שתף קטע נבחר

"מתדלקים" ונוסעים: 5,655 נהגים שיכורים מתחילת השנה

26 נהגים בממוצע נתפסים בכל יום בכבישי הארץ כשהם תחת השפעה של סמים או אלכוהול. באגף התנועה מסבירים כי למרות הירידה במספרי ההרוגים, ההסברה בנושא היא ברמה נמוכה מאוד. "המדינה חייבת לצאת למלחמת חורמה", אמר אביו של אילון שלו-אמסלם, שנדרס למוות על-ידי נהג שיכור


בידקת שכרות לנהגים (צילום: אגף התנועה)
(צילום: אגף התנועה)

שי טמסה, החשוד בדריסת המשפחה בקריית גת, סירב גם בבוקר שאחרי התאונה הקשה לעבור בדיקת שכרות על ידי המשטרה - דבר שמיד הגדיל את החשד לפיו נהג תחת השפעת אלכוהול - ולפי החוק נחשב כאילו נהג בשכרות. 

 

נכון להיום (ב'), בקרב נהגים צעירים, המשטרה קובעת אם הנהג שיכור אם בבדיקה שנערכת לו נמצאים לפחות 50 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף, לעומת 290 מיקרוגרם לנהגים ותיקים. ועדיין, נדמה כי בקרב הצעירים מדובר בתופעה רווחת הרבה יותר. רק בסוף השבוע האחרון נתפסו כ-150 נהגים שיכורים בכבישי הארץ. רישיונם נפסל ל-30 ימים, רכבם הוחרם לתקופה זהה - והם זומנו למשפט.

 

 

הנהגים השיכורים נתפסים במסגרת מבצעי המשטרה המתקיימים, לפי גורמים בכירים באגף התנועה, כמעט בכל יום. לדבריהם, החינוך וההסברה בנושא בקרב נוער וצעירים הוא ברמה נמוכה מאוד: "נערים ונערות מוציאים רישיון, וממשיכים לשתות כפי שנהגו לפני שעלו על ההגה", אמר בכיר באגף התנועה ל-ynet.

 

נתונים אלו מתכתבים עם מספר התאונות הקשות שנרשמו השנה בחסות האלכוהול שעומד על 12 לעומת 15 אשתקד, מדובר בירידה של 20%.

 

הנתונים היבשים של המשטרה מצביעים על שיפור מסוים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מתחילת השנה נתפסו 5,655 נהגים שנהגו תחת השפעת סמים או אלכוהול ברחבי הארץ, 20 נהגים פחות מהנתון המקביל אשתקד. במשטרה ספרו עד היום 142 תאונות דרכים שהגורם להן קשור לאלכוהול וסמים, לעומת 153 בתקופה המקבילה אשתקד.

 

בכמות ההרוגים בתאונות שבהם מעורבים נהגים שיכורים נרשמה ירידה משמעותית של כ-55%. מתחילת השנה נהרגו ארבעה בני אדם בארבע תאונות שונות - לעומת עשרה הרוגים בתשע תאונות קטלניות. בקרב הפצועים המספרים מעט מתאזנים, כאשר ב-2018 היו 24 פצועים קשה בתאונות שנגרמו כתוצאה משכרות, לעומת 20 פצועים קשה השנה.

 

זירת התאונה והאם שנפצעה (צילום: רועי עידן , בראל אפרים)
זירת התאונה בקריית גת(צילום: רועי עידן , בראל אפרים)
 

הארכת מעצר לנהג החשוד בגרימת תאונת הדרכים בקריית גת (צילום: רועי עידן)
סירב לבצע בדיקת אלכוהול. הדורס מקריית גת(צילום: רועי עידן)

מי שמעודד באיזושהי צורה מנתונים אלו, בוודאי שלא יהיה מרוצה לדעת שמבט מלמעלה על הלחימה בתאונות הדרכים מראה כי 2019 נכון להיום יותר קטלנית מ-2018 בתקופה המקבילה. מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי 193 בני אדם נהרגו בכבישי ישראל עד כה השנה. 16 יותר מהתקופה המקבילה אשתקד.

 

עידו לוי, מנהל חינוך ילדים ונוער בעמותת אור ירוק, הסביר כי החינוך נגד שתייה ונהיגה צריך להתחיל כבר בבית הספר. "ככל שמדברים איתם בגובה העיניים ולא רק בהרתעה והפחדה, יש לזה השפעה. בפורים הקמנו דוכנים בבתי הספר שבהם הסברנו לתיכוניסטים עד כמה זה חשוב לא לשתות ולנהוג ועל ההשפעות של זה.

 

"הסדר חייב להשתנות"

נסיבות התאונה בקריית גת מזכירות מאוד את התאונה הקטלנית שבה איבד את חייו אילון שלו-אמסלם ז"ל, שנדרס על-ידי אלי בר זכאי בזמן שעמד על המדרכה. אביו של אילון, קובי, אמר ל-ynet  כי מהרגע ששמע על התאונה בקריית גת הוא ממתין לשמוע בשורות טובות יותר על מצבם של בני המשפחה - ושמח לשמוע שהנהג נתפס במקום.

 

"ברור שאירוע כזה מטלטל אותך. זה שידור חוזר שמראה על אוזלת היד והאדישות שיש במדינה בגלל שהמקרים האלה חוזרים על עצמם. המדינה חייבת לצאת למלחמת חורמה בתופעה הזו, אבל בינתיים שום דבר לא משתנה וזה מתסכל, ובסופו של דבר גם הורג", אמר האב.

 

"אם לא תהיה כאן מלחמת חורמה בלתי מתפשרת בנהגים השיכורים אז הדברים לא יזוזו. למה שזה ייפסק? מישהו עושה משהו דרסטי?", שאל שלו-אמסלם. "המשפט מתנהל לאט ויש לנאשם את כל הזכויות והאפשרויות להגיב, ומתעלמים מבני המשפחה. הסדר פה חייב להתהפך ב-180 מעלות, אחרת שום דבר לא ישתנה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות המשטרה
התאונה בקריית גת
צילום: דוברות המשטרה
מומלצים