שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    "הרכבת הקלה תתעכב וממילא לא תביא הקלה"

    פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן נמצא איתנו כבר מספר שנים, כולל ההשפעה האדירה של העבודות על התנועה בכרך שהפכה כמעט בלתי נסבלת. ומסתבר שיש חדשות רעות יותר: הפרויקט לא יסתיים בזמן והתועלת שלו מוטלת בפסק

    אי אפשר להמעיט בחשיבות פרויקט הרכבת הקלה שמתנהל כבר מספר שנים במרכז המדינה, עבור תושבי תל אביב והערים השכנות לה. עם סיומו, כך הובטח לציבור, תפתור הרכבת הקלה חלק ניכר מבעיות התחבורה בכרך עמוס, תשחרר פקקים ברחובות ותעביר קהל רב מתחבורה פרטית לציבורית. עד אז, מתבקשים התושבים לחרוק שיניים מול שינוי סדרי חיים לאורך שנים, הפיכת שכונות שלוות לשטחי עבודה וצירי תנועה ראשיים לנהר מוטורי עומד ומזהם. הקלה תגיע אחר כך הוא המוטו המלווה את הפרויקט ומאשר מעשית שבמהלך העבודות, יהיה פחות נעים. וכעת מסתבר שגם העתיד לא צפוי להיות ורוד כל כך, לפחות אם מאמינים לדבריו של עמירם סטרולוב, אסטרטג תחבורה בארץ ובמסגרות של הבנק העולמי שהתארח באולפן ynet.

     

    צילום: ירון ברנר

    צילום: ירון ברנר

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    אז מה אתה אומר, פרויקט הרכבת הקלה יתעכב, באמת מסתירים מאיתנו בנת"ע את לוחות הזמנים האמיתיים?

    "באופן עקרוני, כן. מסתבר שהם יודעים, כולם יודעים, שיהיה עיכוב".

     

    הם טוענים אגב שזה לא נכון. איזה מידע יש בידיך שמאמת או מאשר את זה?

    "זה מידע פנימי שלהם. באחת מתכניות התקשורת לפני זמן לא רב הם אמרו שהדברים האלה כנראה לא יקרו בזמן והתהליך ייעצר. מבחינות טכניות, הנדסיות, פרובלמטיות של התכנון. הם מנסים לעמוד בלוחות זמנים, הם עושים מאמצים כבירים ומשנים תכניות, אבל ממה שאני מרגיש, חש ומבין תהליכים, זה כנראה לא יקרה ויהיה עיכוב".

     

    דיברתי עם שר התחבורה אתמול וביקשתי לשמוע ממנו האם יש לו איזשהו מידע שמאמת את מה שאתה טוען. הוא הכחיש. שוב, מדובר במשהו שאתה יודע או שאתה רק מעריך כי כל דבר בישראל נתקע בשלב כלשהו?

    "לא, כי אני מעריך שהתהליך כמו שהם עושים אותו וכמו שאני רואה אותו מתבצע, צפוי לעיכובים. זו הערכה על בסיס תהליכים כפי שראיתי עד היום, וזה לא שונה. קו הרכבת החשמלי המהיר בין תל אביב לירושלים התעכב 10 שנים, עלה פי 10 מהתכנון המקורי. לצערי הבעיה היא התהליכים. נת"ע (נצתיבי תחבורה עירוניים) בעקרון וכל ההתנהלות שלה, יש שם אנשים מצוינים, המנכ"ל טוב, היו"ר טוב, אבל יש שם בית ספר לטעויות אסטרטגיות מהתחלה".

     

    אתה מסתמך על זה שכל פרויקט תחבורתי במדינת ישראל כשל-התעכב בכמה שנים?

    "אני מסתמך על דברים ששמעתי מתוך המערכות. אני לא יכול לומר מי ומה, אבל זאת הערכה כללית שהדברים מתעכבים. ואני לא רוצה להיכנס יותר מדי לעניין הספציפי הזה מפני שכל הקונספט הוא שגוי. כל התהליך, כל ההתנהלות המערכתית היא בעייתית".

     

    למה? בינתיים שלוש שנים הם עובדים יפה. ביקורת תמיד יהיו

    הם עובדים כרגע. כשמסתכלים על קו בודד הם עובדים יפה ונכון, אבל בקונספט המערכתי, היות והמכרז הראשוני ניתן לחברה חיצונית ב-2006, זה התעכב. ב-2008 הוחזר לממשלה כתוצאה מתהליכים, אחר כך היו עיכובים בתהליכים. אני רואה את מה שקורה בשדרות ירושלים ביפו את הלחץ הגדול, ושם אני מנסה לעזור לתושבים כדי לא לסגור את הרחוב באופן רדיקלי גם לתחבורה ציבורית. אנחנו הצלנו שם את העצים וזה עוד נקודה חשובה. רצו לעקור את העצים בשדרות ירושלים ואחרי שאני ראיתי את זה, אמרתי לא צריך ולא עוקרים אותם. אז הם שוב טוענים שזה יגרום שינוי תכנון".

     

    אז אולי דווקא התנגדויות שלך גורמות לעיכוב

    "יש כאלה שיכולים לטעון את זה, אבל זה התושבים, אני רק עוזר להם לעשות את הדברים רציונלית ונכון".

     

    אתה בעצם אומר שכל הפרויקט הגרנדיוזי הזה לא יביא הקלה לחיינו במרכז

    "נכון. ופה הבעיה המרכזית. הקו האדום הוא קו אחד וכמו שאתם רואים, גם בירושלים זה התעכב. גם פה התהליכים מתעכבים. אני מקווה שאני טועה אבל זה לא יביא הקלה בגלל מאפיינים ופשרות שעושים בתהליך התכנון. כולל הכנסתה של הרכבת הזאת מתחת לאדמה באיזור המרכזי של ת"א. זה מין אנדרוגינוס שהיה אמור להיות רכבת קלה, אחר כך הפכו אותו לרכבת קלה-תחתית, זה משהו ישראלי שלא כל-כך מקובל בעולם".

     

    קצת מוזר מה שאתה אומר כי אם אתה מוסיף עוד כלי תחבורה שהוא בכלל מתחת לכביש במקביל לכביש, הוא אמור בכל מקרה להקל כי אנשים ייסעו ברכבת

    "בעקרון כן, אני לא נגד רכבות, רכבות זה דבר טוב, אבל לעשות קו אחד ב-30 שנה ועכשיו מנסים לעשות עוד קווים, באותו תקציב אפשר לעשות פיתרונות יותר מהירים ויותר טובים

     

    קיבלנו תגובה מנת"ע והם אומרים ש"פרויקט הקו האדום עומד בכל יעדי תכנית העבודה לפי לוחות הזמנים לקראת הפעלתו באוקטובר 2021" עוד אמרו שם כי "האורח באולפן אינו מעורב בפרויקט בשום צורה ומשרת בעלי אינטרס המבקשים לעצור את העבודות. הטענות לעיכובים הן מופרכות ומנותקות מהמציאות". אז זה לא יקרה?

    "אני מאחל להם שכן".

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: נת"ע
    הרכבת הקלה בנסיעת מבחן - עדיין בסין
    צילום: נת"ע
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים