שתף קטע נבחר

בגלל מחסור במורים: ב-40 חטיבות לא ילמדו מדעים

ל-ynet נודע כי במשרד החינוך הפיצו תוכנית חירום במקצועות ביולוגיה, כימיה, פיזיקה והנדסה: "נחוץ פלסטר". גם אם יגויסו מורים, הם ייאלצו ללמד שתי כיתות במקביל באותה שעה, וכיתות ט' יקבלו עדיפות. משרד החינוך טרם הגיב

 

מחסור חמור במורים למקצועות המדעים (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מחסור חמור במורים למקצועות המדעים(צילום: מוטי קמחי)

מחסור במורים למדעים (ביולוגיה, כימיה, פיזיקה והנדסה) עלול לגרום לכך שהמקצועות לא יילמדו בשנה הקרובה ב-40 חטיבות ביניים במרכז הארץ - כך עולה מתוכנית חירום שגיבש לאחרונה משרד החינוך והגיעה לידי ynet. "נחוץ פתרון חירום, 'פלסטר', שיאפשר לתלמידים להיחשף וללמוד את המקצועות באופן בסיסי ומינימלי", נכתב בתוכנית, והועלו בה רעיונות חריגים כגון מורים שילמדו שתי כיתות באותה שעה במקביל, ותיעדוף כיתות ט' על פני כיתות ח'.

 

 

התוכנית הופצה לפני כמה ימים לגורמי המקצוע במשרד החינוך על ידי ד"ר גילמור קשת-מאור, מנהלת אגף א' במדעים במזכירות הפדגוגית של משרד החינוך.

 

גורמים במשרד שנחשפו לתוכנית מתחו ביקורת חריפה עליה ועל העיתוי שבו גובשה. "איפה הם היו כל השנה?", תהה אחד מהם. "זו פשוט זילות של תחום המדעים. ראשי הרשויות במצוקה והמשרד לא נותן להם מענה. 40 חטיבות ביניים בלי פתרונות זו קריסה של לימודי המדעים. אין בפלסטר הזה כלום חוץ מכסת"ח".

 

 

התוכנית מציעה דרכי ההתמודדות עם המחסור במורים, אך כבר בתחילתה מצוין כי ממילא יוכלו בתי הספר ליישם אותה רק אחרי שימצאו מורה למדעים. הצעד הראשון הוא כאמור העדפה לשיבוץ מורים עבור תלמידי כיתות ט', משום שהם "בוחרים מגמות לפני פסח".

 

באשר לכיתות ח' מצוין בתוכנית כי "אפשר לבקש שבתי הספר הללו לא ישתתפו בהערכה הסטנדרטית. עם זאת חייבים ללמוד מדעים כזכות בסיסית של תלמיד ללמוד מקצוע ליבה".

 

בהמשך מפורט רעיון "מקסום של זמן מורה" באופן הבא: במשך שעתיים ילמדו תלמידים בשתי כיתות במקביל. בכיתה אחת יועבר החומר על ידי מורה מוסמך למדעים ובכיתה השנייה יתרגלו את החומר עם מורה שאינו מוסמך. בשעה השנייה יתחלפו המורים בין שתי הכיתות. בנוסף מצוין כי התלמידים יקבלו תמיכה בווטסאפ ותתקיימנה "הרצאות במקטעים של 15-10 דקות".

 

פרופ' אביבה קליגר, ראש יחידת מוסמך בהוראה M.Teach במכללה האקדמית בית ברל, מכירה היטב את המצב ואת הרקע שהוביל לגיבוש תכנית החירום של המשרד. "יש מחסור אדיר במורים למדעים, בעיקר בכימיה ופיזיקה", היא מספרת. "אנחנו מקבלים הרבה מאוד פניות ממנהלים ששואלים אותנו אם יש לנו מורים בשבילם. ההרשמה ללימודי הוראת מדעים לא מספיקה.

 

"המשכורת זה פקטור מאוד רציני, וזאת למרות שמשרד החינוך עושה כל מיני פעולות להסבת אנשי הייטק להוראה. בשטח מנהלים לוקחים מורים שזו לא המומחיות שלהם ומבקשים מהם שילמדו את המקצוע. במגזר הערבי אנחנו רואים שיש עודף של מורים למדעים, והם נכנסו בשנים האחרונות ללמד בבתי ספר יהודיים".

 

ממשרד החינוך לא התקבלה תגובה עד כה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים