שתף קטע נבחר

מפלצת המירוץ חוזרת ארצה. לא השיגה מחיר מבוקש

אוסף נדיר של מכוניות ראלי משנות ה-80 בישראל, כולל לנצ'יה דלתא S4 ופיג'ו 205T16 , הוצע למכירה בתערוכה האקסקלוסיבית בקליפורניה. האקזוטית שבהן לא השיגה את המחיר המבוקש ותחזור ארצה. האחרות מצאו בעלים חדשים

זו בהחלט יצירה מוטורית נדירה, מכונית שאף חובב רכב לא נשאר אדיש אליה. פיז'ו 205T16 קבוצה B מודל 1984, גרסת כביש של מכונית הראלי האגדית. נשק מירוץ קלאסי בן 35 שנה, עם מנוע טורבו בנפח 1,775 סמ"ק, 200 כ"ס, גיר 5 הילוכים ידני, הנעה כפולה ומשקל של 890 ק"ג בלבד. אחת מ־200 מכוניות בלבד שנבנו ידנית, רפליקה של המכונית בה זכו באליפות העולם בראלי טימו סאלונן ויואה קנקונן. יד שנייה בסך הכל, עם 12 אלף ק"מ בלבד.

 

פיז'ו 206 T16 (יאיר שגיא)
פיז'ו 205 T16(יאיר שגיא)

 

בית המכירות גודינג שהציע אותה למכירה בליל שישי האחרון, במסגרת תערוכת הקלאסיות קונקור ד'אלגנס בפבל ביץ', בקליפורניה, העריך את שוויה ב-200 עד 250 אלף דולר. אבל לפי אתר בית המכירות היא נמכרה לבסוף ב-162.4 אלף דולר.

 

והיא רק אחת מארבע מכוניות מירוץ נדירות ששייכות לאספן הישראלי אלעד שרגא והוצעו במכירה הפומבית באירוע - רק אחת מהן לא נמכרה לבסוף. המשותף לכולן: גרסת כביש של מכוניות ראלי מקבוצה B, הקבוצה הבכירה של תחילת ואמצע שנות ה-80 באליפות הראלי העולמית שבוטלה לאחר עונת 1986 בה התברר - בסדרת אסונות - שהמכוניות הפכו מהירות ומסוכנות מדי.

 

לנצ'יה דלתא S4 (יאיר שגיא)
לנצ'יה דלתא S4(יאיר שגיא)

 

ב־1985 נהרג נהג לנצ'יה אטילו בטגה, לאחר שה-037 שלו התנגשה בעץ בראלי ארגנטינה, מירוץ שבו נפצע קשה בתאונה גם נהג קבוצת פיז'ו, ארי ואטנאן. שנה מאוחר יותר, בראלי פורטוגל, איבד נהג הפורד RS200 יואכים סנטוס שליטה על המכונית, דרס למוות שלושה צופים ופצע 30 אחרים. בראלי קורסיקה באותה עונה אירע אסון נוסף לקבוצת לנצ'יה: הנהג הנרי טויבנן והנווט סרג'יו קרסטו נספו לאחר שהדלתא S4 שלהם נפלה מצוק ונשרפה.

 

כחלק מתקנות הקבוצה דאז חוייבה כל יצרנית רכב שרצתה להתחרות, לבנות 200 מכוניות זהות כמעט, עם רישוי כביש, שנמכרו במכירה רגילה - אך למעשה עברו לידי חובבי הגה ואספנים. ואלה המכוניות שבידי האספן הישראלי כיום.

 

האוסף של שרגא כולל גם לנצ'יה דלתא S4 סטרדלה מ-1985, עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 1,759 סמ"ק עם 300 כ"ס. מכונית שלפי נתוני בית המכירות עברה עד היום רק 2,500 ק"מ. עבור הלנצ'יה הנדירה הזו נדרש סכום מינימלי בסך של 550 אלף דולר. אף הוא לא הושג.

 

מטרו  (יאיר שגיא)
MG מטרו - מפלצת ראלי(יאיר שגיא)

 

ועוד באוסף: MG מטרו GR4 עם מנוע V6 בנפח 3,000 סמ"ק, עם 250 כ"ס ורק 3,300 ק"מ "על השעון". בבית המכירות ציפו שיציעו עבורה 175־225 אלף דולר אך לבסוף היא נמכרה תמורת 140 אלף דולר בלבד. ויש גם סיטרואן BX 4TC, מתמודדת נוספת באליפות, עם מנוע 2,200 סמ"ק, 200 כ"ס, ושילוב מעניין של הנעה כפולה ומתלים הידרו-פניאומטיים. הרבה יותר חזקה ומהירה מאלפי ה-BX שמילאו אז את הכבישים בישראל.

 

המכונית המסוימת של שרגא היא ה-4TC השנייה שיוצרה בסך הכל, ובעולם נותרו כיום רק 40 ממנה. גם היא לא הצליחה להגיע למחיר שהעריך בית המכירות, 80 עד 110 אלף דולר, ועברה ידיים תמורת 61 אלף דולר.

 

סיטרואן BX (יאיר שגיא)
סיטרואן - לא ה-BX שאתם מכירים(יאיר שגיא)

 

הלנצ'יה צפויה כאמור לחזור לישראל ויש סיכוי שנוכל להמשיך לפגוש אותה לעתים בתצוגות מקומות של מכוניות קלאסיות, כפי שקרה בעבר.

 

עדכון: בניגוד לכתוב במקור, שלוש מארבע המכוניות שהוצעו למכירה מצאו בית חדש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יאיר שגיא
לנצ'יה נדירה - חוזרת ארצה
יאיר שגיא
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים