שתף קטע נבחר

פיאג'יו MP3 300 HPE במבחן - יציבות שלטונית

רכבנו על הגרסה החדשה לתלת-גלגל של פיאג'יו שנחתה לאחרונה בישראל. האם הבטיחות העודפת שווה את תג המחיר הגבוה?

 

 

בעד: בטיחות, תאוצה, היגוי, תמרון, בלימה, מידות קומפקטיות

נגד: מחיר, מתלים, צריכת דלק, הגנת רוח 

 

"זהו גלגל קטן נוסף לקטנוע - זינוק אדיר לבטיחות הרכיבה..." כך שידרתי בתוך הקסדה בסאונד מאנפף של אסטרונאוט, אי שם במילנו 2006, כאשר זכיתי להיות ישראלי ראשון שרוכב על פיאג'יו MP3 המהפכני דאז. עם שני גלגלים קדמיים ומערכת מנופים ומתלים, הפיאג'יו הזה לא היה שיא היופי ואף חבט באגו הדו-גלגלי שלי, שהכיר תלת-גלגל רק במוטציות תפעוליות כמו הונדה ג'יירו.

 

אולם ה-MP3 וחקייניו לצמד הגלגלים הקדמיים, עד לימאהה ניקן ד'היום, הם הפתרון הטוב ביותר לבעיית בטיחות מובהקת של הדו-גלגלי לסוגיו - הקלות היתרה בה מאבד הצמיג הקדמי את אחיזתו, בין אם באשמת כביש חלקלק, תחת בלימה נמהרת או כוחות פנייה אכזריים, ומטיח את רוכבו לתהומות האשפוז או האשכבה.

 

פיאג'יו MP3 300 HPE  (אסף רחמים, עופר אבניר)
(אסף רחמים, עופר אבניר)

 

עם בטיחות העולה משמעותית על זו של דו-גלגלי אך תוך שימור יכולת ההטיה והתמרון שלו בזכות הפתרון הנפלא של מהנדסי פיאג'ו - מנגנון פאראללוגרם שהורכב מצמד מתלי ווספה - יכולים היום המונים, כולל נהגי מכוניות מושבעים או שפוטי בנות זוג, לעבור לאמצעי ניוד זריז ומהיר הרבה יותר בערים הפקוקות.

 

פיאג'ו MP3 נמכר מאז 2007 בהצלחה גם בישראל, בתחילה לשוק הפרטי אך בשנים האחרונות גם לגופים ציבוריים בראשם מד"א, המנצלת את כושר הנשיאה, הבטיחות וכושר התמרון להגעה מהירה. למרות הופעת מתחרים-חקיינים - פיז'ו מטרופוליס 400, ימאהה טריסיטי וקוואדרו 350 - ה-MP3 הוא עדיין הקטנוע תלת-גלגל המצליח ביותר בעולם וגם בישראל.

 

הדגם חווה עדכונים רבים במהלך 13 השנים שחלפו מהצגתו ועד היום, נפחי מנוע שונים כולל גרסאות היברידיות שנכשלו, וגרסאות עיצוב - השינוי האחרון הוכנס ביולי 2018 עם חשיפת דור חדש של MP3 הכולל את ה-350 וה-500 בגרסאות ASR וביזנס, עם הרבה יותר כוח, עיצוב ספורט-אלגנט ומערכות בטיחות אלקטרוניות ותקשורת מבוססת סלולאר.

 

פיאג'יו MP3 300 HPE  (אסף רחמים, עופר אבניר)
(אסף רחמים, עופר אבניר)

 

כשנה לאחר מכן מצטרפת גרסת ה-300 עליה רכבנו במבחן זה, בדומה ל-500 היא נושא את האותיות HPE האומרות בעברית "ביצועים חזקים בעיצוב אלגנטי", ומוצעת גם בגרסת ספורט בצביעה לבנה וצבע אדום לקפיצי בולמי הזעזועים. שלוש גרסאות המנוע החלו את שיווקן בישראל לאחרונה, ולהלן מחירים (על הכביש כולל אגרות): ה-300 נמכר במחיר השקה של 39 אלף שקלים, ה-350 במחיר השקה של 43 אלף וה-500 במחיר של 52,530 שקלים בדיוק.

 

פגישה ראשונה: הוא עדיין לא מאיים על האפריליה RSV4 שלי בתחום היופי, אולם נחמד למראה הרבה יותר מקודמיו. ה-MP3 300 החדש ובמיוחד בגרסת "ספורט" הוא אתלטי יותר למראה, פחות מסורבל מקודמיו. בעיקר צר וקומפקטי יותר, עם זאת, ההתמקמות במושב מגלה מרווח רגליים מופלג. הרצפה אמנם אינה שטוחה ובמרכזה פס מוגבה שאינו נוח כשעולים או יורדים מהכלי, אולם שאר סביבת הרוכב מעולה. כולל כידון גבוה המאפשר סיבוב מנעילה לנעילה בטווח ענק ללא גירוד רגליים, גם לגמל שלמה כמותי.

 

אני חוקר את המתגים והמנופים מולי, בעיקר תר אחר מתג "נעילת" הטיית גלגלים קדמיים המייחד את הדגם הזה מכול הקטנועים משולשי הגלגלים, המאפשר לעמוד ללא תנועה מבלי להוריד רגליים. בגרסה זו המתג אלקטרוני ופעולתו מלווה בצפצוף יחיד למתלה נעול, צפצופיים למתלה חופשי. הנעילה יכולה להתבצע גם תוך כדי תנועה במהירות של פחות מ-7 קמ"ש, כלומר תוך גלישה לעמידה ברמזור. אולם אם תעשו את זה אתם עלולים להביא לסטייה לא מבוקרת או לנעילת מתלה כאשר הוא נוטה לאחד הצדדים, בדיוק היכן שלא צריך את זה, בצומת. אבזר מיוחד נוסף הוא כמובן בלם החניה החיוני, שכן כאשר נועלים את המתלה הקדמי ויורדים מהכלי הוא עלול לגלוש ממקומו.

 

פיאג'יו MP3 300 HPE  (אסף רחמים, עופר אבניר)
(אסף רחמים, עופר אבניר)

 

לוח המחוונים כולל צמד חוגות לסל"ד ולמהירות וצג נתונים דיגיטלי במרכז. ההתנעה מגלה סל"ד סרק גבוה של 1,800 המאפשר יציאה מהירה וללא שהיות מהמקום, למרות משקל של 225 ק"ג כולל נוזלים. הסל"ד ממשיך להיות תנאי לתאוצה גם בהמשך, כי סל"ד גבוה נותן הספק גבוה. מנוע בעל צילינדר יחיד שנפח 278 סמ"ק (מוכר מה-300 "אורבן" הקודם) שופר ביכולת הנשימה ועלה בהספק ל-26.2 כ"ס ב-7,750 סל"ד. יחסי העברה קצרים מאוד בוואריאטור ממקמים את המנוע בטווח היעיל בין 4,000 ל-8,000 סל"ד, שם מתקבלת בכול סחיטת מצערת תאוצה מעולה.

 

בין 40 ל-90 קמ"ש הכלי פשוט נורה קדימה, וטוב שיש לו את מערכת ה-ASR למניעת פרפורי גלגל אחורי, אם כי חוליגאנים יוכלו לנתק אותה. מעל 100 קמ"ש התאוצה מתמתנת ולוקח זמן להגיע למהירות מרבית ריאלית העומדת על 130 וקצת קמ"ש במצערת פתוחה לרווחה וב-8,000 סל"ד.

 

בהקשר זה חשוב להזכיר שלמצערת פתוחה לרווחה יש מחיר בדמות צריכת דלק גבוהה. שילוב של כלי כבד יחסית, בעל גרר גבוה (שני גלגלים קדמיים), שטח פנים גדול (פוגע באווירודינמיות), עם רוכב כבד וגבוה במהירות מרבית לפרק זמן ארוך, התבטא בצריכת דלק מדודה של 7.3 ליטר ל-100 קילומטר... כלומר 13.6 קילומטר לליטר. כמו מכונית קטנה ולא חסכונית במיוחד. זאת לעומת הצהרת יצרן על צריכת דלק ממוצעת של 3.2 ליטר ל-100 קילומטר, המתייחסת מן הסתם לרכיבה במהירות רגועה (מאוד) עם רוכב קטן מידות וקל (מאוד) בתנאי כביש ואקלים אידיאליים.

 

פיאג'יו MP3 300 HPE  (אסף רחמים, עופר אבניר)
(אסף רחמים, עופר אבניר)

 

ואם נסעתי מהר, סימן שהרגשתי טוב על הכלי, נכון? נכון חלקית. ההיגוי מדהים. בכול מהירות, בין אם בתמרונים איטיים בפקקים ועד סוויפרים במהירות מרבית. אתה בוטח בפרונט הזה, תמיד. התגובות לפקודות ההיגוי מהירות מאוד ונטולות ספוגיות למרות צמד הגלגלים ומורכבות המנגנון. בין היתר מכיוון שהקפיצים מכוילים על הצד הקשיח, ומעבירים כך פידבק טוב. הלכה למעשה, התגובות אינן שונות מהותית מאלה שייתן מתלה איכותי בודד עם גלגל קדמי אחד.

 

גם כושר ההשתחלות בין מכוניות תקועות בגרסה החדשה והקומפקטית הוא כשל כלי דו-גלגלי לכול דבר ועניין, ועם צידוד הכידון המעולה לא תמצא את עצמך תקוע גם במצבים פקוקים במיוחד. עם זאת, קפיצים קשיחים בשילוב קוטר גלגלים קטן יחסית ("13 מלפנים ו-"14 מאחור) מביאים עמם פגיעה בכושר הספיגה. הרכיבה חלקה כול עוד הכביש חלק, על סלילה "מציאותית" ובמיוחד אם הכביש גלי מורגשת קופצנות מעצבנת, במיוחד במהירות בינונית. במהירות גבוהה יותר נוחות הרכיבה משתפרת והכלי מגהץ, עם יציבות מופתית בפניות מהירות.

 

כושר הבלימה מעולה כצפוי ואין צורך לחשוש מדבר עקב הגומי הכפול. (וכמובן ). תפעול הבלמים נעשה באמצעות ידיות מסורתיות בתוספת דוושת רגל המפעילה את הבלמים הקדמיים והאחוריים במקביל, בתמהיל של 70% קדמי 30% אחורי. בלימה יעילה ביותר.

 

לסיכום: מתלים קשיחים וקופצניים הפוגעים בנוחות הרכיבה, צריכת דלק חולנית במהירות גבוהה, הגנת הרוח לא משהו ותג מחיר גבוה שעומד על כ-43 אלף שקלים. אלה חסרונותיו של MP3 300 HPE SPORT. למולם עומד יתרון בולט ומכריע: בטיחות העולה עשרות מונים על דו"ג, ובדגם זה אף תוך צמצום למינימום של חסרונות צמד הגלגלים הקדמיים והמנגנון המורכב לרמה שאתה לא תדע שהם שם – עד שתצא בריא ושלם מכיכר תנועה חלקלקה שבכניסה אליה כבר התחלת למלמל אל מלא רחמים.

 

פיאג'יו הצליחו עם ה-MP3 החדש "ללכת עם ולהרגיש בלי", הרוחב מינימלי וניתן להשתחל במצבים צפופים כאילו היה שם גלגל יחיד, כך גם מהירות ההיגוי, התגובות, ואפילו המראה לא כול כך נורא בגרסה הקומפקטית הזו, המצליחה במפתיע גם להיות מרווחת מעל ומעבר. גם המשקל הגבוה לא מורגש בכול הקשור ליכולת התאוצה המעולה של הכלי, שמצליח להיות גם הכי בטיחותי מבין כלי הרכב נטולי הגג – וגם לרגש בביצועים וזריזות.

 

פיאג'יו MP3 300 HPE

מנוע: צילינדר יחיד, קירור מים, 4 שסתומים, הזרקת דלק

נפח: 278 סמ"ק

הספק מרבי/סל"ד: 26.2 כ"ס/7,750

מומנט מרבי/סל"ד: 2.6 קג"מ/6,500

מתלה קדמי: 2 זרועות כפולות, שני בולמי זעזועים

מתלה אחורי: שני בולמי זעזועים

בלם קדמי: 2 דיסקים 258 מ"מ

צמיגים קדמיים: 110/70-13

צמיג אחורי: 140/60-14

גובה מושב: 780 מ"מ

בסיס גלגלים: 1,450 מ"מ

מיכל דלק: 11 ליטר

משקל כולל נוזלים: 225 קילו

מערכות בטיחות: ABS, בקרת אחיזה ניתנת לניתוק

מחיר: 43 אלף שקלים

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אסף רחמים, עופר אבניר
פיאג'יו MP3 300 HPE
אסף רחמים, עופר אבניר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים