שתף קטע נבחר

אדוני השר הזמני

שנת הלימודים ה-71 של מערכת החינוך הישראלית נפתחה הבוקר, ובראשה עומד שר, ספק זמני ספק אם לאו, המחזיק בתיק הממשלתי השני בגודלו. הנה שלוש דוגמאות למעשים שניתן ליישם באופן מיידי ועד לתום מלאכת הרכבת הממשלה הבאה. דעה

בשיתוף תלמ"א

 

הבוקר נפתחה שנת הלימודים ה-71 של מערכת החינוך הישראלית, ובראשה עומד שר, ספק זמני ספק אם לאיו, המחזיק בתיק הממשלתי השני בגודלו.

 

 (צילום: עפר מאיר) (צילום: עפר מאיר)
(צילום: עפר מאיר)

 

שר זמני יכול לעצב את המערכת, אפילו כשהבחירות הממשות לבוא מגבילות את יכולתו להשתמש בתקציב הציבורי. ישנם שינויים שלא עולים כסף. ישנם שינויים הדורשים אומץ, חזון והבנה אמיתית של צרכי המערכת, ולהלן שלוש דוגמאות למעשים שניתן ליישם באופן מיידי ועד לתום מלאכת הרכבת הממשלה הבאה:

 

1. חיזוק חוסנם של המורים הצעירים. מרבית המורים הנוטשים את ההוראה עושים זאת בשנותיהם הראשונות במקצוע. קשה להם לעמוד בפניי כיתה של עשרות תלמידים ולפגוש לראשונה את המציאות שלמדו עליה במכללות, וטעמו ממנה בסטאז'. קל למורה הצעיר והנחוש ללמד- להיזרק אל תוך המים העמוקים, ולהסיק שבעצם זה לא בשבילו. שר החינוך יכול להחליט כי לכל מורה יוצמד "מורה-מלווה" למשך שלושת שנותיו הראשונות בהוראה. שר החינוך יכול לסייע למורים החדשים לראות את הטוב שהמורים הותיקים מצליחים לייצר, ולעצבם כדמויות מחזקות ומודלים לחיקוי.

 

2. הכשרת הקרקע למאבק פרלמנטרי על תלמידי החינוך המיוחד בכנסת הבאה. החינוך המיוחד בישראל עדיין דורש טיפול מעמיק, והטיפול הזה יעלה כסף. אולם, הצעדים הראשונים להעלאת המודעות לפיתרון לא יעלו אגורה. לפני כעשור התכנסה ועדת דורנר שקבעה את מדיניות החינוך המיוחד בארץ, ומסקנותיה כוללות הצעת חוק המקובלת על כולם מלבד נציגי משרד האוצר. הצעת החוק קוראת לאפשר להורים לבחור את המסגרת המתאימה לילדם, כי לכל ילד ייקבע תקציב בהתאם לרמת תפקודו וכי התקציב יועבר לבית הספר שבו הילד והוריו יבחרו ללמוד. שר החינוך יכול לבקש את התכנסות ועדת החינוך של הכנסת לטובת העניין, ולצאת באמירה משותפת ואחראית על כוונתם להיאבק עד להשגת היעד הנכסף. נציגי משרד האוצר יוכלו לספר להם על "סייגים תקציביים", אך שר החינוך וחברי הועדה יוכיחו כי נבחרי הציבור יכולים לעצב את המציאות גם כאשר הם "רק" מכשירים את הקרקע לקראת המאבקים בכנסת הבאה.

 

3. העלאת מודעות המערכת לכך שכשליש מהתלמידים בה חיים מתחת לקו העוני. השבוע פורסם כי 14,000 תלמידים במערכת החינוך נוספו אל מעגל העוני, וכי 64% מההורים אמרו כי לא יצליחו לעמוד בכל התשלומים לבתי הספר. הזנה ותלבושת אחידה הן רק חלק מהדוגמאות שמערכת החינוך יכולה לדרוש בכדי שכל התלמידים ירגישו כמה שיותר שווים כשהם נכנסים לכיתה. שר החינוך יכול וצריך לכנס את מיטב המוחות במשרדו ולערוך רשימה של רעיונות וסוגי מדיניות שניתן להטמיע בכדי שרקעים סוציו-אקונומיים חלשים לא יורגשו בתוך כתלי בית הספר.

 

פתיחת שנת הלימודים טומנת בחובה הזדמנות לדבר על רוח המערכת, והערכים המשותפים לכולנו. טוב יעשה השר הזמני אם יבין שגם בזמן שאול ניתן לעצב סדרי עולם, ולאחד את כולם סביב מטרות ראויות.

 

אלון פוטרמן מכהן כמנכ"ל התכנית הלאומית תלמ"א, ושימש כמזכיר ועדת דורנר

 

בשיתוף תלמ"א

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עפר מאיר
ילדים תלמידים כיתה א פתיחה פתיחת שנה שנת לימודים תשע"ה ירושלים בית ספר קשת
צילום: עפר מאיר
צילום: ניר אריאלי
אלון פוטרמן
צילום: ניר אריאלי
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים