שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    סוד התזונה הים תיכונית - אוכל בריא, טרי ומקומי
    מחקרים מראים שאחד הסודות של תזונה ים תיכונית הוא תפריט עשיר בירקות, יוגורט עיזים, שמן זית וקטניות - וכן, גם החיבה לחומוס צמחה כנראה משם. מהם המאפיינים הבריאים של תזונה ים תיכונית? ומה התפקיד של החומוס בתפריט של אנשי הים התיכון?
    השגרה היומית באי היווני איקרה נשמע כמו חלום: יקיצה טבעית, עבודה בגינה, ארוחת צהריים מאוחרת ותנומה. אחרי השקיעה מגיע הזמן לארח או להתארח אצל חברים. לכן, לא מפליא לגלות שתוחלת החיים באי גבוהה וכמות המחלות נמוכה.

     

    איקרה מוגדר "אזור כחול", אחד מתוך חמישה אזורים בעולם בהם החוקרים גילו ריכוז גבוה במיוחד של בני 100 ומעלה, לצד שכיחות נמוכה של מחלות לב, סוגים שונים של סרטן ומחלות כרוניות. המשותף לקהילות האלו, הפרוסות על פני כדור הארץ, הוא חיים פעילים, רמת לחץ נמוכה, חיים חברתיים ומחויבות למשפחה. גם התזונה משחקת תפקיד קריטי, עם דגש על אוכל מסורתי ומקומי.

     

    התזונה הים תיכונית שהפכה את איקרה ל"אי ששכחו למות בו", קרובה מאוד לטעם הישראלי, כך שגם הישראלים יכולים ללמוד מהסודות שלה ולהביא אותם לצלחת.

     

    מאפייני התזונה הים תיכונית - לגזור ולשמור

    מהגינה והשדה - ישירות לצלחת

    הרבה מזון מן הצומח, בצורה לא-מעובדת, ישירות מהגינה הביתית או השדה הקרוב: ירקות ופירות טריים, דגנים מלאים, אגוזים, גרעינים ועשבי תיבול. על פי המחקרים, ביוון כ-70% מהקלוריות הן ממקור צמחי, לעומת פחות מ-40% בארה"ב.

     

    שטראוס (צילום: שטראוס)
    (צילום: שטראוס)

    חומוס-טחינה: חלק בלתי נפרד מהתזונה

    חומוס הוא 'חבר של קבע' בתזונה הים תיכונית. הוא מבוסס על קטניית החומוס, ששמה המדעי הוא 'חימצה תרבותית', אשר מתאימה מאוד לתנאי הגידול של האזור ולכן מהווה מרכיב מרכזי בדיאטה ים תיכונית.

     

    את גרגירי החומוס אפשר למצוא במטבחים הים תיכוניים כתבשיל קדרה, גרגירי חומוס לאחר בישול ותיבול, או בתור סלט החומוס האהוב והמוכר, אשר מורכב מחומוס מעורבב עם טחינה, תבלינים ולרוב שמן המוזלף מלמעלה בזמן ההגשה.

     

    קטניית החומוס דלה בשומן ועשירה בחלבון, עם מרכיבים תזונתיים רבים כגון סיבים תזונתיים, ויטמינים מקבוצה B, חומצה פולית, ברזל, סידן, מגנזיום, אשלגן, נוגדי חמצון ולוטאין, רכיב תזונתי החשוב לשמירה על ראייה תקינה.

     

    חומוס מהווה מקור חלבון משמעותי, וכך גם ספורטאים, אשר צריכים רמת חלבונים גבוהה, פונים לקטניות כמו חומוס בתור מקור לחלבון מן הצומח. ב-100 גרם גרגירי חומוס יש כ-8-10 גרם חלבון, בדומה ל-100 גרם גבינה לבנה.

     

    השילוב של גרגירי החומוס עם הטחינה, העשויה משומשום, גורם לתחושת שובע לאורך זמן, ומוסיף עושר של חומצות שומן בריאות ומגוון רחב של מינרלים, כמו ברזל, סידן, מגנזים וסיבים תזונתיים.

     

    מיעוט בתזונה מן החי

    צריכה מוגבלת מאוד של דגים, עוף והודו, כמו גם בשר אדום וחמאה. גם מוצרי החלב הם דלים בשומן, ומתמקדים בגבינת עיזים ויוגורט. צריכת הביצים נמוכה או בינונית.

     

    שומנים מן הצומח

    בניגוד להנחיות הוותיקות של הגבלת כמות השומן בתפריט, התזונה הים תיכונית יחסית עשירה בשומן, ועומדת על 25%-35% מהקלוריות. ההבדל המשמעותי הוא מקור השמן, המגיע מהצומח (שמן זית, טחינה, שקדים, אגוזים, אבוקדו), ולא מהחי (חמאה, שמנת ושומן בקר).

     

    יין ישמח לבב אנוש

    אורח החיים בקרב הקשישים הבריאים של איקרה וסרדיניה כולל צריכה מתונה של יין, בעיקר עם הארוחות.

     

    הכל חברתי: בישול בצוותא, ארוחה משותפת

    חלק בלתי נפרד מהתזונה הים תיכונית הוא העבודה הפיזית בשדה והשימוש בתוצרת מקומית עונתית. בנוסף, הבישול נעשה במשותף עם בני משפחה והארוחות הן תמיד בצוותא, בחיק הקרובים.

     

    שטראוס (צילום: שטראוס)
    (צילום: שטראוס)

    ארוחות קטנות בערב, ובלי למלא את הבטן עד אפס מקום

    חלק נוסף בהרגלי התזונה הים תיכונית היא ארוחה קטנה בשעות אחר הצהריים או הערב. בנוסף, נהוג להפסיק לאכול כאשר הקיבה עדיין לא מלאה.

     

    כפי שהתפריט הים תיכוני עשיר בקטניות, גם בישראל נהנים מאוד לאכול אותן, בעיקר קטניית החומוס. החומוס נמצא בכל בית בישראל ונוהגים לאכול אותו במגוון הזדמנויות. כמעט כולנו גדלנו על חומוס – מזון בריא, טעים ומפנק. חומוס אחלה עבר מספר שינויים תזונתיים בשנים האחרונות, וממש לאחרונה השיק מחדש את סדרת החומוסים שלו, עם שינוי מרענן במיוחד:

     

    החומוס החדש של אחלה: יותר חומוס וטחינה, ללא תוספת שמן

    החומוס ביסס לעצמו במהלך השנים מעמד של אוכל ישראלי מסורתי, בפיתה/כריך, בתור מנה ראשונה, כתוספת לארוחה ועוד.

     

    גם ב'אחלה' חזרו כעת לשורשים עם חומוס שהמרכיב העיקרי בו הוא חומוס, אליו מתווספת טחינה, וזהו. ללא תוספת שמן בכלל.

    השילוב של יותר חומוס ויותר טחינה גולמית בחומוס אחלה החדש, מקנה לחומוס רכיב עשיר יותר של חלבון, ברזל ושומן מהצומח מהטחינה הגולמית בלבד, כמיטב המסורת של התזונה הים תיכונית.

    אם בעבר היה נהוג להוסיף שמן כדי לקבל מרקם רק ונימוח, באחלה החליטו להוביל מהפכה תזונתית ולהפוך את החומוס לטוב יותר, בריא יותר ולקרב אותו לדבר האמיתי – למתכון ביתי, ולכן הוחלט להוציא את כל השמן המוסף, להוסיף יותר טחינה גולמית ויותר חומוס מבושל, ולהשאיר אותו כמו שחומוס צריך להיות.

     

     רוצים לדעת עוד על החומוס החדש של אחלה? לפרטים היכנסו>>

     

     

    // Copy the snippet below and paste it in between the tags of the pages(s) you'd like to track, right after the global site tag.

     

     

     

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים