שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מדינת ישראל נגד המכוניות ההיברידיות

    משמעות הביטול ההדרגתי של הטבות המס למכוניות הירוקות: איוניק וקורולה ההיברידיות יתייקרו ב-2020 לכ-145 אלף שקל ויישרדו, היברידיות-נטענות יוקרתיות יתייקרו בכ-150-250 אלף ש' וייעלמו. ומה יקרה למכוניות החשמליות?

    חדשות רעות לנהגים: עוד לפני שהמדינה משיקה את תוכנית גביית אגרות גודש בשעות העומס המתעכבת כבר יותר מעשור, היא עומדת לייקר את המכוניות ההיברידיות, הברידיות-נטענות ואפילו חלק מהמכוניות החשמליות. כך עולה ממתווה המס החדש למכוניות ירוקות שגיבשה רשות המסים, ואשר צפוי להכנס לתוקף ב-1 בינואר 2020.

     

    יונדאי איוניק (צילום: ניר בן זקן)
    יונדאי איוניק - תאבד את היתרון(צילום: ניר בן זקן)

     

    לפני 11 שנים - משרד התחבורה מבטיח אגרת גודש ב-2009

    לפני 12 שנים - רשות המסים בוחנת אגרת גודש

     

    מס הקנייה המופחת על היברידיות העומד כיום על 30%, יועלה ל-45% בשנה הבאה, ל-50% ב-2021 ול-83% בניקוי הטבת מיסוי ירוק מ-2022, כמו כל מכונית אחרת. הגדלה נוספת: הנחת המס המירבית שיקבלו מוגבלת ל-20 אלף שקלים בשנה הבאה ול-10,000 ב-2022. המשמעות: מחירי יונדאי איוניק וטויוטה קורולה, המכוניות הנמכרות בישראל, צפויים להתייקר בתחילת השנה הבאה בכ-10,000 שקל לכ-145 אלף שקל.

     

    יתרונן בצריכת דלק על דגמי הבנזין ייסיע להן כנראה להישאר פופולריות גם בשנה הבאה, כל עוד האוצר לא יפגע בהטבת שווי השימוש שלהן, 500 שקל הנחה בחודש. עם זאת, הן יתמודדו עם מספר גדל והולך של דגמי דיזל חסכוניים שלא יתייקרו, וב-2021 הן צפויות להיות יקרות מדי לשוק.

     

    מס הקנייה על היברידיות נטענות, העומד על 20% כיום, יועלה לאט יותר: 25% ב-2020, 30% ב-2021, 40% ב-2022, 55% ב-2023 ומיסוי רגיל אחר-כך. בנוסף תוגבל הנחת המס המירבית ל-60 אלף שקל משנה הבאה, סכום שיירד בהדרגה ל-30 אלף שקל ב-2023, וייעלם לחלוטין מ-2024.

     

    המשמעות: היברידיות-נטענות זולות, כמו מיצובישי אאוטלנדר PHEV שמחירה עומד על 190 אלף שקלים וקיה נירו המקבילה (160 אלף שקלים), יתייקרו ב-5,000-10,000 שקל. אבל מכוניות היוקרה הנטענות שהפכו ללהיט יתייקרו ברובן בכ-150-250 אלף שקל, כמו ב.מ.וו סדרה 5, וולוו XC60, אודי Q7 אי-טרון ומרצדס S קלאס e יאבדו את יתרון המחיר שלהן על פני דגמי הבנזין והדיזל, לא ישמשו עוד מקלט מס לעשירים, וסביר שלא ימצאו עוד לקוחות במחירים החדשים.

     

    מהצד השני מעבירה המדינה את תמיכתה למכוניות חשמליות טהורות: אלה יזכו סוף סוף להבטחה למס קנייה של 10% עד 2022, שיועלה ל-20% ב-2023 ול-35% ב-2024. אך גם כאן יוגבל שווי ההנחה המירבי ל-75 אלף שקל בשלוש השנים הקרובות, ל-60 אלף שקל ב-2023 ו-50 אלף שקל ב-2024. המשמעות: יבואני הרכב יוכלו לתכנן עם היצרנים את הייבוא לשנים הבאות ולהבטיח הקצאות לשוק הישראלי.

     

    הגבלת שווי ההנחה לא תפגע בחשמליות עממיות, כמו רנו זואי, יונדאי איוניק ופולקסווגן ID החדשה, אבל תייקר חשמליות יקרות יותר שכבר נמכרות בארץ, כמו אודי אי-טרון ויגואר i-פייס ומרצדס EQC שתגיע כנראה במרץ 2020, בכ-200-250 אלף שקל.

     

    באוצר מעריכים כי בעקבות עדכון המיסוי תזכה המדינה לתוספת הכנסות של 300 מיליון שקל כבר השנה, כנראה מרכישות מוקדשות ושחרור ממכס עוד השנה של הדגמים שייתיקרו משנה הבאה. יבואני הרכב צפויים להאיץ משלוחים לארץ לשם כך. ב-2020 מוערכת תוספת גביית המס בחצי מיליארד שקל וכמילארד שקל ב-2021.

     

    המרוויחים חוץ מאוצר המדינה: בעלי היברידיות ובעיקר הברידיות-נטענות יוקרתיות, שערכן יעלה בעקבות התייקרות הדגמים החדשים המקבילים. עבור האחרונים מדובר ברווח של כ-100 אלף שקל למי שרכש את הדגמים שעולים יותר מחצי מיליון שקל, כבר בינואר הקרוב.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ניר בן זקן
    טויוטהקורולה היברידית - תהפוך יקרה מדי
    צילום: ניר בן זקן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים