שתף קטע נבחר

מהנדסי הערים נגד רפורמת היתרי הבנייה של השר כחלון

איגוד מהנדסי הערים תוקף בחריפות את הכוונה לשנות את הליך היתרי הבנייה ולהפקיד אותו בידי אדריכלים פרטיים: "יוזמה פופוליסטית ומזיקה שנוגדת את האינטרס הציבורי"

יוזמת "רישוי עצמי", שהחל לקדם שר האוצר משה כחלון, כדי לפתור את משבר הרישוי לבנייה בישראל, סופגת ביקורת קשה. בעיקר ממהנדסי הערים, הדרג המקצועי הבכיר בתחום התכנון והבנייה ברשויות המקומיות.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

מחיר למשתכן הגיעה ב־2019 ליותר מאלף עסקאות בחודש

כחלון עוצר חצי מיליארד שקל להתחדשות עירונית בפריפריה

"אין כאן מחטף": קבינט הדיור אישר 7 מתחמים חדשים של פינוי בינוי

  

העיקרון ברפורמה, שמקדמים מטה הדיור ומינהל התכנון, הוא מתן אפשרות לאדריכלים שיעמדו בקריטריונים מסוימים, להוציא היתרי בנייה עבור הלקוחות והחברות המעסיקות אותם, כמעט ללא מעורבות של ועדות התכנון של הרשויות המקומיות.

משה כחלון מטה כולנו בחירות (צילום: אביגיל עוזי)
משה כחלון (צילום: אביגיל עוזי)
 

כיום מצוי ההליך בשליטתן של הוועדות, שחלקן פועלות באטיות שמביאה לכך שהליך טכני בעיקרו עשוי לקחת שנים. אפשר להבין מדוע תבקש המדינה לזרז את ההליך אך במכתב ששלח לאחרונה יו”ר איגוד מהנדסי הערים, האדריכל אבנר אקרמן, ליו"ר מטה הדיור זאב בילסקי - והגיע לידי "כלכליסט", מזהיר אקרמן כי זו יוזמה "פופוליסטית שהנזק שייגרם ממנה רב על התועלות שבה".

 

מחפשים מסלול עוקף

"היוזמה לרישוי העצמי נולדה משום שעורכי הבקשות (כלומר האדריכלים הפונים לוועדות, נ"ב) נתקלו בקשיים הן במערכת הרישוי הזמין והן במסלול המתסכל, יש לומר, שעליהם לעבור בוועדות המקומיות", כתב אקרמן. לדבריו בשלוש השנים האחרונות הצליחו מינהל התכנון ומהנדסי הערים לזהות את רוב הבעיות בתהליך, בהן תנאי סף רבים ומיותרים להגשת בקשה, בעיות טכנולוגיות של המערכת, ובעיית כוח אדם קשה הנגרמת ממחסור בתקנים ומשכר זעום.

 

לדבריו, על האוצר ומינהל התכנון לשפר את המסלול הקיים ולא ליצור "מסלול עוקף כדוגמת ‘רישוי עצמי’ העלול לגרום לקריסת המערכת המורכבת שנבנתה בוועדות המקומיות בשלוש השנים האחרונות. הציפייה שעורכי הבקשות יפעלו באופן עצמאי מול מערכת הרישוי המקוון, ללא עזרת הוועדה המקומית היא זריית חול בעיני הציבור".

 

עוד לדברי אקרמן, "בקידום הרישוי העצמי יש סכנה ממשית שהאינטרס הציבורי הנשמר על ידי מהנדסי הערים והוועדות, יימסר לידיים פרטיות מבלי שיהיה גורם מתכלל ומבקר...המצב שבו ביישובים שאין בהם בנייה לגובה תהיה ליזמים ולאדריכלים עצמאות מוחלטת, ולוועדה לא תהיה אפשרות לשמור על האינטרס הציבורי, היא אבסורד שאין כוונה להסכים לו”.

 

לדבריו הציפייה מהמינהל היא “שידאגו לצמצם ולמקד את חוק התכנון והבנייה הקיים ולפעול ליצירת חוק פשוט וישים לכל המשתמשים. והנה כאן, בניגוד לכל הגיון של התייעלות, פועלים לקידום של עוד חקיקה ועוד תקנות".

   ()
 

הקבלנים בעד

בינואר האחרון אישרה הממשלה הקמת צוות בין משרדי בראשותו של בילסקי, שיגבש המלצות הנוגעות להיתכנות רפורמת הרישוי העצמי. הצוות סיים לאחרונה את עבודתו וההמלצות מצויות בשלבי אישור אחרונים.

 

הצוות ממליץ על יישום הרפורמה תחת הגבלות כמו קביעת תנאי סף באשר לאדריכלים שיוסמכו להוציא היתרים בעצמם. כשאדריכלים פרטיים שיעסקו בהוצאת היתר יהיו חשופים לתביעות וקנסות אם יתברר כי הוציאו היתרים שלא לפי תוכנית בניין העיר התקפה.

 

מי שהביעה תמיכה במהלך והיתה שותפה לעיצובו היתה התאחדות בוני הארץ המייצגת את הקבלנים. בשלטון המקומי, מנגד, צפויים להיאבק ברפורמה, ומכתבם של מהנדסי הערים הוא כנראה רק הקדימון למאבק שעוד יבוא.

 

ממינהל התכנון נמסר: “מסלול הרישוי העצמי לא סותר את העבודה בתחום הרישוי. המסלול יוכל לשחרר את הוועדות המקומיות ויפחית רגולציה. באשר לחשש מפגיעה באינטרס הציבורי: לרשות המקומית תהיה אפשרות פיקוח ואכיפה לאורך התהליך ועורך הבקשה יצטרך לעמוד בכל התנאים שנקבעו”.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
שר האוצר כחלון
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים