שתף קטע נבחר

טייסת אפאצ'י קורקעה: מפקד הבסיס הבחין במוט היגוי משוחרר

מפקד בסיס רמון, אל"מ ג', הופתע לגלות בעצמו את הממצא החריג, לפני המראה לגיחת אימונים שגרתית. לפני כשנתיים הובילה תקלה במוט היגוי להתרסקות מסוק הקרב ולמותו של טייס. דובר צה"ל: "לא נמצאו מסוקים תקולים נוספים. הבדיקה הייתה מקיפה"

שוב תקלה במוט היגוי במסוק אפאצ'י של חיל האוויר - והפעם רגע לפני גיחת אימון שגרתית של מפקד בסיס רמון: פחות משנתיים לאחר האסון בבסיס רמון שבו נהרג הטייס רס"ן דודי (דוד) זוהר ז"ל וטייס נוסף נפצע קשה בגלל התפרקות מוט היגוי, ובחודש האחרון שוב נעצרו טיסות בשל תקלה טכנית.

 

מסוק אפאצ'י במפגן סיום קורס טיס 178 בבסיס חצרים בשבוע שעבר (צילום: יאיר שגיא)
מסוק אפאצ'י במפגן סיום קורס טיס 178 בבסיס חצרים בשבוע שעבר(צילום: יאיר שגיא)

ל-ynet נודע כי לפני כמה שבועות הגיע מפקד בסיס רמון בדרום, שבו ממוקמת טייסת מסוקי הקרב אפאצ'י מסוג פתן, לאחד המסוקים לצורך טיסת אימון שגרתית. אל"מ ג' לא שייך לטייסת מבחינה אורגנית והוא טייס מטוסי קרב ותיק בחיל, אך כמקובל בחיל האוויר, מפקדים בכירים טסים מעת לעת גם על פלטפורמות אחרות.

 

אל"מ ג' היה אמור להשתתף בהטסת מסוק הקרב מהעמדה הקדמית, שאינה שייכת לטייס הראשי, אך גם בה מותקן מוט היגוי, כגיבוי שממנו ניתן לשלוט על המסוק במקרה חירום. אלא שאל"מ ג' הופתע לגלות את אחד מחלקי מוט ההיגוי משוחרר לחלוטין ונשלף לידו. אל"מ ג' יצא מהמסוק בעודו על הקרקע, ביטל את הגיחה והורה לבדוק מיד את כל מסוקי הקרב, גם מטייסת השרפים המקבילה.

מסוק אפאצ'י במפגן סיום קורס טיס 178 בבסיס חצרים בשבוע שעבר (צילום: יאיר שגיא)
טייסי אפאצ'י במפגן בסיום קורס טיס בשבוע שעבר(צילום: יאיר שגיא)

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, במסוק אפאצ'י לאחר התאונה לפני כשנתיים (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, במסוק אפאצ'י לאחר התאונה לפני כשנתיים(צילום: דובר צה"ל)

כתוצאה מכך קורקעה מטיסות אימונים טייסת הפתנים, למשך כשבוע. טייסת השרף קורקעה למשך כמה ימים. צוותים טכניים עברו בכל המסוקים לוודא שהתקלה לא חוזרת על עצמה. הטיפול באירוע היה מהיר, בין היתר על רקע התרגיל החילי הענק שבו השתתפו בשבוע שעבר כלל טייסות חיל האוויר, כחלק מדימוי מלחמה בשתי זירות. לפי גורמים מחיל האוויר, הקרקוע החלקי גרם להשתתפות חלקית של מסוקי הקרב בתרגיל.

 

באופן רשמי טוענים בחיל האוויר כי ההשתתפות של שתי טייסות מסוקי הקרב בתרגיל הנרחב הייתה מלאה. "תקלה מהסוג שהתגלתה הייתה אמורה להתגלות בביקורות המקדימות שלפני הטיסה, ולא ע"י צוות לוחמי האוויר בעצמם כשהם מגיעים להמריא", הסביר ל-ynet גורם בחיל האוויר. מנגד, גורמים אחרים טוענים שהתקלה לא נחשבת לחמורה, והיא טופלה בהתאם.

 

"הכלים כשירים ותקינים לטיסה". מסוקי אפאצ'י (צילום: אתר חיל האוויר) (צילום: אתר חיל האוויר)
"הכלים כשירים ותקינים לטיסה". מסוקי אפאצ'י(צילום: אתר חיל האוויר)

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לפני כשבועיים טרם יציאה לטיסת אימונים במסוק קרב, התגלתה תקלה טכנית, לפיכך המסוק לא יצא לטיסה והתקלה טופלה ותוקנה. בעקבות המקרה כלל המסוקים במערך מסוקי הקרב נבדקו על מנת לוודא כי הם כשירים ובטוחים לטיסה. בתום הבדיקה נמצא כי כלי הטיס כשירים ותקינים לטיסה ולפיכך שבו לפעילות מלאה. נדגיש כי התקלה שהתגלתה מאפשרת טיסה על אף קיומה, וכי מבדיקה מקיפה לא נמצאו מסוקים תקולים נוספים. בנוסף, נציין כי כלל מסוקי הקרב של חיל האוויר בשמישות ואף השתתפו בתרגיל החילי שהתקיים בשבוע שעבר על פי התכנון".  

רס"ן דודי (דוד) זוהר ז"ל, שנהרג בתאונת האפאצ'י לפני כשנתיים (צילום: אתר חיל האוויר) (צילום: אתר חיל האוויר)
רס"ן דודי (דוד) זוהר ז"ל, שנהרג בתאונת האפאצ'י לפני כשנתיים(צילום: אתר חיל האוויר)

לפני כשנתיים נרשמו שני קרקועים ממושכים במערך מסוקי הקרב של חיל האוויר. באוקטובר 2017 שבו מסוקי הקרב לטוס לאחר קרקוע של חודשיים, בעקבות התרסקות מסוק האפאצ'י על המסלול בבסיס רמון, שבה נהרג רס"ן דוד זוהר ז"ל וטייס נוסף נפצע קשה. תקלה בהתקנת מוט ההיגוי שהוחלף במסוק בתקופה שקדמה לתקרית, גרמה לקשיים חמורים בשליטה עליו במהלך טיסת הלילה השגרתית שבצעו שני הטייסים בשמי הדרום. מוט ההיגוי התנתק בעוד השניים באוויר, מה שהוביל לתוצאה הטראגית.

 

 חודש וחצי לפני תאונת הבטיחות, התגלה שבר באורך כ-20 ס"מ בקצהו של אחד מארבעת הלהבים האחוריים, באחד ממסוקי הקרב. התקלה הובילה לקרקוע שנמשך כשלושה שבועות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
מסוק אפאצ'י של חיל האוויר בסיום קורס טיס בשבוע שעבר
צילום: יאיר שגיא
מומלצים