שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    העצות של תלמידי התיכונים לשר החינוך החדש
    יותר מ-700 אלף תלמידים ייצאו היום לחופש הגדול, ושלושה מהם מנסים להעביר כמה נקודות למחשבה לשר החדש. הרחבת המגמות ההומניות וצמצום המקצועות הנלמדים היו בין העצות של בני הנוער לרב פרץ

    אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    אילוסטרציה(צילום: shutterstock)
    יותר מ-700 אלף תלמידי הספר העל יסודיים יסיימו היום (ה') את שנת הלימודים תשע"ט, ואליהם יצטרפו גם 55,000 עובדי הוראה. בסוף החודש יצטרפו אליהם כמיליון וחצי תלמידי בתי הספר היסודיים וגני הילדים. גם במהלך החופשה הזו צפויים ילדי הגנים ותלמידי כיתות א'-ג' להשתתף בתוכנית "בתי הספר של החופש בגדול" במסגרתה ישתתפו במשך שלושה שבועות בפעילויות העשרה במוסדות החינוך.

     

    החופש הגדול במערכת החינוך ייצא לדרך על רקע מינויו הטרי של הרב ח"כ רפי פרץ לשר החינוך בממשלת המעבר. היום יגיע פרץ לאולפנת בני עקיבא במושב צפירה, שם ייפגש עם תלמידות, ובכך יחתום את שנת הלימודים הנוכחית. יומיים לאחר ההכרזה על מינויו לתפקיד שר החינוך, משיאים עצות בשיחה עם ynet שלושה תלמידים שיסיימו מחר את שנת הלימודים לשר הנכנס, ומספרים גם על ההתרגשות לקראת היציאה לחופש.

    מאיה ליבוביץ', תלמידת כיתה י
    מאיה ליבוביץ', תלמידת כיתה י"א באולפנת אמי"ת בגבעת שמואל

    "הייתי מציעה לרב פרץ להרחיב את המגמות ההומניות בבתי הספר בארץ", אומרת מאיה ליבוביץ', תלמידת כיתה י"א באולפנת אמי"ת בגבעת שמואל. "מדובר במקצועות מדהימים, ואני באופן אישי התאהבתי בקולנוע. לא הייתה לי הזדמנות להיחשף לזה לולא המגמה הזו הייתה קיימת בבית הספר שלי. זה הדבר היחידי ששמר על שפיותי. בנוסף, יש איזושהי עלייה מאוד חדה בלחץ לקראת סוף שנת הלימודים, כי יש המון בגרויות וכל יומיים יש בחינה. צריך להתחיל את הבגרויות מוקדם יותר, כדי להוריד את הלחץ הזה".

     

    באשר לחופש מספרת ליבוביץ' כי כעת היא רגועה במיוחד. "אני מרגישה מדהים. ירד כל הלחץ של הבגרויות ונשארה כרגע רק הבגרות בהיסטוריה. עוד לא היה לי זמן להתכונן לחופש ואני באופוריה מזה שאני לא צריכה ללמוד ולקום כל בוקר מוקדם. אני לא פוחדת להשתעמם בחופש. אני מתכננת לעשות קורס פסיכומטרי, לטוס לאיטליה ולטייל בטבריה עם חברות".

    נור עאמר, תלמידת כיתה י
    נור עאמר, תלמידת כיתה י"א מג'וליס שלומדת בכפר ורדים

    לנור עאמר, תלמידת כיתה י"א מג'וליס הלומדת בכפר ורדים, הייתה עצה אחרת לשר החדש: "צריך לעזור לילדים לבנות את האישיות שלהם. יש ילדים שיוצאים מבית הספר ולא יודעים להתמודד עם מצבים, ואני חושבת שזה ממש יעזור לא רק ללמוד חומר חדש אלא גם לפתח את האישיות".

     

    עוד אמרה כי "בחברה הדרוזית אין ממש תקשורת בין ההורים לילדים וגם לא בין המורים לילדים אז זה קצת קשה. זו אחת הסיבות שעברתי ללמוד ביישוב בבית ספר יהודי. ממש כיף לי שם ואני מרגישה שאני עושה את הדברים שאני אוהבת, אבל לצערי בחינוך הדרוזי ובמגזר הערבי המגמות הן פחות מגוונות. תיאטרון ומוסיקה אלו הם תחומים שאני מאוד אוהבת ומתחברת אליהם, ואין מגמות כאלו לצערי בבתי ספר דרוזיים. יש רק מגמות פיזיקה ומחשבים, ומלא ילדים לא יכולים להיות שם כי קשה להם. הייתי מייעצת לשר החדש להכניס את המגמות האלו לבתי הספר הדרוזים. זה יהיה מעולה".

     

    גם עאמר מתרגשת מהחופש הגדול. "אני ממש רוצה לצאת לחופש", היא מספרת. "בעוד כמה שבועות אני יוצאת לקורס מש"צים ובאוגוסט אטוס לדרום קוריאה עם חברות. ההורים שלי פתחו עסק חדש בג'וליס, מסעדה, ואני רוצה גם להיות שם ולעזור להם".

    דללין דסטאו, תלמיד כיתה י
    דללין דסטאו, תלמיד כיתה י"ב מעפולה

    "לשר החדש הייתי אומר שהילד לא נמדד בציונים אלא בערכים", אומר דללין דסטאו, תלמיד כיתה י"ב מעפולה שעלה ארצה מאתיופיה לפני כשבע שנים. "יש הרבה מקצועות במערכת החינוך שהם מיותרים היום. הייתי אומר לרפי פרץ שכדאי לצמצם במספר המקצועות הנלמדים, לשלב יותר ערכים, דרך ארץ ומעורבות חברתית. הרבה דברים שרציתי השגתי בעצמי, כמו למשל להיות במועצת התלמידים, אבל את כל הדברים האלו שרכשתי בחוץ, ולא בבית הספר".

     

    דסטאו אמר בנוסף: "אני לא תמיד האמנתי בחינוך וחלקתי על הרבה אנשים שאמרו לי שלא אסיים ושלא תהיה לי תעודת בגרות. העדפתי להתעסק בפעילויות חברתיות מאשר להיות בכיתה. מערכת החינוך שלנו לא מותאמת באמת לדור שלנו. בכל מקרה, היום ההרגשה היא טובה וספרתי את הימים עד למסיבת הסיום. בשנה הבאה אצא לשנת שירות בארגון צמרת ולאחר מכן אתגייס".

     

    במשרד החינוך מונים שורה של הישגים, שבאו לידי ביטוי ובהם השיא במספר הנבחנים ברמת חמש יחידות במתמטיקה, שעמד על 19,200 תלמידים. במשרד מציינים גם את המשך מדיניות התקצוב הדיפרנציאלי לבתי ספר וליישובים חלשים כיעד נוסף שהיה חלק מעבודתו השנה.

     

    בנוסף ציינו את "חיזוק החינוך הבלתי פורמלי" כאחד מהישגי המשרד בשנה האחרונה. ואולם, בשטח המציאות שונה לחלוטין, שכן בימים אלו מתמודדים ארגונים ותנועות הנוער עם חוסר ודאות משמעותי באשר להמשך התקצוב והיכולת לממן את פעילותם בשנת הלימודים הבאה.

     

    המשא ומתן על הסכם השכר החדש של הסתדרות המורים והדרישות לשיפור משמעותי של תנאי ההעסקה של עובדי ההוראה מטילים צל כבד על אפשרות פתיחת שנת הלימודים הבאה כסדרה ב-1 בספטמבר. המשא ומתן מתקיים בזמן הכוונות לערוך קיצוץ רוחבי בתקציב משרדי הממשלה, ובמערכת החינוך מעריכים כי הדבר עלול להקשות על הגעה להבנות ולהסכמות בדבר ההסכם החדש.


    פורסם לראשונה 19/06/2019 23:25

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים