שתף קטע נבחר

נתיבי פקק: באיילון עוברות 851 אלף מכוניות ביום

גם אתם ודאי הרגשתם: אין יותר שעות שיא בנתיבי איילון שכן העומס הכבד קבוע בין 07:00 ל-21:00. אפילו בשבת עוברות בכביש חצי מיליון מכוניות. אבל יש גם חדשות טובות

הנתונים שמאחורי הפקקים נחשפים: בכל יום חול עוברות בנתיבי איילון 851 אלף מכוניות, כאשר ביום שישי המספר נמוך רק במעט, 735 אלף מכוניות. אפילו בשבת עוברות בכביש 543 אלף מכוניות. כך עולה מנתונים שנאספו בידי חברת נתיבי איילון, ואשר מציגים את העומס הקיים בכבישים שרק ילך ויחמיר, אם לא יחולו שינויים בהעדפות הנהגים להיכנס לתל אביב ברכבם הפרטי. בימים אלה יוצא לדרך פרויקט הנתיבים המהירים שמקדם משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון.

 

נתיבי איילון ()
נתיבי איילון - אחרי הוספת נת"צ
 

 

העבודות יתמקדו בשלב ראשון באיילון דרום בין מחלף השלום למחלף וולפסון, לאורך כ-6 ק"מ, ובהמשך גם באיילון צפון. במסגרת הפרויקט שמציע אלטרנטיבה עוקפת פקקים ייבנו שני חניוני ענק בשפיים ובראשון־לציון ל-11 אלף כלי רכב, בהם יוכלו הנהגים להשאיר את המכונית ללא עלות ולהגיע למרכזי התעסוקה בתל אביב ובמתחם הבורסה בשאטלים חינמיים.

 

השאטלים וקווי אוטובוס קיימים וחדשים יוכלו להשתמש בנתיבי תחבורה ציבורית שיתווספו לאורך נתיבי איילון ומטרתם לחלץ את התחבורה הציבורית מהפקק, כדי להפוך אותה לאטרקטיבית יותר עבור נהגי הרכב הפרטי.

 

עוד כמה שנות פקקים

הפרויקט, בעלות של 7.5 מיליארד שקל, מתוכנן להסתיים ב-2025 ,אך הפתיחה עשויה להיות מדורגת. החניון בראשל"צ אמור להיות מוכן כבר ב-2023, ולהיפתח לשימוש מוקדם יותר. "חילקנו את העבודה לארבעה מקטעים, וברגע שקטע יהיה מוכן, נפתח אותו לשימוש", אומר איתמר בן מאיר, מנכ"ל נתיבי איילון.

 

מנתונים שנאספו לאחרונה על ידי נתיבי איילון עולה שבכל שבוע נוסעות בכביש 5.5 מיליון מכוניות בקטע המרכזי שבין מחלף שבעת הכוכבים בהרצליה למחלף חולות, כשעיקר התנועה לכיוון דרום: 2,824,546 מכוניות בשבוע, לעומת 2,710,058 לכיוון צפון. זו הפעם הראשונה שבה התבצעה ספירת כלי רכב מדויקת, באמצעות מצלמות והצבת כבלים לאורך הכביש.

 

לפי הנתונים אין הבדל משמעותי בין ימי השבוע, אך ימי חמישי הם העמוסים ביותר. התנועה מכיוון דרום מתחילה מוקדם יותר בבוקר כי אנשים יוצאים יותר מוקדם מהבית כדי לדלג על העומס הכבד יותר בכיוון זה. הכניסה לתל אביב מצפון עמוסה פחות, שכן חלק מהתנועה מהצפון מתנקז לכבישים אחרים.

 

בשישי העומס מתחלק

מחלף השלום מצפון לדרום עמוס כבר מ-7:00 בבוקר עד 14:00. בכניסה לאיילון דרום מכביש 1 עמוס מ-6:00 בבוקר עד 14:00. השינוי הגדול בשנים האחרונות הוא שאין שעת שיא מובהקת והתפוסה גבוהה מאוד מ-06:00 ועד 20:00. הקטע העמוס ביותר בכביש הוא מאזור מחלף רוקח מצפון ומאזור המחלפים חולון ויוספטל מדרום.

 

בימי שישי התנועה זורמת יותר אף שהיא נמוכה רק ב-15% מיום חול, כי העומסים מתחלקים באופן שווה יותר על פני שעות היום. זה גם הבסיס לתוכניות השונות אשר ינסו בשנים הבאות להקטין את הביקושים בשעות העומס, כמו פרויקט "נעים לירוק" שיתחיל בספטמבר, ויכלול עד 100 אלף נהגים שיקבלו עד 4,500 שקל בשנה כדי להימנע מנסיעות בשעות העומס.

 

משרד האוצר מקדם גם הטלת אגרות גודש על נהגים שייכנסו לכבישים עמוסים בשעות העומס. גם הפעלת קווי הרכבת הקלה החל מ-2021, השלמת תוכנית שבילי האופניים אופנידן ב-2022, לרשת שבילים מראשל"צ ועד הרצליה ורעננה, והשלמת המסילה הרביעית באיילון ב-2025, אמורות לסייע בהפחתת העומס בנתיבי איילון, שכיום ברוב שעות היממה קולטים יותר כלי רכב מהכמות שאליה תוכננו ועמדה במקור כאשר החלה סלילתם בשנות ה־70 ,לפני הרחבתם, על 200 אלף כלי רכב ביממה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתיבי איילון אחרי הוספת נת"צ
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים