שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    ב-2020: כביש 6 ישקול משאיות בזמן שהן נוסעות

    סכנת עומס היתר ברכבים כבדים: משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל יתחילו להפעיל ב-2020 מערכת שתשקול תוך כדי נסיעה כל משאית שחולפת בכביש 6, והעבריינים ייעצרו לקבלת דו"ח משוטר

    באפריל 2013 התנגשה משאית שאיבדה את בלמיה בשמונה מכוניות פרטיות בירידה מהכרמל. התוצאה: שישה בני אדם נהרגו. חקירת המשטרה העלתה כי המשאית שקלה בזמן התאונה 40 טון, כמעט שליש יותר מ-32 הטונות שמותר לה לשקול כולל מטען.

     

    פתיחת מעבר כרם שלום בגבול רצועת עזה (צילום: בראל אפרים)
    משאיות, על המשקל(צילום: בראל אפרים)

     

    כעת נערכת המדינה לפעול נגד התופעה: ל"ידיעות אחרונות" נודע כי חברת חוצה ישראל - הרשות המפקחת על כבישי האגרה בישראל לרבות כביש 6 - מקדמת הפעלה של מערכת ראשונה מסוגה שתשקול אוטומטית כל משאית שחולפת בכביש 6. משאית שתזוהה כשנוסעת בעומס יתר תיעצר ונהגה יקבל דו"ח.

     

    המימון להתקנת המערכת, בסך 2 מיליון שקלים, יגיע ממשרד התחבורה. "נסיעה בעומס יתר היא תופעה שכיחה בגלל מחסור בנהגים ובמשאיות. ניידות הבטיחות של המשרד שוקלות משאיות רק בצורה אקראית ולא מגיעות לכל העבריינים", מסבירה הילה חדד, ראש מנהלת הפרויקטים במשרד התחבורה.

     

    "אנחנו רוצים להשתמש בטכנולוגיה כדי להגיע לכולם. משאית עמוסה מדי מתקשה לבלום ונוטה להתהפך, ואחרי שהיא מעורבת בתאונה היא גם יוצרת פקקים שעולים למשק מיליונים מעבר לפגיעה בחיי אדם. הנסיעה בעומס גם מגבירה את השחיקה של הכבישים, ומחייבת אותנו לסלול אותם מחדש בתדירות גבוהה יותר".

     

    המערכת אשר פועלת כיום באירופה מאפשרת שקילה של משאיות תוך כדי נסיעה מבלי להפריע לתנועה. כל משאית שעוברת בכביש נשקלת אוטומטית, מספר הרישוי שלה מצולם, ומשקלה בזמן אמת משווה למשקל המירבי שמותר לה לשאת.

     

    כאשר מזוהה משאית עם משקל יתר יקבל נהגה, בשלטים שיוצבו לאורך הכביש, הוראה לעצור במפרץ אכיפה מיוחד שייבנה 3 ק"מ אחרי נקודת השקילה. במפרץ ימתינו שוטרים שיוודאו את משקל המשאית במשקל נייח, ואז ירשמו לנהג דו"ח. בעתיד, אחרי שייצבר ניסיון לגבי מידת הדיוק של השקילה בתנועה, צפויה המערכת לקבל אישור להנפיק דו"חות ישירות. בחלק ממדינות אירופה, בעיקר במזרחה, כבר מאפשרים זאת.

     

    כביש 6 נבחר בידי חוצה ישראל לביצוע הפיילוט לפרויקט בהיותו ערוץ מרכזי לנסיעת משאיות, המהוות 12% מנפח התנועה בו לעומת 7% בכבישים מהירים אחרים בארץ. ההערכה היא כי נהגי משאיות שיבקשו להתחמק משקילת המשאית בה הם נוהגים, יתקשו לעקוף את הכביש המרכזי עבורם באמצעות נסיעה בכבישים אחרים, בגלל הארכת משמעותית של זמן הנסיעה שלהם.

     

    הפרויקט יבוצע במשולב עם פרויקט אחר שמקדמת החברה בימים אלה – תוספת של 8 מפרצי מנוחה ו-10 מפרצי חירום לאורך כביש 6 בין מחלף מאחז למחלף עין תות. מדובר במפרץ רחב באורך של כ-600 מטרים, וברוחב של כ-30 מטרים אשר יכיל כ-5 חניות למשאיות, כ-10 חניות לאוטובוסים וכ-20 חניות לכלי רכב פרטיים, שירותים ופינות ישיבה

     

    ההכנות לבניית המפרצים והקמת המערכת צפויות להסתיים עד דצמבר 2019 והצפי לתחילת פעילותה הוא במהלך הרבעון השני של 2020. מחוצה ישראל נמסר כי במהלך השנים עלה מספר המשתמשים בכביש 6 והוא משרת כיום כ-220 אלף כלי רכב ביום ומשמש עורק תחבורה ראשי. החברה שוקדת על שיפורים בטיחותיים ורווחת משתמשי הדרך, אשר תואמים לשינויים בתקנות התעבורה ובהיקף הנסועה בכביש".

    .

    שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' ציין כי הניסוי לשקילה דינאמית של משאיות בכביש 6 מבוצע במסגרת תכנית "מאיצי דרך" שמקדם משרד התחבורה במטרה לצמצם את מעורבותן של משאיות בתאונות הדרכים קטלניות. "משרד התחבורה תומך ומעודד שימוש בטכנולוגיות חדשות, וימשיך להוביל את מדינת ישראל ולהפוך אותה לראש חץ לתחבורה חכמה", הוסיף סמוטריץ'.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: בראל אפרים
    משאיות, על המשקל
    צילום: בראל אפרים
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים