שתף קטע נבחר

דור ה-Z בא לעבודה והעולם לא מוכן

ילידי שנות ה-2000 מתחילים להיכנס לשוק התעסוקה ומביאים איתם הפרעת קשב מובנית, סף ריגוש גבוה וצורך מיידי בפידבק. צריך לתת להם מענה

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בזמן ששוק העבודה סיים להסתגל ולבצע התאמות עבור אופיים וצורכיהם של בני דור ה-Y (ילידי שנות ה-80 עד 1999), מגיחים מעבר לפינה בני דור ה-Z (ילידי שנות האלפיים), ובמקרים רבים הארגונים לא תמיד מוכנים או מבינים מי הם ומה מניע אותם.

 

 

שני דורות עיקריים מרכיבים כיום את מרבית הכוח האנושי בעולם העבודה. הראשון הוא דור ה-X (ילידי שנות ה-60 וה-70), המקדשים ביטחון תעסוקתי ונאמנות למקום העבודה, מפני שכניסתם לשוק לוותה במשברים כלכליים רבים ובתקופות מיתון. הם מחזיקים בממוצע בין קריירה אחת לשתים במהלך כל שנות עבודתם. לצידם עובדים בני דור ה-Y שנכנסו לעולם העבודה אחרי תהליך ראשוני של גלובליזציה, מהפכת האינטרנט והמידע.

 

האפשרויות הרבות והמגוונות, כמו גם ביטחון כלכלי יחסי, תרמו לעלייתו של צורך בולט ודומיננטי המאפיין את בני דור ה-Y: הגשמה עצמית. מדובר בזיקוק הפוטנציאל הגלום בהם ותחושת סיפוק ממקום העבודה, גם על חשבון היציבות והביטחון התעסוקתי. בני דור זה יכולים להחליף גם שבע ואפילו עשר קריירות במהלך חייהם. לא מקומות עבודה – אלא שינוי במשלח היד, בתחום העיסוק שלהם.

 

במהלך השנים האחרונות ביצעו מקומות העבודה התאמות משמעותיות על מנת להיות רלוונטיים במקביל לשני הדורות הללו ולצורכיהם השונים. אלא שאז הגיעו, כאמור, בני דור ה-Z.

 

אלה נולדו לתוך עולם מרושת, יש להם יכולת למידה עצמית מהירה מאוד, הם מורגלים לגירויים מתחלפים והם מחפשי פידבקים ומשובים. בסיס ההחלטות וההתנהגות של בני דור ה-Z מחוברות בעיקרן לרשתות החברתיות. הם יזמים באופיים, משתעממים בקלות יחסית ורואים בעבודה תחנת מעבר ליעד הבא. ניתן לומר שלעומת דור ה-Y, הם פחות מחפשים את המימוש העצמי במקום העבודה, ולעומת דור ה-X הם אינם מחפשים בהכרח את הביטחון והיציבות.

 

זהו דור שגדל על קשב קצר מועד, סרטונים, טקסטים ודרכי תקשורת קצרות מאוד. הם רגילים למשוב כמעט מיידי, בדומה לאופן שבו פועלות הרשתות החברתיות. הם מומחים במציאת דרכם בעולם המרושת ובאיתור מידע, אך פחות מוכנים לתהליכי חפיפה מעמיקים ומסגרת מסודרת.

 

ארגונים המתחילים כיום לקלוט לשורותיהם עובדים מדור ה-Z צריכים להיות קשובים ולהבין את מערכת היחסים מולם. חשוב מתמיד להגדיר תיאום ציפיות כבר בתחילת מערכת היחסים ולהבין שעובדים אלו זקוקים לתשומת לב רבה ומשובים תכופים יותר, אפילו על חשבון ביצועים שוטפים. תהליכי חניכה וליווי צמודים גם הם הופכים חשובים יותר - בין אם על ידי עובדים ותיקים ובין אם על ידי דרג ניהולי - כדי לוודא כי מה שנדרש אכן מובן ומוטמע בקרב עובדים אלו.

 

לצד זאת, חשוב שארגונים ישפרו ככל הניתן את תהליכי החפיפה שלהם. כאמור, גם בני דור ה-Z וגם בני דור ה-Y מחליפים עבודות בקצב גדול יותר מבעבר - דבר שחשוב שארגונים יהיו מוכנים אליו.

 

גם עובדי דור ה-Z וגם ההתאמות המתבצעות בעולם התעסוקתי הם דברים חיים המשתנים באופן תדיר ומחייבים התאמות בין צורכי המעסיק מחד והעובד מאידך. כניסתם למעגל העבודה מאיץ את השינויים בשיטות ההעסקה, בד בבד עם התפתחות הטכנולוגיה, האוטומציה ותהליכים נוספים שיובילו לעולם תעסוקה חדש. כמו בכל תחום, הראשונים לאמץ ולהסתגל לסביבה החדשה יצאו נשכרים - עובדים ומעסיקים כאחד.

 

לאור כל זאת, שירותי התעסוקה הממשלתיים צריכים להיות עם יד על הדופק ולהתאים עצמם לשינויים הבין-דוריים. כך גם בשירות התעסוקה הישראלי, המתכנן בימים אלו אדפטציות מהותיות על מנת להיות רלוונטי לדור שכעת מתחיל את כניסתו לשוק העבודה ומגבש תוכנית פעולה מקיפה שתיתן מענה ממוקד ומותאם לגילאים אלו.

 

  • גיל חפצדי הוא פסיכולוג תעסוקתי ומנהל פיתוח קריירה של מחוז דרום בשירות התעסוקה

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות שירות התעסוקה
גיל חפצדי
באדיבות שירות התעסוקה
מומלצים