שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    שדה הקרב נפרש לפניך: מבט מקסדת העתיד במסוקים
    ראייה היקפית ביום, בלילה, בערפל ובאבק, חיישנים מתקדמים והתראה מפני מכשולים וכוחות אויב. כתב ynet התיישב בסימולטור של חברת אלביט וגילה איך קסדת ה"אקסייט" תשנה את הראייה של טייסי המסוקים

     

     

    הפיתוח הישראלי של קסדת ה"אקסייט" עשוי לחולל בשנים הבאות מהפכה בקוקפיט של טייסי המסוקים: חברת אלביט מערכות סיימה השנה לפתח את הקסדה שתעניק ראייה היקפית של הנעשה מחוץ למסוק הצבאי דרך המשקף הפנימי. בכך תהיה האקסייט דומה ל"אחותה" שכבר משמשת את טייסי מטוס הקרב החמקני 35-F, בעולם בכלל ובטייסות האדיר הישראליות בפרט, ואף היא פרי פיתוח של היצרנית הישראלית.

     

    קסדת ה"אקסייט" והסימולטור של אלביט

    קסדה קסדת מסוקים חדשה של אלביט צה
    (צילום: אלביט מערכות)

    למסוקי הקרב אפאצ'י, הסער ("ינשוף" – בלק הוק) והתובלה הכבדה (סופר-יסעור או צ'ינוק) של חיל האוויר תגיע הקסדה החדשה עמוק בתוך העשור הבא, לאחר שככל הנראה תעבור קודם טבילת אש בצבא האמריקני. לקוח זר ראשון כבר רכש לאחרונה את הקסדה, ויחד עם אלביט ישלים בתוך כשנתיים את ההתאמות שלה לטייסות שלו, בטרם זו תנוסה מבצעית על ידי טייסים במשימה צבאית.

     

    האקסייט מעניקה ראייה היקפית ב-62 מעלות, בצידי ומתחת לתא הטייס, בצבע מלא, ביום ובלילה. זאת באמצעות חיבור לחיישנים היקפיים במסוק ומחוצה לו, בהם מצלמות ברזולוציה גבוהה ובטכנולוגיית HD, מכ"מים ואמצעים אלקטרו-אופטיים נוספים. הקסדה, שמשקלה כ-900 גרם, קלה פי שניים מהקסדות הנוכחיות, באופן שמשפר את נוחות הטיסה ומייתר את השימוש במשקולות איזון או הטיות קסדה.  

    קסדה קסדת מסוקים חדשה של אלביט צה
    (צילום: אלביט מערכות)
    קסדה קסדת מסוקים חדשה של אלביט צה
    (צילום: אלביט מערכות)
     

    בקסדות הנוכחיות, אף הן של אלביט, ראיית המרחב מצומצמת מאוד: הטייס צריך להשתמש בשתי עיניו למטרות שונות – דרך התקן חד-עיני שדרכו הוא מקבל נתוני טיסה ונהנה מראיית לילה באיכות בסיסית, ודרך העין השנייה הוא מביט במרחב באופן רגיל. טכנולוגיה זו פותחה באלביט עבור קסדות טייסי מסוקים בתחילת שנות ה-90, ומשמשת מאז אלפי טייסים בצבאות באפריקה, אסיה, מדינות נאט"ו ואצל הנחתים האמריקנים.

     

    בטכנולוגיה החדשה, הסבירו באלביט, "הרעיון הוא לקחת את תכולת הקוקפיט, וסביבה המסוק, כולל הנתונים והמידע על המסכים, לתוך הקסדה. זה חשוב בעיקר לטיסות נמוכות, ומקל מאוד על הטייס במשימות כמו ניווט. בכך זה מאפשר לו להתמקד יותר במשימות המבצעיות".

     

    בתוך האקסייט הטייס מקבל סימונים של הנתיב, בדומה לווייז, וכן סימונים צבעוניים של מכשולים אפשריים שבעין בלתי מזוינת יתקשה להבחין בהם, כמו עמודי חשמל גבוהים, תרנים וקווי מתח. סימון הנחיתה, מחוץ למסוק או על ידי הטייס עצמו, יאפשר נחיתה מדויקת ובאופן בטוח יותר גם אם הטייס לא יראה כלום עם התקרבו לקרקע, בגלל ענן האבק שייווצר – תורפה בטיחותית שקיימת בכל נחיתה, ודורשת מיומנות ודריכות גבוהה מאוד מהטייסים.

     

    "כך מתרחשות רוב תאונות המסוקים, ליד הקרקע", ציין גורם בחברה. "בניסויים שעשינו כיסינו ביריעות שחורות את חלונות המסוק, והטייסים נחתו בהצלחה 'על עיוור', רק באמצעות מה שראו מבעד לקסדה".

     

    כתב ynet בסימולטור של אלביט:

    קסדה קסדת מסוקים חדשה של אלביט צה
    (צילום: אלביט מערכות)

    קסדה קסדת מסוקים חדשה של אלביט צה
    (צילום: אלביט מערכות)
     

    דרך משקף הקסדה הטייס יקבל למעשה את שדה הקרב במלואו: מיקומו, הכוחות שלו, נתונים על האויב ומיקומו, כלי טיס נוספים במרחב וכן איומים שעלולים לחכות מעבר לגבעה או לקו הראייה שלו.

     

    "פיתחנו גם חיישן שמזהה את תנועות הראש של הטייס, ובכך המערכת מבינה לבד מה הוא רוצה לעשות, ובהתאם מסייעת לו עם הזרקת הנתונים הרלבנטיים", הוסיף הגורם. "פיתחנו לשם כך פטנט בשם הייבריד טראקר – חיישן בתוך הקסדה שעוקב אחר כל תנועה של ראש הטייס, גם אם הטייס ממקד כרגע את המבט שלו בנקודה קטנה מאוד, כמו המטרה שהוא רוצה לתקוף מרחוק. הטייס רואה דרך המשקף גם את הצלב של הטייס השני בצוות, באופן שחוסך דיבור רב ביניהם".

     

    טכנולוגיית הקסדה תאפשר גם טיסה בטוחה יותר, מאחר שלמשקף תוקרן טופוגרפיית המרחב גם במזג אוויר קשה הכולל ערפל כבד ועננות נמוכה. זאת באמצעות טכנולוגיית SVS (סינתטיק ויז'ן סיסטם).

     

    "זו טכנולוגיה שיכלה למנוע את תאונת היסעורים שהתנגשו במצוקים בהרי הקרפטים ברומניה", ציינו בחברה, "זו קפיצת מדרגה אמיתית, והקסדה גם תותאם אישית למבנה הפנים של כל טייס מבחינת האופטיקה של המערכת. מהירות עיבוד התמונה והיתוך המידע יביאו את המהפכה הרשתית שכבר קיימת לתוך הקוקפיט של טייסי המסוקים, באופן שעשוי בעתיד לצמצם את אנשי הצוות משני טייסים לטייס אחד. דרך הקסדה הטייס יקבל תמונות גם מכלי טיס אחרים, כמו מל"ט שמצלם את הנעשה מתחת להמשך נתיב הטיסה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים