שתף קטע נבחר

"תעודת עניות": השר פרץ בחר להיעדר מדיון על החינוך המיוחד

השר עזב את הדיון בכנסת בטרם עלה נושא פתיחת השנה בחינוך המיוחד וזכה לביקורת נוקבת מצד הורים וח"כים: "שיעשה חשבון נפש ויתחיל לעבוד עבור כל הילדים". מלשכת השר נמסר בתגובה: "נקבע מראש שהשר לא ייקח חלק"

שר החינוך רפי פרץ יצא היום (יום ב') מהדיון החגיגי לקראת פתיחת שנת הלימודים שנערך בוועדת החינוך של הכנסת, בטרם עלה נושא פתיחת השנה בחינוך המיוחד, וזכה לביקורת קשה מצד הורים לילדים עם צרכים מיוחדים וחברי כנסת. גם ח"כ קארין אלהרר עזבה את הדיון בתום מחציתו.

 

 

יש לציין כי בשנת הלימודים הקרובה יחל באופן חלקי יישום התיקון לחוק החינוך המיוחד בבתי הספר במחוז צפון ועל כן הדיון השנה נחשב למשמעותי וטעון במיוחד. "אני רואה בחינוך המיוחד ושילוב והכלת התלמידים במערכת החינוך את אחד מהדגלים המבורכים במדינת ישראל ולכן ועדת החינוך הקדישה דיון ספציפי לנושא מיד אחרי הדיון הנוכחי", אמר השר פרץ בפתח הדיון.

 

"העובדה שלא טרח להישאר אפילו לתחילת הדיון בחינוך המיוחד היא תעודת עניות לשר החינוך פרץ", הגיבה בזעם ח"כ קארין אלהרר (כחול לבן) שביקשה מפרץ להישאר בטרם יצא מהאולם. "לזרוק סיסמאות כמו 'אני שר החינוך של כולם', אבל לצפצף בצורה גסה ומכוערת על ילדי החינוך המיוחד, שנאלצים להיאבק על מקומם כל שנה מחדש זה קל עד כאב. הגיע הזמן שהשר פרץ יעשה חשבון נפש ויתחיל לעבוד בשביל כל הילדים, הפעם באמת".

השר רפי פרץ יוצא מהדיון בוועדה (צילום: משה מזרחי )
פרץ עוזב את הדיון(צילום: משה מזרחי )

קארין אלהרר (צילום: משה מזרחי )
"תעודת עניות לשר החינוך". קארין אלהרר(צילום: משה מזרחי )

גם הורים לילדים עם צרכים מיוחדים הגיבו להחלטתו של השר פרץ שלא להישאר לדיון החשוב. "במשך שנים מתקיים הדיון לקראת פתיחת שנת הלימודים, ובמשך שנים 'קלקלנו', ההורים המיוחדים, את החגיגה עם הבעיות של הילדים שלנו", אמרה רויטל לן כהן מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. "כדי למנוע את ההפרעה, פיצלו את הדיון באמירה שהדבר נעשה לכבודנו ובכדי להקדיש לנו זמן נאות, אולם בפועל, מנסים למנוע מאיתנו להפריע עם הבעיות שלנו. הילדים שלנו אינם 'תלמידי חינוך מיוחד', הם תלמידי משרד החינוך, וההדרה שממנה הם ואנחנו סובלים, קשה מנשוא ובלתי מתקבלת על הדעת".

 

השנה אמור להתחיל באופן חלקי יישום של התיקון לחוק החינוך המיוחד שעבר בכנסת הקודמת. על פי התיקון, ישתנה מבנה הוועדות שקובעות את זכאות התלמידים לשירותי חינוך מיוחד, בין אם באמצעות בית ספר לחינוך מיוחד או באמצעות שילוב בבית ספר רגיל. בנוסף, התיקון מעניק להורים סמכויות ואפשרויות נרחבות יותר לבחור באיזו מסגרת חינוכית ישתלבו ילדיהם. לטענת הפעילים, השר בחר שלא להשתתף בדיון מפאת הביקורת בגין המהלך, שכן לטענת ההורים, על אף הכוונה להביא לשילובם של התלמידים במסגרות החינוך הרגיל – סל ההטבות לו זכו במסגרות החינוך המיוחד לא "ממשיך" איתם לבתי הספר הרגילים, ובפועל הם מקבלים פחות.

 

בדבריו של השר פרץ בתחילת הדיון התייחס גם למה שהתרחש באיה נאפה שבקפריסין ולמקרי האלימות האחרונים בכבישים. "על רקע האירועים האחרונים בקיץ האחרון, יש לנו החובה לעצור ולעשות חשבון נפש גדול. האירועים האחרונים הציבו לנו כחברה תמרור אזהרה", אמר.

 

"אני לא מתכוון להמשיך את סדר היום לפני שנבחן איך נכון להתייחס במערכת לאירועים הללו. איך אנחנו מחזקים שיח חינוכי שמסביר היכן מתחילים ונגמרים גבולות ההתנהלות של כולנו במרחב הציבורי והפרטי. כצעד ראשון, ועוד עבודה רבה לפנינו, הנחתי לפתוח את השנה בשיח על האירועים שהתרחשו. השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך ייתן את הכלים כיצד לקיים את השיח הזה לפי שכבות הגיל –מותאם גיל ומותאם אוכלוסייה".

 

מלשכת שר החינוך נמסר בתגובה: "שר החינוך ציין בדיון הועדה כי הוא רואה בחינוך המיוחד ושילוב והכלת התלמידים במערכת החינוך את אחד מהדגלים המבורכים במדינת ישראל – ולכן ועדת החינוך הקדישה דיון ספציפי לנושא מיד אחרי הדיון הנוכחי.

 

 

"צוות השר אף נפגש עם הארגונים השונים הפועלים בנושא לקראת פתיחת השנה. לגבי הדיון היום, השר השתתף בוועדת החינוך לקראת השנה החדשה ונקבע מראש שבדיון הנוסף בנושא החינוך המיוחד השר לא ייקח חלק, אלא המנכ"ל וצוות המשרד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
רפי פרץ
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים