שתף קטע נבחר

מה זה מערכת בטיחות אקטיבית?

היא פועלת מתחת לפני השטח, מתוכננת להציל אתכם ברגע הנכון, ואתם ממש רוצים אותה לצדכם תמיד

 

בשיתוף ynet רכב חדש

 

לפני שנים רבות, במדינה קטנה במזרח התיכון, נשאל שר התחבורה מה דעתו על חשיבותן של חגורות בטיחות בנסיעה עירונית. תשובתו הייתה שבנסיעה עירונית אין צורך בחגורות בטיחות ומספיק "לתת קונטרה עם הידיים". מבלי להתייחס יותר מדי לאיוולת שחשפה התשובה הזו, חשוב לזכור שרבים לא מודעים לחשיבותן של מערכות בטיחות. בעיקר החכמות שבהן, אלה שיש בכלי הרכב של היום.

 

ובניגוד לאותם ימים בהם שר תחבורה הרשה לעצמו לדבר שטויות, כיום יש מבחני בטיחות מוכרים דוגמת אלה שעורך ה-EuroNCAP, ארגון בטיחות מוכר ומקצועי. יש גם סטנדרטים מחמירים מאוד לחוזק מתכות ולמבנים של שלדות. אך אחד המאפיינים החשובים ביותר שהתווספו בשנים האחרונות הוא מערכות הבטיחות האקטיביות.

 

מה זה בכלל מערכת אקטיבית ומה זה מערכת פאסיבית? בקצרה: מערכת בטיחות אקטיבית היא מערכת שיודעת כיצד להתערב פיזית באופן שבו המכונית נוסעת. כלומר, היא מבצעת פעולות שהנהג היה צריך לבצע בעצמו אם היה יכול. לעומת זאת, מערכת פאסיבית היא מערכת שלא יודעת כיצד לבצע פעולות בעצמה ורק מתריעה בפני הנהג על בעיה. משהו בסגנון של "שמע אחי אתה הולך להרים רוכב אופניים" - אבל בצרצור אלקטרוני צורם. כלומר, הנהג שבוואטסאפ צריך להשתלט על הרכב בעצמו.

 

למרבה המזל, החוק הישראלי מעודד התקנה של מערכות בטיחות אקטיביות. כלומר מי שבמכונית שלו יש מערכות בטיחות אקטיביות, זוכה לסוג של זיכוי מס, הטבה של אלפי שקלים במס הקניה שמעודדת התקנה של המערכות. מטבע הדברים, המערכות הללו מותקנות במכוניות חדישות, כלומר משנת 2018 ואילך בדרך כלל.

 

וכן, המשמעות החברתית היא שמי שיש לו יותר כסף וקנה מכונית חדישה יותר, בדרך כלל בטוח יותר על הכביש. זו פשוט המציאות ולא כל אחד יכול להרשות לעצמו מכונית חדישה. לפחות לא בקניה ישירות מיבואן הרכב שדורשת לשים עשרות ולפעמים מאות אלפי שקלים על השולחן.

 

נתונים שחברות הביטוח הגדולות מפרסמות גם מוכיחים שמערכות בטיחות אקטיביות יודעות כיצד לבלום מכוניות שנוסעות למשל בפקק והנהג שלהן מציץ לרגע בטלפון, וכך המערכות האלה מורידות את מספר המקרים בהם מתקיימת תאונת חזית-אחור. דיווחים דומים מספקיות חלקי חילוף מספרים על ירידה של עשרות אחוזים במכירות של חלקי הקצה שלרוב נפגעים בתאונות קלות.

 

אלה המערכות החשובות שאתם רוצים שיהיו לצדכם:

 

סייען בלימה אקטיבי: הסיטואציה הלא נעימה הזאת מוכרת היטב לכולם: אנחנו נוסעים בפקק במהירות לא כל-כך גבוהה, עשרים קילומטרים לשעה לכל היותר, ולפתע מגיעה הודעה מהעבודה. בהנחה שלא הרכבנו שום חוסם הודעות (כן, יש דבר כזה), המבט נמשך אל הטלפון הסלולארי כמעט בלי שנצליח להתנגד. חייבים לקרוא את ההודעה.

 

ואז המכונית שמקדימה בולמת. בום. זו לא מכה גדולה, רק פגוש קדמי שבור אצלנו, רק פגוש אחורי שבור אצלו וכיפוף קטן בשלדה שלמטה. סך הכול נזק של שמונת אלפים שקלים והשתתפות עצמית. ואת זה בדיוק המערכת יודעת למנוע: היא מודדת את המרחק מהרכב שמלפנים כל הזמן, וכאשר היא מזהה שהנהג אינו לוחץ על דוושת הבלם בעוצמה מספקת, סימן שהוא לא מודע למכה העומדת להגיע.

 

ואז המערכת בולמת. זה מפתיע, זה לא נעים לקבל ברקס כמו בשיעור הנהיגה הראשון, אבל זה עובד. כיום יש גם מערכות שעושות את אותה פעולה בנסיעה לאחור. אם למשל אנחנו יוצאים מחניה ברוורס ומצד שמאל או ימין שלנו מגיח רכב או ילד על תלת אופן שלא רואים - המערכת תדע לבלום את המכונית שלנו בזמן.

 

בקרת שיוט אדפטיבית: מדובר במערכת דומה לזו של הבלימה האקטיבית, אבל כזו שיודעת גם לשלוט במהירות שלנו. כך זה עובד: אנחנו קובעים מהירות שיוט רצויה, וגם את המרחק שאנחנו רוצים לשמור מהמכונית שמלפנים. ואז אוחזים בהגה ונותנים למכונית לעשות את שלה.

 

אם אנחנו נוסעים במהירות 105 קמ"ש בכביש בין עירוני ומתקרבים למכונית שנוסעת 90, המכונית שלנו תדע כיצד להאט בעדינות ולהתאים את המהירות שלנו למהירות של הרכב שמקדימה. עקפנו? המכונית שלנו תאיץ בעצמה בחזרה ל 105 קמ"ש. נשארנו מאחוריו? המכונית שלנו תמשיך לנסוע בקצב של המכונית שמקדימה - עד 105 קילומטרים לשעה.

 

היגוי אקטיבי: מערכת שמודדת את המקום של המכונית שלנו ביחס לנתיב. כלומר, היא יודעת לשמור את המכונית בתוך הנתיב שלנו באמצעות קריאה של מרחק השוליים וסימני הקווים שבכביש. אם הורדנו מבט, נאמר נרדמנו חלילה, המכונית תישאר בנתיב הנסיעה.

 

המערכות האלה כמובן אינן תחליף לנהג עירני ומרוכז ובעיקר נוכח מאחרי ההגה. הן מגיעות כאמצעי עזר לנהג ולא כתחליף. זה הדבר הכי חשוב שתזכרו. אבל אין ספק שתרומת המערכות האלה לבטיחות - ולהישרדותכם - על הכביש רבה מאד.

 

הדרך הקלה ביותר להצטייד במכונית עם מערכות בטיחות אקטיביות - מערך שלם וכולל - היא דרך ליסינג פרטי תפעולי. שם תמצאו מגוון רחב של דגמי מכוניות ממותגים שונים המצוידים במערכות האלה. העסקה כוללת תשלום ראשון ותשלומים חודשיים נמוכים. העלות כוללת את המכונית, חבילת אבזור, טיפולים וביטוחים למשך תקופת הליסינג שהיא לרוב 36 חודשים. כך לא תוציאו בבת אחת סכום של מכונית משפחתית חדשה אבל כן תוכלו ליהנות מרובד הגנה נוסף שאין במכוניות בנות שלוש-ארבע.

 

הצעות לרכב חדש וליסינג

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים