שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    מהנאצים עד להיפים: סופה של החיפושית
    פולקסווגן הפסיקה לייצר את מכונית החיפושית ההיסטורית, מהאייקונים של המאה ה-20. המכונית של גרמניה הנאצית כבשה את אמריקה אחרי המלחמה והפכה למוכרת בכל העולם. אתמול יצאו חיפושיות אחרונות מהמפעל
    חברת פולקסווגן הפסיקה אתמול (יום ד') לייצר את מכונית החיפושית אחרי יותר מ-80 שנה. מהמפעל של פולקסווגן בפואבלה במקסיקו יצאו חיפושיות אחרונות, שיימכרו לאספנים או יוצגו בגאווה במוזיאון. מדובר בסוף דרכה של המכונית ההיסטורית, שהפכה לסמל של יותר מתקופה אחת במאה העשרים.

     

    עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

     

    החיפושית הייתה חלק מהתקופה האפלה בגרמניה, כשהשלטון הנאצי רצה לייצר מכונית עממית להמונים. אחרי המלחמה סימלה החיפושית של פולקסווגן את הרנסנס הכלכלי במדינה ההרוסה והמחולקת, ואת השיפור במצבו של מעמד הביניים.

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: AP)
    המפעל של פולקסווגן בוולפסבורג, 1954(צילום: AP)
     

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: AP)
    חיפושית בנאום של היטלר ב-1938(צילום: AP)

    החיפושית הייתה גם סמל לגלובליזציה – ברחבי העולם קנו והכירו אותה. העיצוב הייחודי שלה הפך אותה למזוהה כמו בקבוק של קוקה קולה. בשנות השישים הפכה החיפושית גם לאחד הסמלים של דור הבייבי בום שנולד אחרי המלחמה, ותרבות הנגד ההיפית באמריקה אימצה אותה.

     

    את הדגם המקורי של החיפושית - מכונית מעוגלת עם ארבעה או חמישה מקומות ישיבה ומנוע קירור אוויר אחורי - המציא המהנדס האוסטרי פרדיננד פורשה. אדולף היטלר גייס את פורשה כדי להגשים פרויקט שאפתני - לייצר את "מכונית העם". היטלר רצה מכונית שתשרת את פולקסווגן ותהפוך אותה למוכרת בכל העולם - כפי שעשה ה"פורד מודל טי" בארה"ב.

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: AP)
    1953 - פולקסווגן חוגגת ייצור של 500 אלף חיפושיות(צילום: AP)

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: AP)
    (צילום: AP)

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: AP)
    (צילום: AP)
     

    הייצור ההמוני של המכונית שנקראה בתחילה KdF-Wagen – לפי ראשי התיבות של ארגון העבודה הנאצי שבחסותו היא הייתה אמורה להימכר - בוטל בגלל מלחמת העולם השנייה. המפעל הגדול והחדיש שאמור היה לייצר את המכונית הפך למפעל שמייצר רכבים צבאיים.

     

    ב-1949, ארבע שנים אחרי התבוסה במלחמה, חזרה גרמניה לייצר את החיפושית – תחת השגחה בריטית. המפעל של פולקסווגן במדינת המחוז סקסוניה התחתונה, ליד וולפסבורג, ייצר תוך שש שנים מיליון חיפושיות, שנקראו אז מכוניות Type 1. בשנים לאחר מכן כל העולם התאהב בחיפושית.

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: AP)
    פגישה של "מועדון החיפושיות" בקיבוץ יקום(צילום: AP)

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: AP)
    (צילום: AP)

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: AP)
    (צילום: AP)

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: AP)
    (צילום: AP)

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: AP)
    במפעל של פולקסווגן במקסיקו, 2003(צילום: AP)

    ארה"ב הייתה היבואנית המובילה של החיפושיות, וב-1968 הגיעו 563,522 מכוניות חיפושית גרמניות לאמריקה - 405 מסך הייצור. באותה שנה יצא לאקרנים בארה"ב הסרט "החיפושית השובבה", שבמרכזו חיפושית שכובשת את מסלול המירוצים.

     

    משרד הפרסום האמריקני דויל דיין בנבאך קרא באותה תקופה לקהל האמריקני שמעוניין לרכוש מכונית "לחשוב בקטן" ולבחור בחיפושית. "שלא כמו במערב גרמניה, שם המחיר שלה היה נמוך והאיכות והעמידות שלה סימלו נורמליות חדשה אחרי המלחמה, בארה"ב המאפיינים של החיפושיות היו מאוד לא קונבציונליים בתרבות שמה שולט בה זה הגודל והשואו", כתב ברנהרד ריגר בספר "מכונית העם" מ-2013.

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: AP)
    חיפושית מעץ באיטליה, 1999(צילום: AP)

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: AP)
    מכונית חיפושית בפריז, 1968(צילום: AP)
     

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: AP)
    החיפושית הגיעה גם לברזיל, 2002(צילום: AP)

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: AP)
    רומניה, 2007: חיפושית מצופה זהב בבוקרשט(צילום: AP)

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: AP)
    "החיפושית החדשה" במפעל בוולפסבורג, 2012(צילום: AP)

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: רויטרס)
    חיפושית אחרונה עוזבת את המפעל במקסיקו(צילום: רויטרס)

    פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית (צילום: AFP)
    (צילום: AFP)

    הייצור במפעל הגדול בוולפסבורג הסתיים ב-1978, כשמכוניות חדשות כמו "גולף" התחילו למשוך את הקונים. אבל החיפושית עדיין לא מתה. בשנת 1967 הוקם מפעל של פולקסווגן במקסיקו, שייצר חיפושיות קלאסיות עד 2003 – יותר שנים מאשר בגרמניה. המכונית הייתה אהובה במקסיקו, קיבלה את הכינוי "ווצ'יטו" והפכה למקומית לכל דבר.

     

    בסוף שנות התשעים החליט פרדיננד פייך, המנכ"ל לשעבר של פולקסווגן והנכד של פרדיננד פורשה, לייצר את "החיפושית החדשה" – מכונית רטרו שמיוצרת על פלטפורמה של מכונית גולף. למרות המקום של המכונית בתרבות הפופולארית המכירות של דגם הרטרו נחלשו משמעותית בשנים האחרונות. בספטמבר מסרה יצרנית הרכב הגרמנית שהחיפושיות עומדות להיכחד. אתמול יצאו בפעם האחרונה מהמפעל במקסיקו חיפושיות "חדשות" מדגם הרטרו, 16 שנים אחרי הפסקת הייצור של הדגם המקורי. "סופן של החיפושיות אחרי שלושה דורות מעורר המון רגשות", סיכם שטפן רייך, מנכ"ל פולקסווגן מקסיקו.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים