שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    דירוג מערכות הבטיחות – מה שאתם חייבים לדעת

    בכל מודעת פרסום, מפרט או קטלוג של רכב חדש יש סרגל צבעוני המעדכן עד כמה בטוחה המכונית שאנו שוקלים לרכוש. מה משמעות הדירוג הזה?

     

    בשיתוף ynet רכב חדש

     

    מעטים הם הדברים שחשובים יותר מבטיחות של רכב. אחרי הכול, כל המכוניות נוסעות, חלקן יותר טוב וחלקן פחות, אך כאשר הן מתרסקות חס וחלילה, מדובר כבר באופרה אחרת. אז אם וכאשר החלטתם להתחדש ברכב חדש, מסע הלקוח עשוי להיות כזה: תגיעו לאולם תצוגה של יבואן רכב או חברת הליסינג, או שתביטו באתרי האינטרנט לפני שבכלל תצאו מפתח הבית, ושם תיתקלו בסרגל הבטיחות של משרד התחבורה.

     

    מה הוא סרגל הבטיחות? ובכן, למדינת ישראל יש מערכת דירוג מאוד מדויקת למערכות בטיחות של מכוניות. ככל שיש יותר מערכות בטיחות ברכב, כך הוא נחשב יותר בטוח לפי הדירוג של משרד התחבורה. וגם בקרב מערכות הבטיחות, יש יותר טובות ויש פחות טובות, יש יותר יעילות ויש פחות.

     

    אז אנחנו חוזרים אל מדרג הבטיחות של משרד התחבורה. המדרג הזה הוא חובה: כלומר על כל יבואן רכב להציג אותו בכל פרסום ללא יוצא מהכלל. המדרג מחלק את כל מכוניות הנוסעים שנמכרות בישראל לשמונה קבוצות. ההשתייכות של המכונית לקבוצות השונות נקבעת לפי ניקוד יחודי רק למדינת ישראל. דירוג אותו מעניק משרד התחבורה לכל מערכת בטיחות המותקנת ברכב. מה זה אומר? הנה ההסבר:

     

    למערכות בטיחות כדוגמת מערכת בקרת סטיה מנתיב, משרד התחבורה נותן נקודה אחת. זה הכול. למה רק נקודה אחת? מכיוון שמערכת בקרת סטיה מנתיב היא מה שנקרא מערכת בקרה פאסיבית. זה אומר שהיא לא יודעת לתפוס את ההגה בשעת הצורך, למשל אם הנהג נרדם לשנייה, או שמציץ בסמארטפון למרות שאסור. דרגה אחת מעל נמצאת מערכת בקרת סטיה מנתיב, אבל הפעם הגרסה האקטיבית. כלומר המערכת שיודעת קצת להזיז את ההגה. היא מקבלת כבר נקודה וחצי.

     

    עוד מערכת שמקבלת נקודה וחצי היא המערכת לבלימה אקטיבית. זוהי מערכת מצילת חיים, כמו בתרחיש המוכר הזה: אתם נוסעים לכם במכונית, המבט נודד לרגע הצידה אל הנוף, המכונית שמקדימה דופקת ברקס ועד שאתם מחזירים את המבט אל הכביש ומספיקים לעשות את הפעולה הממושכת של ללחוץ על הבלם, גמרנו, אתם כבר מעוכים על המכונית שמקדימה במהירות של שישים קילומטר לשעה. זה לא נעים וזה כואב בכיס ושלא נדע מצרות גם לפעמים בנזק גופני. המערכת האקטיבית הזו מונעת את המפגש או לכל הפחות מצמצת מאד את הנזק. היא עוצרת את הרכב גם בלי שבכלל תדעו, אתם רק תרגישו פתאום שמישהו דפק לכם ברקס, כמו בשיעור נהיגה.

     

    עוד מערכת חשובה מאוד שמקבלת נקודה מלאה היא מערכת בקרת השיוט האקטיבית. זו מערכת שפשוט מפעילים ולא צריכים כל הזמן להשתולל על ההגה ועם המהירות. המערכת פשוטה מאוד באופן הפעולה: הנהג אומר למכונית באיזו מכונית הוא רוצה לנסוע - המכונית מגיעה למהירות הרצויה ממש כמו בכל רכב עם בקרת שיוט - אבל אם מכונית אחרת נקלעת לנתיב של המכונית שבה מותקנת בקרת השיוט האדפטיבית, המכונית מאיטה למהירות של המכונית שלפניה. חלק מהמכוניות אפילו עוצרות עד לעצירה מלאה, וממשיכות בהתאם לקצב של המכונית שמקדימה, כלומר אפשר לנסוע שעה בפקק בלי לגעת בגז או בברקס.

     

    כל הנקודות האלה שמשרד התחבורה חישב מעניקות לרכב ציון בטיחות – והציון הזה מסווג את המכונית באחת משמונה קבוצות של אבזור בטיחותי. הקבוצה הכי נחשבת, זו שבה המכוניות הכי בטוחות היא קבוצה שמונה - ובקבוצה הזו צריך ציון של עשר נקודות, לא פחות, כדי לקבל את הסיווג הנכסף של הרכב הכי בטיחותי. הציון הכי פחות נחשב הוא קבוצה אחת ואפילו 0 עגול ומרתיע, ושם כנראה שמעטים רוצים להיות. נסיעה בטוחה.

    חשוב עוד לציין כי ניקוד הבטיחות של משרד התחבורה אינו מתייחס כלל לבטיחות הפאסיבית של המכונית. זאת אומרת עד כמה תהיו בטוחים בתוך הרכב כשמתרחש הרע מכל והתאונה מתממשת. כדי לקבל את תמונת הבטיחות המלאה לגבי הרכב החדש שמעניין אתכם כדאי לבדוק אילו ציונים הוא קיבל במבחני הריסוק של NCAP או NHTSA (בארה"ב). אלו גופים בלתי תלויים אשר מבצעים כל העת מבחני ריסוק לכלי רכב חדשים ואפשר למצא באתרים שלהם גם ארכיון נרחב מאד של תוצאות ריסוקים שנעשו בעבר. גם אצלם מכוניות בעלות מערך בטיחות אקטיבי יקבלו ציונים גבוהים יותר מאלו שלא ולפעמים ההבדל בין ציון מירבי של 5 כוכבים לבין ציון מרתיע של 3 כוכבים טמון בהמצאותן של מערכות אלה ברכב.

    מכוניות חדשות רבות מגיעות לישראל בשנים האחרונות כשהן כבר מצויידות במערכות הבטיחות האקטיביות עוד מהמפעל. אלה מערכות מורכבות מדי מכדי להתקין אותן בדיעבד. הדרך הקלה ביותר להבטיח כי תסעו במכונית הבטיחותית ביותר היא דרך ליסינג פרטי תפעולי. מקדמה נמוכה, תשלומים חודשיים קלים אשר כוללים לא רק את עלות הרכב אלא גם את עלות הטיפולים והביטוח. אין צורך להתעסק עם סוחרי רכב או לקחת קשה את אבדן הערך החריף ובסוף התקופה פשוט להחזיר את המכונית ולהשתדרג לרכב חדש ומודרני – ובטיחותי – עוד יותר.

     

    הצעות לרכב חדש וליסינג

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים