שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    ספורטאית, לא רקדנית: ליאור תייצג את ישראל בספורט על עמוד

    ליאור פבון רק בת 16 וכבר זכתה במוקדמות אליפות העולם בספורט על עמוד. כשהיא מתכוננת לאליפות העולם שתיערך באוקטובר, היא מספרת ל-ynet על ענף ספורטיבי תובעני שרק הולך ומתפתח, על ההתמודדויות הלא פשוטות עם הסטיגמות ועל התגובות מהסביבה: "כולם מפרגנים"

    מרץ 2019, מוקדמות אליפות העולם בספורט על עמוד, יוון. ליאור פבון, רק בת 16, ניגשת להתחרות. היא מטפסת על העמוד במרכז הבמה כששריריה דרוכים ומרשימה את השופטים והקהל בתצוגת תכלית מרשימה של כוח, גמישות ותנועה.

     

    קשה שלא להתפעל מהיכולות המדויקות שהנערה צעירה מפגינה, ובצדק. את הערב היא מסיימת כזוכה הגדולה בקטגוריית הגיל שלה, וכמי שגם תייצג אותנו בקרוב באליפות העולם הקרובה בקנדה.

     

    כתבות נוספות:

    חדש בישראל: רשת מכוני כושר עולמית לאימונים פונקציונליים

    ג'וגלינג: האיש שרץ תוך כדי ג'אגלינג עם 3 כדורים

    מ-120 ק"ג - לישראלי הראשון שחצה את האלפים בריצה

     

    כן, ספורט על עמוד. אין סיכוי שלא נתקלתם בו בשנים האחרונות. אולי אפילו כיניתם אותו בשגגה "ריקוד על עמוד", אך ראו הוזהרתם: בקהילת הספורטאים ההולכת וגדלה בעולם כנראה שלא יקבלו זאת בעין יפה.

     

    אפשר להבין אותם: השיטה כבר הפכה לפרקטיקה מקובלת בשנים האחרונות ובשנת 2017 כבר הוכרה על ידי האגודה הכללית לפדרציות הספורט הבינלאומיות כענף ספורט מקצועי.

     

    היא משלבת תרגילי אקרובטיקה ותנועות ריקוד המבצעים על גבי עמוד, סטטי או מסתובב, ולביצועה נדרשים גמישות, כוח רב ויכולת טכנית גבוהה. יתרה מזאת, היא כבר באמצע הדרך להשגת מעמד של ספורט אולימפי.

     

    ליאור פבון ()
    תייצג אותנו באליפות העולם. ליאור פבון

     

    ספורט אקרובטי עם קריטריונים נוקשים

    על אף הזכייה במוקדמות אליפות העולם, מפתיע לגלות שליאור בת ה-16 החלה להתאמן בספורט על עמוד רק לפני כשנה. זו למעשה הייתה התחרות הראשונה שלה. עם זאת, על הניסיון שחסר לה היא פיצתה בשנים של עבר ספורטיבי.

     

    "מאז שאני בת 5 כל החיים שלי סובבים סביב ספורט ותנועה, בעיקר באופן תחרותי", היא מספרת. "התחלתי בחוג בלט והתעמלות אומנותית ולפני שנה נחשפתי לספורט על עמוד בעקבות אחי הקטן שמתאמן שם".

     

    הנערה הצעירה התבלטה מהר מאוד ביכולותיה הספורטיביות. "ראינו שיש לה פוטנציאל מטורף", מתוודה מיטל פאר, המאמנת האישית שלה. "היא הגיעה עם רקע. כל החיים שלה היא התאמנה בספורט מקצועי".

     

    היא החלה להתאמן באופן אינטנסיבי בעידודה של מיטל, יום יום, לפעמים במשך כשש-שבע שעות רצופות וההישגים כאמור, לא איחרו לבוא. אך בשביל לאמוד את ארסנל היכולות שנדרש ממתמודד באליפות העולם בספורט על עמוד, יש להבין קודם כל את הקריטריונים הנוקשים לזכייה בתחרות מסוג זה.

     

    "זה בנוי כמו כל ענף אקרובטיקה אולימפי", מסבירה ליאור. "יש תרגילים שמחולקים לכח, גמישות, סיבובים וכל מיני תרגילים אקרובטיים: מקבלים ניקוד על תרגילי החובה שמבצעים ויש גם בונוסים שניתן לקבל על ארטיסטיות ועל ההופעה של התרגיל, וכמובן – על הניקיון של התנועה".

     

    התחרות מתחלקת לקטגוריות המבדילות בין גברים ונשים על פי קבוצות גיל שונות. ליאור מתחרה בקטגוריית הג'וניור לגילאי 15-17 ובדרגה הכי גבוהה – דרגת עילית. למוקדמות האליפות קדמו חודשים של הכנות שכללו שיגרת אימונים אינטנסיבית במיוחד, אך שום דבר לא הכין אותה לאתגר שניצב בפניה.

     

    "התחריתי מול הילדה ששנה שעברה זכתה במדליית כסף באליפות העולם בקטגוריה של הילדות היותר קטנות", היא משחזרת. "היה מאוד מפחיד כי זו הייתה התחרות הראשונה שלי בענף וגם באופן כללי מאוד קשה להתחרות במדינה זרה. הייתי בלחץ".

     

    צפו בליאור במוקדמות אליפות העולם:

     

     

    כשספורט סובל מדעות קדומות

    על אף הפופולאריות הגבוהה שרושם הענף בשנים האחרונות הוא עדיין מתויג לעתים באופן מטעה על ידי הציבור שטרם התוודע אליו, ולכן סובל מסטיגמות מיותרות שמאפילות על הקריטריונים הנוקשים של ענף, שבקרוב אף עומד להפוך לאולימפי. ליאור גם הספיקה כבר לחוות זאת על בשרה כשהתראיינה לערוץ הספורט הישראלי לאחר הזכייה.

     

    "הגעתי לריאיון והתכוננתי לענות על שאלות בנוגע לתחרות, בנוגע לאימונים הקשים לאליפות העולם, ושאלו אותי שאלות לא רלוונטיות, כמו למה אני לא לבושה יותר חשוף בהתאם לענף", היא מספרת. "לא התעניינו בכלל באליפות העולם. קצת התאכזבתי ונפגעתי".

     

    "אנחנו כענף סובלות מדימוי שהיה מאוד לא פשוט לשבור והגענו למעמד די גבוה מבחינת יכולות ספורטיביות שזה כבר לא ראוי ולא מכובד לדבר על דברים כאלה, בטח שלא עם ילדה בת 16 שמייצגת אותנו באליפות העולם", מוסיפה מיטל. "הרי לא ישאלו שחייניות למה הן לא מתראיינות בבגד ים, נכון? אז למה פה זה מותר?"

     

    ליאור פבון והמאמנת שלה, מיטל ()
    "כבר לא ראוי לא לכבד את הספורט הזה". ליאור והמאמנת שלה, מיטל

     

    על אף התקרית הלא נעימה, השתיים מספרות בגאווה על התמיכה הגדולה וההתעניינות מהסביבה. "כשאנשים רואים סרטונים ותמונות של מה שאני עושה הם ישר מבינים כמה כוח וכמה גמישות צריך בשביל לעשות את כל מה שאתה עושה", אומרת ליאור. "כולם ממש מפרגנים ותומכים".

     

    השתיים מתאמנות במרץ לקראת אליפות העולם שתתקיים באוקטובר במונטריאול, קנדה. הזמן דוחק אך ליאור רק מחפשת לאתגר את עצמה יותר ויותר. "תכנית האימונים בנויה כך שיש צוות מאמנים סביבה: כח, גמישות ועוד", מפרטת מיטל. "אנחנו עובדות יחד מאוד קשה - לאט לאט מוסיפות עוד אימונים ועוד שעות".

     

    יש זמן גם לדברים אחרים?

    ליאור: "אני תלמידה מצטיינת. עושה 5 יחידות מתמטיקה, 5 אנגלית, 5 כימיה ו-5 ביולוגיה. בנוסף אני נמצאת בתכנית מצוינות של אוניברסיטת MIT של תלמידים יהודים וערבים שלומדים יחד מדעי המחשב ויזמות. רוב הדברים שאני עושה באים על חשבון חברות או זמן פנוי אבל הספורט הוא כל החיים שלי: אני בוחרת איפה לנצל את הזמן שלי וכרגע אני משקיעה את מרב המאמצים שלי בלהתאמן כל יום ולעשות הכי הרבה שאני יכולה".

     

    מיטל: "היא ילדה מיוחדת".

     

    ליאור פבון ()
    מקדישה את כל הזמן לספורט. ליאור פבון

     

    רוצים להתחיל גם? המאמנת מיטל בטיפים למתחילים

    1. אימון על עמוד מתאים לכולם: לנשים, גברים, ילדים ונוער. אל תתנו למחסומים כמו משקל עודף, עצלנות או גיל מבוגר לעצור אתכם. השיעורים בנויים באופן הדרגתי ואין צורך בידע קודם או יכולות.

     

    2. הירשמו לשיעור שמתאים לרמה שלכם והתקדמו על פי הקצב האישי. אין קו סיום ואין דד ליין. תתאמנו בכיף, תוכלו להצליח לבצע כל תרגיל אם תהיו נחושים, סבלניים ותעבדו נכון.

     

    3. אחת המתנות הכי מדהימות שתקבלו מהאימונים על עמוד היא להרגיש בנוח ולאהוב את הגוף שלכם. לפעמים יש מבוכה ראשונית בגלל הלבוש הקצר. אל דאגה, אתם תתרגלו לזה מהר וזה יעבור. 

     

    4. צלמו את עצמכם לפני שאתם מתחילים על מנת לראות את השינוי שקורה לגוף שלכם אחרי כמה חודשי אימונים. באופן כללי מומלץ לצלם את עצמכם לאורך התהליך על מנת לראות את השיפור ביכולות ובביצועים.

     

    5. הרשמו לסטודיו מקצועי ומוכר. אימונים אקרובטיים על עמוד הם מאוד אינטנסיבים וייחודיים. הם מצריכים רמה גבוהה של ידע מקצועי נרחב, ציוד בטיחותי, ניסיון, הדרכה נכונה, וכיו"ב.

     

    6. רכשו עמוד הביתה. כך תוכלו להתאמן בבית על התרגילים שלמדתם בשיעור.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים