שתף קטע נבחר

משרד החינוך הסתיר את ציוני בחינת התיאוריה; "הנתונים אכזבו"

ל-ynet נודע כי המשרד לא פרסם את נתוני הבחינה שנערכה בבתי הספר, שמצביעים על ירידה בשיעור של 20% בציוני העובר. גורמים במשרד טענו שהסיבה היא אכזבה מהנתונים. בכירה במשרד: "רבים חשו שהמבחן היה מביש ולא הוגן"

 

  (צילום: אלעד גרשגורן)
(צילום: אלעד גרשגורן)

משרד החינוך לא פרסם את נתוני המעבר בבחינות התיאוריה בבתי ספר בשל האכזבה מהם. כך נודע ל-ynet. לפי הנתונים, ישנה ירידה של כ-20% בכמות התלמידים שנבחנו ועברו את הבחינה.

 

מהנתונים שהגיעו לידי ynet עולה כי רק 40.4% מתלמידי כיתה י' שניגשו לבחינה עברו אותה, זאת בניגוד לכ-60% שעברו את הבחינה בשנה שעברה, שנערכה לראשונה בבתי הספר. בשנה שעברה המשרד פרסם את הנתונים ימים בודדים לאחר הבחינה, ואילו השנה הנתונים לא פורסמו.

 

גורמים במשרד המעורים בנושא טוענים כי הסיבה לאי-פרסום היא האכזבה מהנתונים. "הם פשוט לא רצו לפרסם אותם", אמר אחד הגורמים. עוד עולה מהנתונים, כי בעוד שהמשרד טען לכ-30 אלף נבחנים - בפועל נבחנו 26 אלף תלמידים בלבד.

 

בתוך כך, תלמידים ומורים טוענים כי הבחינה השנה הייתה קשה במיוחד. בניגוד לשנה שעברה, הבחינה הנוכחית הייתה ממוחשבת והניסוחים בה, לטענת חלק מהמורים, היו מעורפלים ומסורבלים. בנוסף, הם טענו כי חלק מהשאלות לא נלקחו מההכנה לבחינה. "הם לקחו שאלות מקורס ריענון נהיגה ולא ברור למה", סיפרה מורה לתעבורה מהצפון.

 

"הסיבה לכישלון השנה היה הניסוח", טענה בכירה במשרד. "הוא היה כושל. ההבדל הגדול הוא שבשנה שעברה זה היה מבחן מודפס והשנה הוא היה ממוחשב. זה נכון לעשות את הבחינה ככה, אבל המשמעות היא שהתלמידים נחשפו לראשונה לתכנים שהם לא הורגלו עליהם בהכנה".

 

היא הוסיפה: "בשנה שעברה לא היו שאלות טיפשיות וארוכות כמו שהיו השנה, ועם ניסוחים כל כך לא ברורים. אחרי הבחינה היה תסכול גדול ואני מכירה כאלו שאפילו אמרו שהם לא מוכנים ללמד את הנושא הזה. היה ים של ביקורת על הבחינה השנה ומורים רבים חשו שהמבחן היה מביש ולא הוגן".

 

מורה נוספת סיפרה: "התלמידים אמרו שלא הבינו את השאלות, היה כאן כשל בניסוח. היה פער בין השטח, שזה המורים, למטה שיושב במגדל השן בתל אביב ובירושלים. הם מנותקים ולא טרחו לכנס ועדה של מורים שיוכלו להגיד 'התלמידים שלנו לא מסוגלים להבין את השאלות האלה'. זה היה כואב. התלמידים למדו כל השנה, חבל".

 

הפערים: היהודים עברו פי 2 מהבדואים

בחינות התיאוריה בבתי הספר הן מיזם משותף של משרד החינוך, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) ומשרד התחבורה. היתרון הגדול של הבחינה הוא שהיא מקנה פטור לשלוש שנים מבחינת תיאוריה ומאפשרת לתלמידים להמשיך ישר לשיעורי הנהיגה ולטסט.

אחוז העוברים את בחינת התיאוריה על פי מגזרים ()
 

מהנתונים עולים גם הפערים האדירים בין המגזרים באחוזי המעבר בבחינה. בעוד ש-44.6% מהתלמידים היהודים עברו את הבחינה, רק 20.9% מהבדואים צלחו אותה. במגזר הערבי אחוז המעבר עומד על 29.1% ובקרב התלמידים הדרוזים, רק 26.4% עברו את הבחינה.

 

פערים נרשמו גם בקרב המחוזות השונים במערכת החינוך. 46.6% מהתלמידים שנבחנו במחוז תל אביב עברו את הבחינה, לעומת 29.8% ממחוז דרום. במחוז חיפה עברו את הבחינה 34.2% מהתלמידים ובירושלים 43.15. תלמידי החינוך החרדי לא ניגשו כלל לבחינה.

 

תגובות: "צריך ללמוד את תוצאות המבחן ולהשתפר"

מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחלי טבת-ויזל, מסרה בתגובה: "מבחן התיאוריה אינו העיקר הוא מהווה מבחן מסכם של שנה שלמה של למידה. הרפורמה עוד מועברת כפיילוט באלף כיתות וזו השנה הראשונה שבה נערך מבחן התיאוריה במתכונת מקוונת, ויש לברך על כך. תוצאות המבחן תלמדנה לצורך שיפור לקראת השנה הבאה והרחבה לכיתות נוספות".

 

היא הוסיפה: "ברלב"ד רואים חשיבות עצומה בלימוד והנחלת ערכי וכללי הבטיחות בדרכים בתוך מערכת החינוך וסמוך לגיל הוצאת הרישיון. מבחן התיאוריה בבתי הספר הינו אחד המרכיבים החיוניים להשלמת המהלך. צריך ללמוד את תוצאותיו ולהשתפר בהתאם עד לקבלת התוצאות המיטביות".

 

ממשרד החינוך טרם התקבלה תגובה.

 

רועי רובינשטיין השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גרשגורן
נבחנות במבחן תיאוריה
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים