שתף קטע נבחר

וולוו ואובר מציגות - מכונית אוטונומית סדרתית

יצרנית המכוניות השוודית בבעלות סינית וחברת התחבורה השיתופית אובר, חושפות XC90 בעלת יכולת אוטונומית מלאה. שתי החברות היו מעורבות עם רכב דומה בתאונה קטלנית ראשונה במהלך ניסוי אוטונומי

המונית האוטונומית הבאה כבר כאן. שלוש שנים לאחר שהחלו לפתח ביחד מכונית אוטונומית על בסיס וולוו XC90 וארבע שנים וחצי לאחר שאובר הכריזה על כך לראשונה, חושפת היום יצרנית הרכב ביחד עם חברת התחבורה השיתופית הגדולה את המוצר המוגמר - רכב הפנאי הפופולרי כשהוא מצויד בכל המערכות הדרושות כדי להסיע נוסעים עצמאית. זאת בהמסגרת ההסכם בין השתיים שנחתם לפני כשלוש שנים, לייצור עד עשרות אלפי מכוניות דומות בשנים הקרובות. וולוו מצהירה כי תשיק כבר בשנה הבאה דגמים בעלי יכולת דומה.

 

 

לדברי וולוו, ה-XC90 שנושאת מערכות אותן פיתחה בשיתוף עם אובר, היא "מכונית סדרתית ראשונה המסוגלת לנהיגה אוטונומית מלאה באמצעות המערכת שפיתחה אובר". היצרנית מבהירה כי רכב הפנאי הגדול מצויד באמצעי בטיחות חשובים המאפשרים לאובר להתקין בקלות את מערכות הנהיגה העצמית, ובכך ליצור צי מכוניות שיעניק תחבורה שיתופית אוטונומית מלאה. בין היתר כוללת המכונית מערכות גיבוי לבלימה, היגוי וחשמל, האמורות לעצור את המכונית בצד הדרך באופן בטוח במקרה ומערכות ראשיות וחיוניות כושלות.

 

וולוו XC90 אובר uber (וולוו)
(וולוו)

וולוו XC90 אובר uber (וולוו)
(וולוו)
 

היסטוריה לא מחמיאה

כדאי להזכיר כי הפעם הקודמת בה זכה הפרויקט המשותף בכותרות, הייתה פחות חיובית. במהלך ניסוי של אובר כובו חלק ממערכות הבטיחות וכתוצאה מכך פגעה המכונית בהולכת הרגל אלין הרצברג שחצתה כביש חשוך וגרמה לה פגיעות אנושות. מאוחר יותר מתה הולכת הרגל ואובר הודיעה כי היא משעה את ניסוייה לאלתר. דו"ח של איגוד חברות הביטוח האמריקניות (IIHS, Insurance Institute for Highway Safet) קבע אז כי "מערכת מניעת התאונה המקורית בוולוו XC90 הייתה מונעת או מקטינה את חומרתה של התאונה הקטלנית" והאשים את אובר כי נטרלה ביודעין את מערכות הבטיחות המקוריות.

 

תיעוד התאונה ברכב של אובר

 

גם דו"ח ביניים שפרסמה ה-NTSB, הרשות האמריקאית הלאומית לבטיחות בתחבורה, הבהיר כי חיישני הרכב זיהו את הולכת הרגל מספיק זמן כדי להגיב ולמנוע את התאונה הקטלנית, אך מערכת ההתרעה הההתערבות הקשורות אליהם נוטרלה על-ידי אנשי אובר. בהקשר זה ראוי להזכיר כי המדען הראשי במשרד התחבורה, שי סופר, אמר בעקבות התאונה כי בשאלת האחריות לתאונה בה מעורב רכב אוטונומי יש אשם אחד - יצרן הרכב. 

 

התאונה האוטונומית של אובר: כשל טכנולוגי ברור 

 

כדאי להזכיר כי לפני כשלוש שנים הרחיבה וולוו את הניסויים שהיא עורכת ברכב אוטונומי (על בסיס ה-XC90) בשוודיה והכריזה כי תציע 100 מכוניות מדגם זה גם לנהגים סיניים. בוולוו אמרו אז כי מטרת שילוב סין בניסוי היא להאיץ את קצב חדירת הטכנולוגיה למדינה העצומה, בהתחשב בכוונות הממשך המקומי לאמץ במהירות טכנולוגיות שכאלה ולתגמל כספית יצרניות. זאת גם כחלק מחזון הבטיחות היומרני של החברה - 0 הרוגי תאונות דרכים בדגמיה כבר ב-2020.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
וולוו
המכונית האוטונומית של וולוו ואובר
וולוו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים