שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מעצבים סביבת עבודה: כך תשדרגו את המשרד
    האתגר הנוכחי של המעסיקים הוא להשאיר את העובדים הטובים אצלם. קיר דקורטיבי ודלפק מרשים? לא מספיק. כשאתם משפצים, אל תחשבו רק על העיצוב אלא גם על חווית המשתמש. אקוסטיקה טובה, מטבח פתוח, עמדות לשיחות פרטיות. אתר "המקצוענים" עם טיפים לעיצוב משרד

    המטבח פתוח, השירותים מעוצבים כמו במועדון לילה, יש מכונת פופקורן ומתחם ביליארד מעוצב. אם אתם זקוקים לקצת ספייס, תוכלו להשקיף על כל העיר ולנוח קצת בפינת רביצה או להיכנס לחדר המיועד לשיחות פרטיות. כשעולם העבודה התערבב עם החיים האישיים, זה רק טבעי שגם המשרדים עצמם ישקפו את חוסר הגבולות הזה.  הנה כמה טרנדים שכאן כדאי להישאר בסביבת העבודה.

         (צילום: ינאי דייטש, באדיבות האדריכלית אירית גרינברג ומשרד עו
    גם משרדי עורכי-הדין מנסים להתרחק מהשמרנות(צילום: ינאי דייטש, באדיבות האדריכלית אירית גרינברג ומשרד עו"ד שפינדל ושות')
     

         (צילום: אילן לופו, באדיבות המעצב שחר וייס ומשרדי Tradomatics)
    המטבח: ממוקם בגאווה במרכז המשרד ומשמש להרבה יותר מפינת אוכל(צילום: אילן לופו, באדיבות המעצב שחר וייס ומשרדי Tradomatics)

    המטבח הוא כבר מזמן לא רק מטבח

    ממש כמו בבית של רבים מהישראלים, גם במשרדים, המטבח הוא ליבו הפועם. שכחו מהמטבחון הצפוף של פעם, שבו היו נעמדים בתור למיקרוגל. כיום, במשרדים רבים ישנה נטייה לפתוח אותו לגמרי. "מעבר לכך שזה מגדיל את החלל בצורה משמעותית, זה גם הופך למתחם שנעים יותר לשהות בו, ואשר יכול לשמש ליותר משימוש אחד", אומרת האדריכלית אירית גרינברג, העוסקת בתכנון משרדי חברות היי-טק. "המטבח גם שינה את שמו לקפיטריה וכולל מספר סוגי ישיבה: סביב שולחנות, על ספות, ליד בר או בתוך ספסלים עם קירות הפרדה. בנוסף, הגדלים השתנו והחלל הפך מחלל קטן ופונקציונלי לחלל רב-תכליתי: משמש עובדים כמקום אלטרנטיבי לעבוד בו, הוא מעין חדר ישיבות בלתי פורמאלי ואף נותן מענה למפגשים המצריכים חלל פנוי - למשל, שיעורי יוגה ופילאטיס לעובדים. כדי לאפשר זאת, ניתן להציב ריהוט מודורלי שניתן לנייד בקלות ולרווח את החלל בשעת הצורך".   

     

    "המטבח הוא כבר לא רק מטבח, אלא הפך לחלל הכינוס המרכזי של העובדים, שניתן לעשות בו גם הדרכות מקצועיות ואף להשמיש אותו גם מחוץ לשעות העבודה", אומר האדריכל רואי דוד, אשר עיצב את ROOMS, מתחם חללי עבודה משותפים מבית פתאל. "ניתן בקלות לסגור אותו תוך שימוש במחיצות ניידות שנפתחות ומאפשרות לתחום את החלל הזה, וגם לאפשר בו אקוסטיקה טובה. המחיצות האלו יכולות להיסגר אל תוך ארון בעבודת נגרות או אל תוך נישה. אלו מחיצות חצי-אוטומטיות שקל לפתוח ולסגור אותן, בהתאם לצורך. וכך, לא מפריעים למהלך הרגיל של המטבח, שעדיין נשאר פעיל גם כשהמחיצות סגורות. מנגד, בשעות שבהן החלל הזה אינו בשימוש, מרוויחים תחושת מרחב".

      

         (צילום: ליאור טייטלר, באדיבות מעצבת הפנים נעמי שחר)
    במרווח שבין משרד לבר: המטבח תופס את מקומו גם בסביבת העבודה(צילום: ליאור טייטלר, באדיבות מעצבת הפנים נעמי שחר)

         (צילום: איתי בנית, באדיבות האדריכל רואי דוד ומשרדי נובו גרופ)
    (צילום: איתי בנית, באדיבות האדריכל רואי דוד ומשרדי נובו גרופ)

    לדאוג להפריד ככל הניתן את הכניסה לשירותים מיתר החללים במשרד

    אמנם במרבית מגדלי המשרדים החדשים, השירותים מצויים מחוץ למשרד וממוקמים בגרעין הקומה, עדיין ישנם משרדים שבהם השירותים ממוקמים בתוך המשרד. רכטר-רובינשטיין: "לרוב, התכנון מושתת על המיקום שלהם, כי אין אפשרות להזיז מיקומי צנרת מים וביוב, ויש מידות קבועות על פי התקן, שלא ניתן לחרוג מהם. הם גם אלה שיקבעו האם ניתן לייצר יותר מאשר תא אחד. בכל מקרה, כדאי לייצר מבואה קטנה שתגדיר את מיקומם ותייצר אינטימיות והפרדה בינם לבין שאר הפונקציות במשרד. כדאי מאוד להשתמש בקירות אקוסטיים ובדלתות אקוסטיות איכותיות, כדי לא לפגוע בפרטיות של העובדים. גם אם יש בחלל זה חלונות, מומלץ להתקין בנוסף ונטה טובה וחזקה."

     

    מכיוון שזהו חלל שנוטים לשהות בו פחות זמן, כאן בהחלט ניתן להשתולל עם העיצוב. זכרו שלקוחות שמגיעים לעסק יתרשמו גם ממידת הניקיון והעיצוב של השירותים, וזהו חלל שלא כדאי להזניח ולזלזל בו. בחירה בחומרים שיהיו קלים לתחזוקה היא קריטית.

         (צילום: עוזי פורת, באדיבות האדריכלית אירית גרינברג ובייניש גרופ)
    הרושם של האורחים מתבסס גם על חווית האירוח בחדרי השירותים(צילום: עוזי פורת, באדיבות האדריכלית אירית גרינברג ובייניש גרופ)

     

         (צילום: אילן לופו, באדיבות המעצב שחר וייס ומשרדי Tradomatics)
    מזכיר לכם שירותים בבר תל-אביבי? חיי הלילה משפיעים על עיצוב משרדים וחללים מסחריים(צילום: אילן לופו, באדיבות המעצב שחר וייס ומשרדי Tradomatics)

    מסדרונות: מחלל ארוך ומיותר לנקודת התצפית הכי יפה במשרד

    "המקומות שבאופן אישי הכי מעניינים אותי הם המסדרונות", אומר דוד. "זהו נכס אדיר, שמאפשר למקם בו פינות רביצה שיאפשרו ליהנות מכל הנוף האורבני, ולהפוך אותו לאזור בעל ערך לעובדים וללקוחות שמגיעים למשרד. זו רק דוגמה אחת שמאפשרת להחיות בקלות את השטח המת הזה, שהוא ענק באופן יחסי לשטח של משרד גדול, והוא לרוב כמעט ולא מנוצל".

     

    "אחת הטעויות הנפוצות היא להשאיר את המסדרון כנקודת מעבר מנקודה אחת לשנייה", אומרת גרינברג. "ההמלצה שלי היא לתכנן אותו מראש כך שיהיה ברוחב שניתן יהיה להשתמש בו ליותר מאשר למעבר. למשל, ניתן להוסיף בצדדים פינות ישיבה ואף לתחום אותן עם קירות זכוכית".

         (צלם: איתי בנית, באדיבות האדריכל רואי דוד, משרדי הינומן)
    מסדרונות שהם הרבה יותר משטח מעבר (צלם: איתי בנית, באדיבות האדריכל רואי דוד, משרדי הינומן)
     

     

         (צילום: עוזי פורת, באדיבות האדריכלית אירית גרינברג, המעצבת ציפי כרמל ומייקרוסופט)
    תכנון של מסדרונות רחבים יותר יאפשר שימוש כפול בהם(צילום: עוזי פורת, באדיבות האדריכלית אירית גרינברג, המעצבת ציפי כרמל ומייקרוסופט)

     

    הקיר החמישי תופס את מקומו: הדרמה היא בתקרה

    "ישנה התעוררות של תקרות במשרדים", אומר דוד. "זו אחת החזיתות הכי חשובות לטעמי, כי שם הכל קורה: התאורה, האקוסטיקה, הספרינקלרים, מערכת מיזוג-האוויר, החיבורים שבין הקירות לתקרה".

     

    החלל נמדד בנפח שלו, ולכן תקרה נמוכה תקטין משמעותית את תחושת המרחב במשרד. רכטר-רובינשטיין: "כל סנטימטר חשוב ומוסיף לאוורור החלל. לא תמיד קל לשמור על גובה התקרה המקורית, מכיוון שכמות המערכות שעוברת תחתיה היא גדולה".

     

    לדבריה, "הגובה המינימלי של תקרת משרד היא 2.2 מטר ברוטו, גובה שבד"כ מאפיין משרדים הממוקמים בקומות מרתף, בעוד שהגובה הממוצע לרוב עומד על 2.7 מטר ברוטו, כלומר עוד לפני הנמכות לטובת הטמעת מערכות".

     

    אחד האלמנטים החשובים בתכנון החלל הוא תכנון ותיאום המערכות שיכול במקומות מסוימים לחסוך לנו הנמכה של קרוב לחצי מטר גובה. כלומר, שיהיו אזורים במשרד שבהם לא תהיה הנמכת תקרה, אלא שהמערכות יעברו מסביב, במידת האפשר.

     

         (צילום: איתי בנית, באדיבות האדריכל רואי דוד ומשרדי הינומן)
    תקרה עם אלמנט עגול מעל פינת הישיבה (צילום: איתי בנית, באדיבות האדריכל רואי דוד ומשרדי הינומן)

    רכטר-רובינשטיין: יש מספר אופנים שניתן בעזרתם לשוות לתקרה תחושת גובה. אחת מהן היא למתוח בד עם אפקט השתקפות (מזכיר מעט אפקט מראה אך לא באותה עוצמה) שיוצר תחושת גובה. בנוסף, ניתן להשתמש בתקרת רשת שמעדנת, מסתירה ומטשטשת את המערכות ועדיין נותנת תחושה של חלל גבוה".

     

    לגבי התאורה, גם לה יש תפקיד ביצירת אשליית תקרה גבוהה יותר. רכטר-רובינשטיין: "גופי תאורה שקועים, שלא במישור תקרת הגבס אלא פנימיים יותר גם כן יכולים ליצור אשליה של חלל גבוה יותר. השארת תקרות חשופות אפשרית אך ההחלטה היא בהתייחס לאופי המשרד ולצביונו. לא בכל מצב זה נכון ומתאים. הדבר תלוי גם במספר המערכות שעוברות תחת התקרה המקורית".

     

         (צילום: יואב גורין, באדיבות האדריכל רואי דוד ומשרדי פרסונטיקס)
    תקרה מנוצלת: גופי תאורה שעושים את ההבדל(צילום: יואב גורין, באדיבות האדריכל רואי דוד ומשרדי פרסונטיקס)

    מה רע בקצת גימיקים?

    מכונת פופקורן, שולחן ביליארד, קיר טיפוס ופינת גולף - כל אלו הם אולי גימיקים, אבל הם בהחלט משדרגים את המשרד. הם יוצרים שיחה, ולמרות שכעבור תקופה לא תמיד הם בשימוש, שווה לקשט איתם את המשרד ואף לעדכן אותו מפעם לפעם.

     

    "בעידן דיגיטלי כה מורכב המתבטא לא מעט בעומס חושי, אנשים זקוקים למעט זמן", אומר רוברט בוקביץ' המנכ"ל והמייסד של מתחמי העבודה rent24. "משחקי שולחן מעניקים הפסקה ומרווח נשימה עבור עמיתים לעבודה ומייצרים גיבוש צוותי. ההפסקה החווייתית הזאת מביאה לא פעם גם לפתרון של בעיה בצורה הרבה יותר יצירתית. העיצוב בהחלט מייצרת חוויה שמאפשרת נטוורקינג, פיתוח רעיונות והעצמת קשרים בין העמיתים לעבודה".

     

           (צילום: אנדרס לוקושק באדיבות rent24 מתחמי עבודה)
    מכונת פופקורן בחדר ישיבות לא פורמאלי (צילום: אנדרס לוקושק באדיבות rent24 מתחמי עבודה)

           (צילום: אנדרס לוקושק באדיבות rent24 מתחמי עבודה)
    כשחיי הלילה וסביבת העבודה מתערבבים לא רק מבחינת העיצוב (צילום: אנדרס לוקושק באדיבות rent24 מתחמי עבודה)

     

          (צילום: יח
    אולי אתה טוב באקסל, אבל הקולגה יכול להביס אותך בטניס-שולחן (צילום: יח"צ, באדיבות משרדי YELLOWHEAD)
         (צילום: עמית גושר, משרדי הזזת הרים, באדיבות ברעם פרסום מקורי)
    מטפסים על הקירות באמצע העבודה? מעכשיו, לא רק מטאפורה (צילום: עמית גושר, משרדי הזזת הרים, באדיבות ברעם פרסום מקורי)

         (צילום: ינאי דייטש, באדיבות האדריכלית אירית גרינברג ו-Earlysign)
    פינה שבהחלט מזמינה לשיחות פחות רשמיות(צילום: ינאי דייטש, באדיבות האדריכלית אירית גרינברג ו-Earlysign)

    ריצוף אחיד יעניק אשליה של מרחב

    "אל תתחכמו עם שינויים ומעברים בין ריצופים וחיפויים שונים, אלא רצפו את כל המשרד באותו חומר", מציעה רכטר-רובינשטיין. "זה יכול להיות פרקט, בטון, שטיח מקיר לקיר או חיפוי PVC למשל, רק הימנעו מקיטועים מיותרים שרק ידגישו את מגבלותיו של כל אזור".

     

    כיום שטיחים מקיר לקיר מותקנים בחתיכות שניתן לשלוף ולהחליף

    אל תשכחו את עניין התחזוקה לאורך השנים. רכטר-רובינשטיין: אם מדובר במשרד דינמי ופעיל, שהרבה אנשים מגיעים אליו מבחוץ, מומלץ להשתמש בריצוף פרקטי כמו פורצלן או בטון. בחללי אופן ספייס למשל מומלץ להשתמש בשטיח שמייצר אקוסטיקה טובה. בניגוד לעבר, כיום השטיחים מגיעים כאריחים בגודל של 50 סמ"ר או 60 סמ"ר. וכך, במידה שאחת היחידות מתבלה או מתלכלכת פשוט מסירים אותו ושמים חדשה במקומה. מדובר בפטנט מאוד כ נוח שכיום גם בהרבה חדרי אוכל משתמשים בו. במשרדים בהם נרצה לייצר אווירה יותר חמה וביתית ניתן להשתמש בפרקט למינציה או ב-LVT אותו ניתן לשטוף כמו ריצפה רגילה ובזכות טכנולוגיות ההדפסה המתקדמות, ניתן להשיג פרקט בגימור בעל נראות עץ טובה יותר".

     

           (צילום: אנדרס לוקושק באדיבות rent24 מתחמי עבודה)
    חיפוי קיר מיוחד, תאורה ורהיט מתוחכם עדיפים על עומס בחפצים(צילום: אנדרס לוקושק באדיבות rent24 מתחמי עבודה)

    שמרו על פרופורציות: אין מקום? לדלל רהיטים 

    הרהיטים בחדרים, שולחן חדר הישיבות, שולחנות המנהלים עמדת המזכירה ועמדות העבודה, חייבים להיות מותאמים לפרופורציית החדרים והחלל. במשרד בשטח קטן, רהיטים גדולים מידי ידגישו את מגבלותיו.

     

    "במרבית חברות הריהוט המשרדי ניתן להגדיר את גודל המוצר מבין טווח רחב יחסית של מידות, כך שאין חובה להזמין ריהוט בנגרות מיוחדת", אומרת רכטר-רובינשטיין. "שימו לב, שניתן 'לדלל' פרטי ריהוט. אם החלל קטן מדי, אפשר להתפשר על שתי כורסאות במקום שלוש, ולמקם ביניהן שולחן קפה שקוף ואוורירי".

     

    לדבריה, "החומרים שמהם עשויים הרהיטים יכול גם לסייע. למשל, רהיטים מעץ תופסים יותר נפח בעוד שרהיטים עשויים ברזל וזכוכית חלבית יוצרים אשליה של גודל ומשווים לחלל מראה יותר מאוורר. כך גם לגבי שימוש בכיסאות. משענת עבה, תתפוס יותר מסה בחלל, מאשר כיסאות עם גב רשת. גם לגובה הכיסא יש משמעות: כיסאות גבוהים ממלאים את החלל".

     

    אם אין מרפסת הכניסו את הנוף פנימה

           (צילום: אנדרס לוקושק באדיבות rent24 מתחמי עבודה)
    (צילום: אנדרס לוקושק באדיבות rent24 מתחמי עבודה)

     

    הכניסו הרבה אור בעזרת קירות זכוכית ותאורה מלאכותית  

    תאורה טבעית או מלאכותית היא ללא ספק אחד היסודות החשובים בתכנון חללים, בייחוד אם הם קטנים. בשונה מהאירופאים, הישראלים מורגלים לכמות אור גדולה, ומעדיפים לעבוד בסביבה מוארת יותר. "וודאו כי תכנון התאורה מחמיא וממלא את החלל באור נעים וטבעי בגוון ביניים", ממליצה רכטר-רובינשטיין. "הימנעו מתאורה צהובה. תכננו את החלל כך שיאפשר כניסת אור טבעי פנימה, והימנעו מבניית קירות שלמים שחוסמים את האור".

     

    כמו כן, דאגו ליצירת תאורת עבודה ממוקדת באזור שולחנות העבודה, כך שכל אחד מהעובדים יוכל ליהנות מאור מספק לעבודה. "בנוסף, ניתן לשלב תאורה צמודת-קיר שזורקת אלומת אור גם לכיוון הרצפה וגם לכיוון התקרה (מכונה גם תאורת 'אפ-אנד-דאון') שמאירה למטה את החלל ולמעלה את אזור התקרה ויוצרת אשליה ויזואלית של מרחב", מוסיפה רכטר-רובינשטיין.

     

    אם במשרד אין בכלל חלונות, כדאי לייצר כמה שיותר השתקפויות שיצרו תחושה של מקור אור טבעי וכן החזרי אור. רכטר-רובינשטיין: "כך למשל ליצור תקרה מונמכת שמוצפת כולה באור, תעניק אשליה שאור טבעי נכנס בכמות גדולה פנימה".

     

    לדבריה, "בחללים בהם מספר הפתחים מוגבל מומלץ להשתמש במחיצות פנימיות עשויות זכוכית שקופה, שתאפשר מעבר של חלק מהאור".

     

    גופי תאורה שקועים בצבע התקרה יטשטשו את הגבולות ויספקו אשליה של מרחב. לדברי רכטר-רובינשטיין, "כדי ליצור אשליה של מרחב, ניתן להשתמש באלמנטים אנכיים. למשל, דלתות ומחיצות גבוהות. ממש כמו בבית פרטי, כשאנחנו מתמודדים עם תקרה נמוכה יחסית, מומלץ להשאיר אותה כמה שיותר נקיה וחפה מאלמנטים שיגרמו לה להראות נמוכה. כך למשל ניתן לעבוד עם גופים שהזכוכית שלהם שקועה יותר ממישור הגבס כך שבנקודות מסוימות ברחבי המשרד נוצרים שני ממדים ומישורים. בגופי התאורה התלויים מומלץ להשתמש רק בעמדות מסוימות שנרצה לאפיין, כמו למשל מעל דלפק הקבלה".

     

    עוד כתבות בנושא:

    קונים דירה מיד שנייה? הכינו כסף לשיפוצים  

    המדריך הגדול לשיפוץ קטן 

    שיפוץ הבית המשותף

     

         (צילום: איתי בנית, באדיבות האדריכל רואי דוד ומשרדי פלייטיקה)
    (צילום: איתי בנית, באדיבות האדריכל רואי דוד ומשרדי פלייטיקה)

    דאגו שיהיה מסודר: היפטרו מציוד שאינו בשימוש 

    ככל שהמשרד קטן יותר, כך בלגאן יגרום לתחושה עמוסה וצפופה יותר, ויפגע בתפוקת העבודה. "ארגנו את כל החיבורים והכבלים בצורה מסודרת ובלתי נראית לעין", מציעה רכטר-רובינשטיין. "דאגו שדלפק הקבלה ועמדות העבודה יהיו מסודרות ומאווררות. המעיטו בפרטים אישיים או באביזרים שאינם קשורים לעבודה עצמה (עציצים, תמונות וכד') והיפטרו מחפצים שאינם בשימוש. במשרדים יש נטייה להשאיר למשך זמן רב מדפסת מקולקלת, קלסרים ישנים, ציוד משרדי ישן וריהוט מיותר".

     

    האלמנטים הנסתרים שעושים את ההבדל

    ולסיום, מה שיקבע את חווית המשתמש במשרד הם הדברים הנסתרים. "האקוסטיקה, איכות החלפת האוויר בחלל, תכנון התאורה בו – כל אלה מתחילים להיות מעוגנים בתקנים בינלאומיים", אומר דוד. "זהו תחום שהולך ותופס את הפוקוס, הוא מדיד והוא שם במרכז את איכות הסביבה ואת רווחת העובדים. איכות האוויר שהם נושמים, אופן השימוש במנורות, ושימוש חסכוני בחשמל. המודעות לכך הולכת וגוברת. עם התקדמות הטכנולוגיה, המשרדים יודעים להגיב לכל שעה ביום, ולספק את התאורה הנכונה לכל אזור. חברות משקיעות בכך המון משאבים לאחרונה, מתוך הבנה שגם לריהוט הארגונומי יש חשיבות. הפוקוס השנה, וחברות מבינות שבסופו של דבר אנשים חיים בתוך החלל המעוצב. עיצוב וזהות ארגונית חשובים, אבל ודאי שהנוחות של העובד צריכה להיות במקום הראשון. כלומר, גם במקרים של מגבלת תקציב, מוטב לחלק אותו באופן שלא ישים רק את העיצוב במרכז".

     

    צריכים קבלן שיפוצים? לחצו כאן

     

     ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"


    פורסם לראשונה 10/09/2019 08:12

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צלם: איתי בנית, באדיבות האדריכל רואי דוד, משרדי הינומן
    צלם: איתי בנית, באדיבות האדריכל רואי דוד, משרדי הינומן
    מומלצים