שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    זה בסדר לשלוח לבוס שלכם סמיילי
    סמלי האמוג'י הפופולריים הצליחו כל-כך להיטמע בחיינו, עד שהם נכנסים גם לתוך ארגונים ועסקים. איורים כבר מחליפים מדריכי שימוש מורכבים, אך החוקרים מסכימים: הם עוד לא יוצרים שפה אמיתית

    עשרה מיליון משתמשים, בעיקר עובדי ארגונים וחברות, נכנסים מדי יום ל-Slack - אפליקציית מסרים לתקשורת פנים-ארגונית. 13 מיליון משתמשים נכנסים מדי יום ל-Teams, המתחרה של Slack מבית מיקרוסופט. המשותף לכולם? הם כנראה יראו אמוג'י אחד לפחות, וכנראה יותר, במהלך יום עבודה שלהם. הסמלים המשעשעים הקטנים, שהפכו כל כך פופולריים, מצאו באחרונה את דרכם אפילו לתוך תקשורת עסקית ותוך-ארגונית פורמלית.

     

    אמוג'י (צילום: shutterstock)
    האמוג'י עוזרים לפענח את הבעת הפנים(צילום: shutterstock)

     

    באחרונה הקדיש "וול סטריט ג'ורנל" כתבה לנושא, עם הכותרת המאוד נחרצת "כן, אתם אכן צריכים להשתמש באמוג'י בעבודה". מתברר, שאחת הסיבות לכך היא ההצלחה של האמוג'י להעביר רגשות. בכתבה אף מצוטט מחקר של פרופ' קרלוס גנטיבה מאוניברסיטת בוגוטה, שחקר ומצא כי האמוג'י מזוהים במוח באזור האחראי על זיהוי פנים.

     

    גנטיבה הסביר, כי בתקשורת המסרים האלקטרונית המקובלת כיום, האמוג'י מאפשר למוח להתגבר על כך שהצד השני בשיחה אינו נמצא במקום, ו"לפענח" את הבעת הפנים שלו. מה הפלא, אם כך, שב-Slack נוצרו כבר 26 מיליוני אמוג'י מקוריים על-ידי משתמשים, ואלה משמשים אותם הן בשיחות עצמן והן כתגובות המופיעות בצמוד להודעה של אדם אחר. משתמשי יישומים אחרים נאלצים להסתפק במספר קטן בהרבה.

     

    משאבת דלק היא כנופייה

    מדי שנה מאושרים כמה עשרות אמוג'י על ידי ארגון האחראי לכך, ואלה משולבים לאורך השנה ביישומים המעוניינים בכך. אבל איור האמוג'י של אפל שונה במכוון מהאמוג'י של גוגל, ושניהם שונים מהאמוג'י של פייסבוק - למרות שתכניהם זהים. התיאור הטקסטואלי של הסמלים זהה בפלטפורמות השונות; הוא חלק מהתקן, אבל כל חברה מפקידה על ציור האמוג'ים מאיירים משלה.

     

    האמוג'י הראשונים הופיעו ביפן ב-1997, אז השיקה חברת Softbank דגם של טלפון סלולרי עם 90 אמוג'י. אך המכשיר, ושירות האינטרנט הסלולרי שהושק עימו, לא התרוממו. ב-1999 הייתה זו Docomo היפנית שהפכה את האמוג'י לפופולריים, כאשר הכניסה אותם ל-iMode - גרסה מקומית של אינטרנט סלולרי, שהייתה פופולרית מאוד ביפן הרבה לפני שהאינטרנט הסלולרי הפך לנפוץ במערב. רשימת האמוג'י של Docomo כללה 179 אמוג'י, ואלה היו ברזולוציה נמוכה מאוד - רק 12 על 12 נקודות. מה שלא הפריע להם להפוך ללהיט במדינה.

     

    אמוג'י (צילום: shutterstock)
    הכל התחיל ביפן(צילום: shutterstock)

     

    המערב גילה את האמוג'י רק כמה שנים מאוחר יותר, אך בתחילת דרכם לא היה להם תקן אחיד - כל חברה פיתחה את התמונות שלה, כל מערכת "טיפלה" בהם בצורה שונה. זה השתנה כאשר ב-2009 הגישו שני מהנדסים מחברת אפל בקשה לארגון "יוניקוד" להכניס את האמוג'י לתקן שלהם. ואכן, תקן "יוניקוד", שמגדיר לכל התעשייה אלו תווים צריכות מערכות מחשב להציג, כולל גם אמוג'י החל מ-2010.

     

    היפנים, בינתיים, עברו לדבר הבא. במרכז שירות המסנג'ר הפופולרי ביותר ביפן כיום, Line, נמצאים סטיקרים. כן, סטיקרים יש גם בפייסבוק מסנג'ר, ובוואטסאפ, אבל ב-Line יש גם חנות ייעודית עם חבילות סטיקרים בתשלום. חלקם כוללים דמויות שיצרה Line עצמה, שצברו פופולריות עצומה ביפן. סטיקרים אחרים מגיעים כחלק משיתופי פעולה עם חברות כמו דיסני ו נינטנדו.

     

    גולגולת ושתי עצמות

    רוב החוקרים מסכימים, כי האמוג'י אינם יוצרים ממש שפה, כי ה"שפה שלהם" מורכבת בעיקר משמות עצם ואין לה תחביר. חוקר באוניברסיטת

    אוהיו בשם סנג'יה וויג'רטנה החל להתעניין באמוג'י לפני מספר שנים כאשר חקר תקשורת בין חברי כנופיות ברשת טוויטר. הוא גילה, כי כאשר הם משתמשים באמוג'י של משאבת דלק הם מתכוונים בעצם למריחואנה. לא ברור מדוע. עם זאת, חברי כנופיות אחרים השתמשו באותו האמוג'י כקיצור למילה "כנופייה". כאן כבר יש הסבר: בגרסה מוקדמת של האמוג'י "תחנת דלק" בסמארטפונים של אפל צוירה האות G על המשאבה. ו-G, כקיצור ל-Gang (כנופייה באנגלית), תפס.

     

    זו גם הסיבה לכך, שהאמוג'י אולי הגיוניים כשיטת תקשורת עכשווית, במיוחד בתוך קהילות, אך לא מדובר (עדיין?) בדרך אוניברסלית להעברת מסרים. אפילו הסמיילי הסטנדרטי, בגרסת טקסט שלו (: ־) ), הוא תלוי שפה. דוברי אנגלית רבים יבינו אינטואיטיבית סמיילי שנכתב משמאל לימין "(־:", שיפעיל אצלם את מנגנון זיהוי הפנים. לא בטוח שיבינו סמיילי דומה שנכתב מימין לשמאל, מה שיהיה טבעי לקוראי עברית - זאת על פי מחקר שפורסם בעבר במגזין המדעי Social Neuroscience.

     

    בנוסף, המשמעות של אמוג'י מסוים בקהילה מסוימת עלולה להשתנות עם הזמן. דוגמה היסטורית: סמל הגולגולת עם שתי עצמות צלובות. כיום משמש הסימן הזה כדי להזהיר ממשהו מסוכן, אך השימוש המוקדם ביותר שלו הוא בציורים דתיים מימי הביניים, שם הוא מסמל דווקא לידה מחדש ולא את המוות. למשמעותו הנוכחית הוא הגיע כאשר ביומני ספינות החלו לצייר את הסימן לצד שמותיהם של מלחים שמתו בים, ואז פיראטים החלו לאמץ אותו. 

     

    זו הסיבה לכך, שהסמל הזה נפסל כאשר ב-1990 ניסה הממשל הפדרלי בארצות הברית למצוא דרך לסמן אתר אחסון פסולת גרעינית בצורה שתבהיר גם בעוד 10,000 שנה כי מדובר במקום מסוכן: אם המשמעות נתונה לפרשנות, לא ניקח צ'אנס. 
     

    פתח לאי הבנות

    ובכל זאת, כשלא מנסים לנבא את העתיד, האמוג'י בפרט ושפה ויזואלית בכלל הופכים לכלי חשוב בתקשורת בין אנשים, במיוחד דוברי שפות שונות. עם הפיכת העולם לגלובלי יותר, הציורים הקטנים עוזרים לגשר על פערי שפה. והם לא לבד. חברות רבות שמוצריהן צריכים להיות מופצים ברחבי העולם מוותרות על הוראות טקסטואליות ב-70 שפות, ומעדיפות להשתמש באיורים ובתמונות.

     

    אמוג'י חדשים ()
    את הסמיילי המפהק הכרתם?

     

    הדוגמה הבולטת לכך היא חברת הרהיטים "איקאה", שכל הוראות ההרכבה שלה הן ציורים בלבד, אך גם בשוק האלקטרוניקה תמצאו כיום מוצרים כמו מכונות גילוח, מדפסות, שואבי אבק ומוצרים רבים אחרים, שמגיעים עם הוראות אשר אינן דורשות לקרוא אף לא מלה אחת.

     

    מצד שני, אל המהלך הזה יש להתייחס בזהירות: תוכן ויזואלי - שהבנתו נתונה לפרשנות הרבה יותר מאשר טקסט - יכול גם להיות מתכון בטוח לאי הבנות. אז אולי לא מדובר בשפה אמיתית, אך שימוש נכון בכלי הזה עדיין ידרוש לא מעט למידה.

     

    כך תציעו אמוג'י משלכם

    יש לכם רעיון לאמוג'י, ואתם מעוניינים להציע אותו למאיירי אפל, גוגל, מיקרוסופט ופייסבוק? זה לא יעלה לכם כסף, אבל תצטרכו להתמודד קודם עם תת-ועדה לענייני אמוג'י של גוף בשם "יוניקוד". תידרשו להעריך בכתב כמה נפוץ יהיה השימוש באמוג'י שלכם ולאלו מטרות. זה חשוב, כי "יוניקוד" לא מוכנה לשלב אמוג'ים המתאימים רק לנישות ספציפיות של משתמשים.

     

    האמוג'י גם לא יכול להיות משהו שניתן כבר לייצג עם אמוג'י קיים, או אלמנט אופנתי, לוגו, מותג, או אדם ספציפי. יש עוד הרבה תנאים, וזו הסיבה לכך שמעט מאוד אמוג'י חדשים מאושרים מדי שנה.

     

    אמוג'י חדשים ()
    פלאפל בשתי גרסאות - אפל וגוגל

     

    גם אם ב"יוניקוד" יחליטו שהאמוג'י שלכם טוב מספיק, זה עדיין לא הסוף: אז נכנסים לתמונה מאיירי החברות, המקבלים לידיהם את שם האמוג'י ותכניו (כי ב"יוניקוד" לא מכתיבים להם איך לצייר, אלא רק מה). זו גם הסיבה לכך, שכל התהליך לוקח כשנה וחצי.


    רוצים השראה? בגרסה 12 של "יוניקוד", ששוחררה במארס 2019, האמוג'י החדשים כללו פלאפל, קוביית קרח, תער ונעלי בלט - יחד עם עוד 56 סמלים אחרים. אפל הגישה ל"יוניקוד" הצעה לאמוג'י עבור אנשים בעלי מוגבלויות: כלב נחייה, אדם עם מקל הליכה, סימן חרשות, מכשיר שמיעה, אדם בכיסא גלגלים חשמלי, אדם בכיסא גלגלים ידני, יד מכנית, רגל מכנית. הם התקבלו.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    זה בסדר לשלוח לבוס שלכם סמיילי
    צילום: shutterstock
    מומלצים