שתף קטע נבחר

המכונית ללא נהג שחורשת בכבישי תל אביב

תערוכת אקומושן נפתחה והעניקה לנו הצצה לחידושים שאוטוטו יגיעו לכביש הציבורי. לא תופתעו לשמוע שהמכונית האוטונומית כיכבה - קבלו הצצה לנהיגה ממוחשבת בלי ידיים, בתל אביב

הטויוטה פריוס פלוס, עם שלטים גדולים של Yandex, האטה ונעצרה בפקק הקטן בכניסה לאקספו תל אביב, זה שפעם קראנו לו גני התערוכה. מסביב נהגים חסרי סבלנות המעוניינים להיכנס לתערוכת אקומושן. הם החלו לצפור, אבל הטויוטה ההיברידית נשארה שקטה. רק הנהג שלה לא היה עצבני. עליו בהחלט אפשר להגיד שהוא לא אנושי.

 

 

חברת הטכנולוגיה הרוסית ערכה היום (ג') נסיעות הדגמה ראשונות באחד מרכבי הניסוי האוטונומיים שהיא בוחנת בישראל. על הגג יש מצלמות, מכ"מים וחיישני לייזר, בתחתית תא המטען מחשב גדול שמנתח את מה שהם רואים, מסובב בהתאם את ההגה ומפעיל את דוושות המצערת והבלמים. מסך גדול מראה לנוסעים את הדרך כמו שרואה אותה המחשב: גם דרך המצלמה שלו וסימני הזיהוי שיוצר ניתוח התמונה הדיגיטלי, ומסמן בני אדם ומכוניות אחרות שיש להתחשב בהן, וגם בתצוגה דיגיטלית שמראה לאן מתכנן המחשב להתקדם.

 

יאנדקס אוטונומית (יאנדקס)
(יאנדקס)

הוא מזהה מראש סימונים בכבישים, עובר מוקדם שמאלה כאשר הנתיב הימני מסתיים, לא שוכח לאותת כשהוא פונה, ואף מפתיע בתאוצה די עצבנית ולא רגועה כמו שבדרך כלל מקנים למכוניות כאלה. לפחות בנסיעה הקצרה שלנו, נהג הבטיחות לא נדרש להתערב ולקחת שליטה.

 

מה מחפשת בישראל יאנדקס, חברת האם של יאנגו שכבר מפעילה כאן אפליקציית מוניות מאוישת, ומפעילה בשתי עיירות ברוסיה שירותי מוניות אוטונומיים? המטרה היא לבחון ולעדכן את האלגוריתמים של הנהג האוטונומי גם בתנאי מזג אוויר ותאורה ישראלים, השונים מאלה שברוסיה. גם הנהגים לא פחות מאתגרים, נקרא לזה ככה. אבל מונית לא מאוישת, שתיסע כאן בכל כביש, צופה יאנדקס להשיק רק בעוד כארבע שנים, ורק אחרי שהאלגוריתמים והחיישנים יצליחו באמת לספק חיקוי שווה ערך לזה של נהג אנושי, ואחרי שהמחוקקים יסיימו להחליט מי יהיה אחראי במקרה של תאונה ועוד תקנות שצריכות להתגבש.

 

יאנדקס אוטונומית (הלל פוסק)
(הלל פוסק)

תערוכת אקומושן לתחבורה חכמה אירחה השנה 120 חברות וסמארט אפים, כמעט כולם ישראלים, שהגיעו לכאן כדי להיחשף לעיני משקיעים פוטנציאלים, ולא פחות חשוב, עובדים פוטנציאלים. כולם מגייסים וגדלים ומתחרים על אותם מהנדסי מחשב וחשמל, רבים מהם כדי שיוכלו להשיק או למכור רכיבים ותוכנות לרכב האוטונומי-חשמלי שיימכר לציבור, או יסיע אותו.

 

מאות אורחים הגיעו מחו"ל, מיצרני רכב וספקיות של התעשייה, כשהבכיר שבהם היה ביל פורד, נינו של הנרי פורד, שהחמיא לחברות האוטו-טק הישראליות: "ישראל היא אקו-סיסטם מדהים. יש כאן אנרגיה מרשימה ואין כאן היררכיה, מה שיוצר חדשנות". גם האולם שבו הופיע פורד, שיחנוך מחר מרכז חדשנות של החברה בארץ, היה מפוצץ ונטול היררכיות כאשר דיבר. יצרנית כמו רנו-ניסאן-מיצובישי, שלחה לבדה לתערוכה ולפגישות הנלוות לה צוות 25 איש.

 

יאנדקס אוטונומית (יאנדקס)
(יאנדקס)
 

סטורדוט מהרצליה, שמפתחת סוללות שיוטענו בתוך חמש דקות, חשפה ביחד עם חברת הדלק BP תוכנית להשקת סוללות חשמליות לקטנועים, שיאפשרו נסיעה של 70 ק"מ לאחר טעינה - בתחנות BP - של דקות ספורות. "באנו לשבור לגמרי את חרדת הטווח של משתמשי הרכב החשמלי", הסביר מנכ"ל סטורדוט, דורון מאירסדורף.

 

בליץ הישראלית, שמתכננת בארץ קטנועים חשמליים שמיוצרים עבורה בסין, הציגה את מה שיכול להיות הכלי לסוללות האלה: קטנוע עם 3 סוללות מתחלפות, שמעניקות לו בינתיים טווח של 120 ק"מ, אבל זקוקות בטכנולוגיה הקיימת להטענה של שעתיים. "אני מאמין שנמכרו השנה 1,000 קטנועים כאלה, בארץ וגם באירופה", העריך מנכ"ל בליץ, רפאל מוזינסקי.

 

סילנטיום מנס ציונה, שמתמחה בהשתקת רעשי כביש ומנוע באמצעות הנדסת קול, הציגה את הטכנולוגיה שלה ואפשרה למבקרים להתישב כמו במכונית, ולראות איך כל נוסע יכול לשמוע מוסיקה שונה ובלי לשמוע את זו של רעהו - בלי אוזניות. בשנה הבאה תושק מכונית ראשונה מייצור סדרתי עם הטכנולוגיה שלה.


פורסם לראשונה 11/06/2019 20:12

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים