שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    טינדר: התמונה שלו מספרת עליו יותר משנדמה

    הזמן הרב שאנו מבלים מול המסך הביא את רובנו לפתח יכולות להסיק מסקנות מהירות. אנו יכולים לבהות בתמונותיו של אדם ומיד להבין האם הוא ביישן או נרקיסיסט, מזויף או אותנטי. רושם זה מתבסס על רמזים סמויים וגלויים המתחבאים בתמונה, ולמרבה ההפתעה - ברוב הפעמים המסקנות שנסיק יהיו מדויקות

    רווקה בטינדר (צילום: Shutterstock)
    רווקה בטינדר. התמונות שלך מעבירות רמזים גלויים וסמויים כאחד(צילום: Shutterstock)

    אין זה סוד שבימינו אנשים ממעטים להכיר בפאבים, וכבר פחות מקובל להתחיל עם נשים במועדונים. העולם הווירטואלי הפך להיות זירת הגישוש הראשונית, זאת שמאפשרת לנו להחליט על מידת ההתאמה של בן זוג פוטנציאלי. אפליקציות הכרויות כמו טינדר ואפילו פייסבוק ואינסטגרם הפכו לשדכניות הראשיות, וחלק הולך וגדל מהזוגות מתחילים את דרכם בעולם הווירטואלי. אלא שאחת הבעיות המרכזיות שמעבר זה מציב בפנינו היא שבאונליין לא ניתן להישען על רמזים בלתי מילוליים.

     

    במקום להציק לרווקים, למה שלא תשדכו להם?

    גברים לא מתחילים, אז נשים לוקחות פיקוד

    בהינף אצבע: מילון טינדר לרווקה הטרייה

     

    מה הבעיה עם זה, אתם תוהים? כאשר אנו באים באינטראקציה עם אחרים, אנו מעבדים סיגנלים בלתי מילוליים כמו: הבעות פנים, טון, שפת גוף, קשר עין וריח. אותות אלו מאפשרים לנו להסיק במהירות על הצד השני - האם הוא לחוץ או רגוע, בטוח בעצמו או ביישן, אפילו על אינטליגנציה ניתן להסיק. אנו מחליטים על סמך התרשמות של דקות ולעתים שניות האם אנו נמשכים לאדם שמולנו ומעוניינים לבלות איתו זמן ולהכיר אותו יותר. על פי תיאוריית הפריסה הדקה (Thin Slice), יכולתנו להעריך אדם שמעולם לא פגשנו היא מדויקת להפליא.

    זוג מפלרטט על הבר (צילום: Shutterstock)
    אנו מסיקים מסקנות על סמך התרשמות של דקות ולעיתים שניות(צילום: Shutterstock)
     

    האינטראקציה הדיגיטלית לא מאפשרת תקשורת בלתי מילולית, וחלק גדול מהרושם הראשוני נשען על המסר המועבר בתמונות. החדשות הטובות הן שהזמן הרב שאנו מבלים מול המסך בהחלט עשה את שלו, ועם השנים פיתחנו יכולות להסיק מסקנות מהירות מתוך התמונות שהאדם בוחר לשתף. רושם זה מתבסס על רמזים סמויים וגלויים המתחבאים בתמונה, ולמרבה ההפתעה - ברוב הפעמים המסקנות האלה די מדויקות.

     

    ניהול רושם עצמי

    היכולת להסיק רשמים מתמונות מתבססת על שני סוגי רמזים - גלויים וסמויים. הרמזים הגלויים הם אלה שבאופן מודע האדם בוחר להציג בתמונה, רמזים שאדם מעוניין לחשוף על עצמו, מה שנקרא 'ניהול רושם'. למרות שאנשים מנסים להציג רמזים אלו כאילו שהם שם במקרה, הם מאוד מכוונים ומטרתם ברורה. למשל, אם אדם בחר להצטלם עם כובע או עם אדם נוסף - אלמנטים אלו נבחרו במודע והם מהווים חלק מניהול הרושם שלו. זו הדרך שלו להשפיע על האופן שבו המתבוננים בתמונה יתפסו אותו.

     

    תמונה עם כלב למשל מראה עד כמה הכלב תופס חלק מרכזי בחייו של האדם, באותו אופן שבו תמונה מהמילואים מנסה להעביר רושם של אדם ערכי שהמדינה חשובה לו. תמונה "אקטיבית" שבה המצולם נראה מטייל מלמדת שהוא רוצה להיתפס כחובב טבע, הרפתקן, אחד כזה שלא יושב כל היום מול המחשב. אבל יש פה אלמנט נוסף - מעבר למה שהוא מעוניין שתדעי עליו, הוא גם מעביר מסר ללא מילים - "קחי בחשבון שאני אדם שאוהב לטייל אז אם את לא בקטע, עדיף שלא תפני".

     

    שדכנית ב-2019? יש חיה כזאת

    שדכנית ב-2019? יש חיה כזאת

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    הטיית הראש הצידה מעידה על תלותיות

    מבחינת המסרים הסמויים – אותם מסרים שאנו מעבירים מבלי לשים לב שאנו משדרים משהו לאחר, צילום מרחוק מעיד על חוסר ביטחון, הטיית הראש הצידה משדרת תלותיות, חיוך למצלמה מעיד על ביטחון עצמי וכן הלאה. רמזים אלו נותנים אינדיקציה ומספקים אינפורמציה לא מפורשת על הצד השני. כאשר לא ניתן להיאחז באינפורמציה בלתי מילולית, רמזים אלו מקבלים משקל גבוה יותר בתהליך יצירת הרושם.

     

    מחקר שפורסם במגזין הפסיכולוגי Psychological Science ביוני 2014, מצא שאפילו שינויים מינוריים בתמונה של אותו אדם יכולים לייצר רושם שונה לחלוטין. אחת הדוגמאות המרכזיות לכך היא עם תמונות המכונות "עשויות" מדי. אנשים מעידים שכאשר הם רואים תמונה שנראית מדי מלוטשת או מפולטרת הם חשים זלזול, בפרט כאשר ניבטים מהתמונה אוזני שפנפנה או אף של כלבלב.

    הפילטרים האלה עלולים לגרום למסתכלים לחוש זלזול (אילוסטרציה: Shutterstock) (אילוסטרציה: Shutterstock)
    הפילטרים האלה עלולים לגרום למסתכלים לחוש זלזול(אילוסטרציה: Shutterstock)

    זהו גם הדין עם אנשים שבוחרים לעשות שימוש בתמונות מאירועים, שלא באמת משקפות את המראה הטבעי ולא מאפשרות לצד השני לדמיין עם מי הוא עתיד לקום בבוקר. עצם הבחירה להראות תמונה שאינה טבעית מעידה על נתינת מתן משקל רב מדי למראה החיצוני, כאשר במקרים הקיצוניים, מדובר על אנשים בעלי נטיות נרקיסיסטיות שכל התמונות שלהם נראות כאילו יצאו ממגזין אופנה. אנשים אלו גם ייטו לשים לב לכל פרט ופרט בתמונה ויחליפו תמונותיהם בתדירות גבוהה.

     

    "תוציא אותי טבעית"

    לאחרונה החל טרנד של צילומים מקצועיים המיועדים לרשתות ולאתרי ההיכרויות, אך גם כאן יש לפעול בזהירות ולהיזהר שלא לחצות את הגבול. כפי שכתבתי, ככל שהתמונה נראית יותר מבוימת או נתפסת ככזו, כך הרושם שייווצר יהיה הפוך ממה שהאדם התכוון, כך שגם אם בחרתם להצטלם בצורה מקצועית, נסו שלא להגזים, וחפשו צלם שיחלץ מכם משהו אותנטי ולא מלוטש מדי.

     

    דווקא בעידן הדיגיטלי, שבו התרחקנו מכל הסממנים האותנטיים, אנשים מעריכים תמונה שנראית טבעית ומראה את האדם כמו שהוא באמת. תמונה טבעית מאפשרת למתבונן לייצר דימוי מנטאלי אותנטי על האדם מהצד השני, בהשוואה לתמונה שנראית כאילו נלקחה ממגזין. תמונה אותנטית תשקף את האדם כפי שהוא באמת, ותאפשר אינטימיות רבה יותר גם מבעד למסך.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: Shutterstock
    חתיך! מצד שני תמונה מופקת מדי, בטח נרקיסיסט
    צילום: Shutterstock
    הכרויות
    כתבו לנו
    מומלצים