל, בליסינג פרטי תפעולי משלמים עבור הרכב מקדמה, שאינה מוחצת את חשבון הבנק. אחר כך תשלומים חודשיים – ובסוף התקופה תשלום סופי, כך שלא ממש מרגישים את ההתייקרויות. בנוסף, בניגוד ללקוח פרטי שצריך להתעסק עם כל מה שקשור בתחזוקה, בליסינג פרטי תפעולי אין תחזוקה, כי בזה חברת הליסינג מטפלת. ועוד יותר חשוב: בסוף כל המסע, לא צריך להתעסק עם מכירה, רק להחליף לרכב הבא.

 

הצעות לרכב חדש וליסינג

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים