שתף קטע נבחר

לראשונה בישראל: פנימייה תשלב בעלות צרכים מיוחדים

אולפנת עפרה, שהייתה מהראשונים שהקימו כיתות משולבות, מקימה פנימייה שתאפשר לתלמידות עם צרכים מיוחדים ללמוד ולחיות עם תלמידות ללא צרכים מיוחדים. המבנה החדש יכלול בין היתר לחצני מצוקה וכתב ברייל על הדלתות. "זה כבר חלק בלתי נפרד מהאווירה, גדלנו לתוך זה"

 

 

המרכז החינוכי אולפנת עפרה מקים בימים אלו פנימייה מונגשת שבה, לראשונה בישראל, ילמדו, יחיו וילונו יחד תלמידות עם ובלי צרכים מיוחדים. מבנה הפנימייה יכלול לחצני מצוקה, כתב ברייל על הדלתות, כיתות שמע מיוחדות ללקויות שמיעה ומטבח מותאם. הפנימייה תהפוך את המרכז החינוכי בעפרה למסגרת הראשונה בישראל שמשלבת באופן מלא תלמידות עם צרכים מיוחדים מרגע כניסתן לכיתה ועד לינה ומגורים משותפים בחדרי הפנימייה.

 

המרכז החינוכי בעפרה לתלמידות כיתות ז' עד י"ב היה בין בתי הספר הראשונים בארץ שפתח כיתות משולבות לפני כעשר שנים. התלמידות יוצאות ביחד לטיולים, עושות תורניות משותפות במטבח האולפנה, מבלות יחד אחר הצהריים וניגשות יחד למבחנים.

הפנימייה מבחוץ (צילום: נריה ותקין)
הפנימייה, כיום(צילום: נריה ותקין)

הדמיית הפנימייה (צילום: פלטין)
הדמיית הפנימייה החדשה(צילום: פלטין)

המרכז החינוכי, המונה כאלף תלמידות, משמש גם פנימייה לבנות שמתגוררות רחוק מבית הספר. בשנה האחרונה, בעקבות העמקת הקשר בין הבנות והחיים הצמודים שניהלו אחת לצד השנייה, הוחלט להרוס את מבנה הפנימייה הישן ולבנות מבנה חדש, מונגש ומותאם לתלמידות עם הצרכים המיוחדים וכך לאפשר להן לישון יחד עם חברותיהן באותו מבנה, חדר לצד חדר, במהלך השבוע.

 

בפנימייה יגורו 172 בנות, 12 מהן עם צרכים מיוחדים. בהמשך יורחב השילוב וייכנסו עוד בנות עם צרכים מיוחדים לפנימייה.

הפנימייה מבחוץ (צילום: נריה ותקין)
הפנימייה מבחוץ(צילום: נריה ותקין)

בימים אלה מוקם המבנה שיפתח את שעריו בחודש הבא. הוא מתפרס על שטח של 2,500 מ"ר ומונה ארבע קומות - מרתף, כניסה ושתי קומות עליונות, כולן מחוברות באמצעות מעלית מונגשת. קומת המרתף, בגדול של 80 מ"ר, תשמש את בנות הפנימייה למועדונית לבילוי ופעילות מחוץ לשעות הלימודים.

 

בקומת הכניסה יהיו בסך הכול שמונה חדרי שינה, אחד מהם מונגש עם פתחים רחבים לבנות המתניידות בכיסא גלגלים, ידיות מותאמות לדלתות ולחדר השירותים והאמבטיה, פינת אוכל ויחידת מגורים של עמותת "לב בנימין" המלווה משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים באזור בנימין והסביבה. בקומה הראשונה יהיו 10 חדרי שינה רגילים ומועדונית ובקומה השנייה יהיו 11 חדרי שינה ומועדונית נוספת.

 

 

במבנה ישולבו גם אלמנטים שיספקו מענה לבנות עם הצרכים המיוחדים, כמו לחצני מצוקה, כיתות שמע לבנות לקויות שמיעה וגם פתרון לנערה עם לקות ראייה, שבמסגרתו יסומנו המדרגות בבניין הכיתות בפסים זוהרים ועל קירותיו יודבקו מדבקות מיוחדות של מספרים המתאימים לכתב ברייל על כל דלת. כך, למעשה, יתאפשר לה לדעת לבד איפה היא נמצאת בכל קומה.

 

המבנה יכלול אלמנטים נוספים שתפקידם להכשיר את הבנות עם הצרכים המיוחדים לחיים העצמאיים אחרי שיסיימו את מסלול הלימודים, כגון מטבח מותאם שיכשיר אותן ללמוד לבשל ולאפות, מכונת כביסה ומתקן תלייה, סלון אירוח לצורך ערבי חברה משותפים עם חברותיהן לפנימייה ועוד. לצד מבנה הפנימייה תוקם דירה שבה תתגורר משפחה שתלווה את התלמידות עם הצרכים המיוחדים משעות אחר הצהריים ועד חזרתן ללימודים בבוקר.

אפרת שוסהיים ()
"השילוב כל כך טבעי, לא ברור איך נרתעים ממנו". אפרת שוסהיים

אפרת שוסהיים, תלמידת כיתה י"ב בפנימייה החדשה, סיפרה כי מבחינתה לא מדובר במשהו שונה או חריג. "זה כבר חלק בלתי נפרד מהאווירה החינוכית שלנו, אנחנו ממש גדלנו לתוך זה וחונכנו לזה", אמרה. "ההתייחסות לכך היא כמו לחברה שצריכה יותר יחס והתחשבות, אם זה ללכת לישון יותר מוקדם או לא להימצא באזור החדר כדי לא להפריע לה, עזרה בסידור הציוד לבוקר ולסחוב את התיק עבורה אם צריך. אנחנו עושות את זה כי זו פשוט חברה שלנו".

 

"אותי באופן אישי זה מאוד מעצים כי בחברה שלנו יש אנשים מכל הסוגים וצריך לתת להם קרבה, חום ותחושת שייכות", הסבירה שוסהיים. "בטיול האחרון שלנו לדוגמה הצטרפה אחת הבנות שחייבת עזרה בניידות, אז דאגו לה לכיסא גלגלים וסייענו לה בשבילים ובכל מה שצריך, כדי שהיא תוכל להצטרף לטיול. כל נושא השילוב הוא כל כך טבעי, אני לא מבינה איך אנשים נרתעים ממנו, מלהיות ליד אדם מעט שונה".

הפנימייה מבחוץ (צילום: נריה ותקין)
הפנימייה מבחוץ(צילום: נריה ותקין)

ענאל לוי, תלמידה נוספת בכיתה י"ב בפנימייה, אמרה כי "מבחינתי ללמוד בכיתה משולבת זה לתת מעצמך עבור מישהו אחר. זה מלמד אותך להתמודד עם עוד דברים ולראות שזו שלומדת איתך מבינה ושותפה לכיתה בכל התחומים, חברתי ולימודי כאחד. בהתחלה אני חייבת להודות שהיה לא פשוט בכיתה ללמוד עם מישהי עם צרכים מיוחדים כי פשוט לא הבנו את המשמעות של הדבר, אבל לאט לאט התחלנו לקבל אותה ולעזור לה".

 

לדבריה, "הבנו שהלמידה בכיתה לפעמים נעשית בקצב שונה כי היא צריכה יותר תשומת לב וזה גרם לנו להבין שזה בסדר ואנחנו ממש מרגישות שאנו מקבלות הרבה יותר מאשר נותנות".

 

בדבריה תיארה ענאל מקרה שבו התלמידות למדו ביחד למבחן מסכם בסוף שנה. "אחת הבנות המשולבות קיבלה ציון של יותר מ-90 וכולנו התרגשנו והבנו שהיא לגמרי חלק מאיתנו. מחאנו לה כפיים. היה מאוד מרגש. עכשיו אנחנו כבר נערכות ללינה משותפת ואני חושבת שזו תהיה חוויה מעצימה ומשמעותית".

 

היא הוסיפה: מאחר שהבנות יהיו איתנו במגוון רחב של הפעילויות ומשולבות בכל חלק בחיינו, זה יהפוך את האווירה בפנימייה לאווירה הרבה יותר מיוחדת ומכילה. אני מרגישה מאוד שונה ממה שהייתי לפני שלמדתי בכיתה משולבת, והיום אני הרבה יותר סובלנית ומבינה שיש אנשים שונים ממך וזה בסדר. ממש קיבלנו מתנה לחיים".

 

ראש האולפנה, אביה ששר, סיפר: "בערב גשום אחד המאפיין את החורף של עפרה ראיתי את אחת התלמידות נאבקת בכיסא הגלגלים בדרך לאוטובוס שהיה צריך להסיע את התלמידות עם הצרכים המיוחדים חזרה לביתן. באותו רגע הבנתי שאין שום היגיון שהילדות האלו, שהפכו לחלק בלתי נפרד מהאולפנה, לא יזכו גם לישון כאן כמו כל שאר הבנות. באותו רגע היה ברור לי שנעשה הכל כדי להקים פנימייה שתאפשר מקסימום אפשרויות לינה עבור כל בעלות המוגבלויות השונות, שתהווה עבורן בסיס להכנה לחיים שאחרי".

 

על מנת להשלים את הבנייה ולהוסיף אלמנטים והתאמות לתלמידות עם הצרכים המיוחדים, החלה הפנימייה בקמפיין גיוס המונים. לתרומה - לחצו כאן .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: פלטין
הדמיית הפנימייה החדשה
צילום: פלטין
מומלצים