שתף קטע נבחר

ויה לבית הספר

אחרי שהתברגה גם בשוק המוניות הצהובות, חברת ׳ויה׳ הישראלית מפתיעה עם דריסת רגל נוספת בעיר ומרחיבה את שירותיה גם לשוק הסעות התלמידים בניו יורק. הרווח: 36 מיליון דולר תוך חמש שנים

הדור הבא של ההסעות החכמות מגיע גם לבתי הספר בניו יורק. החברה הישראלית VIA, אשר מספקת פתרונות הסעה חדשניים לנסיעות משותפות, תיכנס למערך ההסעות של בתי הספר בניו יורק.

החברה נבחרה על ידי משרד החינוך בעיריית ניו יורק, ותספק מערכת טכנולוגית לניהול ובקרת האוטובוסים של בתי הספר בעיר.

 

לא רק אוטובוס צהוב

 

כיום, מערך ההסעות של בתי הספר בניו יורק מתנהל בצורה סטטית וקבועה מראש. ברוב רובם של המקרים, מסלול ההגעה לבית הספר הוא קבוע ואינו מתחשב בשינויים העלולים להתרחש במהלך הנסיעה כמו עומסי תנועה וחסימות כבישים. המערכת החדשה ״ויה לבתי ספר״, אשר תושק בחודשים הקרובים, תהיה פלטפורמת הניתוב, הבקרה והתקשורת החדשה באוטובוסים.

 

המערכת תוכל להתאים את עצמה לצורכי התלמידים, להתחשב בחסימת רחובות ועומסי תנועה, ואף להתריע להורים היכן נמצאת ההסעה בזמן אמת. כמו כן, תסייע המערכת בחיסכון הוצאות התחבורה העירוניות.

המערכת הינה אוטונומית ותשולב במערך האוטובוסים הקיים בעיר. היא תספק להורים ולתלמידים את היכולת לעקוב בזמן אמת אחר מיקומם של האוטובוסים ותאפשר מתן התראה מיידי על כל שינוי במסלול הנסיעה באמצעות אפליקציה ייעודית. הדבר אמור להשפיע גם על בטיחות הנסיעה; המנעות מעומסים, וחשוב לא פחות, השקט הנפשי של ההורים אשר ילדיהם משתמשים בשירות.

השימוש באלגוריתם של ”ויה" הישראלית, הוא מהמתקדמים מסוגו בשוק. הוא צפוי לייעל בצורה משמעותית את ניתוב האוטובוסים בבתי הספר, ויאפשר הפחתה בעלויות התחבורה ; כמו למשל חסכון בדלק. המערכת צפויה להכניס לחברה לא פחות מ-36 מיליון דולר תוך חמש שנים.

 

התאמה והתחשבות בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים

 

הפלטפורמה נבנתה בצורה מכוונת על מנת שתוכל לשרת את כלל אוכלוסיות התלמידים בעיר; תלמידי החינוך הכללי, תלמידי החינוך המיוחד, ועוד. המערכת תשתמש באלגוריתם גמיש היאפשר איסוף של התלמיד ישירות מביתו לבית הספר, ולהיפך, בנתיב חכם. כך, במקום שימתין בנקודה אחת קבועה מראש בכל תנאי מזג האוויר (בניו יורק, כידוע לנו היטב, בחורף הטמפרטורות עשוויות להגיע גם למינוס 20). שינוי שכזה יאפשר מתן שירות ברמה גבוהה, ויותר מכל, ביטחון לתלמיד אשר יכה לאיסוף ישירות מביתו, ללא קשר למוסד בו לומד, מגבלות הניידות שלו, או מקום מגוריו. השירות יחל לפעול בהדרגה במהלך השנה, לכ-150 אלף תלמידים ב-9,000, מסלולים באמצעות 10,000 אוטובוסים.

 

כחול לבן

 

לפני כשנה התברג מייסד החברה, דניאל רמות, ברשימת עשרת הישראלים המשפיעים בניו יורק של ״ידיעות אמרירה״. כבר אז, נחשפנו לכוח העולה של ׳ויה׳ וצפינו לו עוד הישגים ניכרים בתפוח הגדול.Via Transportation, Inc "ויה", היא חברה פרטית המספקת שירות קריאת הסעה ונסיעות משותפות בזמן אמת באפליקציה ייעודית. החברה נוסדה בשנת 2012 על ידי ד"ר דניאל רמות וד"ר אורן שובל, בוגרי תוכנית תלפיות של חיל האוויר ובעלי דוקטורט במדעי המוח מסטנפורד ודוקטורט בביולוגיה ממכון ויצמן בהתאמה.

 

כהגכנ ()
צהוב בכחול-לבן.

 

המודל של "ויה" פועל בדומה למוניות שירות. נוסע שמזמין נסיעה באפליקציה נדרש להגיע לנקודת איסוף קרובה. בדרך הרכב של ויה אוסף נוסעים נוספים, המשלמים תעריף המשתנה לפי אורך הנסיעה, מועדה ומספר הנוסעים הנוספים ברכב. לבסוף הנוסע בוחר לרדת בנקודה המתאימה לו על פני המסלול של רכב ההסעות. הערך המוסף הגדול של המודל, במידה ויעמוד ביעדים, הוא לגרום לכך שכ-100 אלף נהגים ירדו מהכביש משום שתהיה להם חלופה הולמת. חישבו רק על התוצאות מבחינת הזמן שאנו מבלים בכבישים, והשאר היסטוריה.

לחברה משרדים בניו יורק, תל אביב-יפו, שיקגו, ארלינגטון, וושינגטון די.סי. ובמערב סקרמנטו. הטכנולוגיה שפיתחה החברה משרתת פרויקטים בפריז, הממלכה המאוחדת, אוסטין טקסס, ואמסטרדם. השירות הושק באופן בלעדי במנהטן בשנת 2014. כיום, "ויה" פועלת בכ-80 שווקים ביותר מ-20 מדינות ברחבי העולם, והשלימה עד היום יותר מ-60 מיליון נסיעות. החברה ומעסיקה מעל ל-500 עובדים ברחבי העולם. נכון לשנת 2017, דווח כי החברה גייסה 387 מיליון דולר. על פי הערכות, שווי החברה הוא כיום כמיליארד דולר.

ומה בעתיד? ב"ויה" מספרים לנו כי צוותי הטכנולוגיה, המחקר והפיתוח שלהם עובדים בימים אלה על מגוון פרויקטים חדשניים בתחומי כלי הרכב החשמליים והאוטונומיים, MaaS (מערכת יחידה לשילוב כל אמצעי התחבורה), פתרונות קמפוס וניהול ציי רכבים.

 

לא כמו אובר

 

אז מה ההבדל בין ויה לבין אובר אתם שואלים? בניו יורק פועלות מספר אפליקציות המספקות שירות נסיעות שיתופיות חכם: "אובר", "ליפט", "ג'ונו", "ויה", ו"גט". ב"ויה", מתעקשים: "אנחנו לא כמו אובר".

בראיון ל׳ידיעות אמריקה׳ מסבירים נציגי החברה כי הם משתפים פעולה עם ארגוני התחבורה הגדולים בעולם בכדי להניע ולייצר מערכת תחבורה ציבורית דינמית לפי דרישה, המשלימה את תשתיות התחבורה הקיימות, ומפחיתה את מספר הנסיעות בהן יש נוסע יחיד ברכב, את עומסי התנועה ואת פליטות הפחמן. “אנו מתמקדים ביצירת פתרונות תחבורה שיתופיים בהתאמה אישית המפחיתים את עלויות התפעול ופותרים בעיות תחבורה גדולות; חיבור לקילומטר הראשון והאחרון במסלול, שירותי הסעות לנוסעים עם מוגבלויות ונוסעים המרותקים לכיסא גלגלים, שירותי חינוך והסעות ארגוניות ועוד. בניו יורק החזון שלנו הוא להתמקד יותר בהשלמת מארג התחבורה הציבורית מאשר בהחלפת נסיעות המונית המסורתיות, שוק שבו מתמקדים שחקנים כמו אובר וליפט".

 

בינתיים נראה כי האנושות צועדת בצעדי ענק לפתרונות שיתופיים בכל מיני תחומים: כמו Airbnb בתחום האירוח במקום המלונות המסורתיים; "אובר", "ליפט" ו"ויה" בתחום התחבורה השיתופית; אפילו השכרת רכבים פרטיים במקום שימוש בליסינג; השכרת אופניים, חניות פרטיות, ציוד לבית וכו' וכו'. במאה ה-21 כשאנחנו מוקפים בשפע מכל כיוון, נדמה שהחברות הללו מכריחות אותנו לחשוב מחוץ לקופסא, לשנות הרגלים, וגם לשמור על הסביבה.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים